youtube als marketing tool

//youtube als marketing tool

youtube als marketing tool

Leuk dat Youtube, filmpjes kijken van onderwerpen die ons interesseren. Maar wat kan Youtube nu voor jou betekenen?

Als voorbeeld gebruik ik één van de best bekeken filmpjes op Youtube.

Zoals je ziet is de kwaliteit niet super, het geluid is niet perfect, maar waarom is dit filmpje uit 2006 dan 180.872.694 miljoen keer bekeken?

Dat was mijn eerste gedachte, ik heb mooiere filmpjes gezien. Maar toen ben ik eens gaan kijken naar de reacties die mensen achterlaten, neem deze bijvoorbeeld:
Never tire of this…awesome!
Hes got skill!
When this was the number 1 video here, that was the best time youtube ever had… now its this justin beiber crap.

Al deze reacties waren vandaag nog geplaatst en toen werd het me duidelijk, dit filmpje leeft nog steeds bij bezoekers, mensen sturen het door, bekijken het met vrienden en zo kunnen we nog even door gaan. Maar om bij de beginvraag terug te komen, wat kan youtube nou voor jou betekenen? Kijkend naar dit filmpje ontdek je dat het iets met je doet, zo te zien vinden de meesten het leuk en sommigen misschien niet. Maar het belangrijkste is dat je het onthoudt en dat is nou precies het punt waar ik naar toe wil!

Als je vanuit het bedrijf of organisatie besluit om Youtube te gebruiken als marketingkanaal, zorg er dan voor dat het filmpje blijft hangen bij de bezoekers. Omdat er op Youtube zoveel filmpjes staan is het belangrijk om de aandacht binnen de eerste vijf en tien seconde te pakken, hiervoor is niet eens een gigantisch budget nodig. Hieronder beschrijven we een aantal simpele tips die je kan gebruiken om de aandacht zo snel mogelijk te pakken en vast te houden.

1. Zorg voor een duidelijke titel: gebruik niks wat mogelijk kan linken naar 18+ filmpjes. Zoek zelf eens op youtube binnen je catergorie, welke titels vallen op.
2. Plaats het filmpje in de juiste categorie: Voordat je een bedrijfsfilmpje upload, doe dit dan vanuit het bedrijfsaccount en niet vanuit een eerder aangemaakt privé-account, het is niet de bedoeling dat bezoekers bijvoorbeeld bij je vakantiefilmpjes uitkomen
3. Redelijk goede beeld kwaliteit: Zoals het voorbeeldfilmpje hoeft dit niet een must te zijn, maar zorg er wel voor dat het gene wat je wil promoten goed zichtbaar is.
4. Duidelijk geluid Als je iets vertellen wilt, laat dit dan duidelijk horen. Kies ook de juiste muziek bij het onderwerp.
5. Maak het filmpje niet te lang Probeer de spanningsboog hoog te houden, net zoals in het voorbeeldfilmpje komen de nieuwe bewegingen precies op tijd. Als een onderwerp te lang duurt, haken bezoekers al snel af.

Heb je ervaring met het gebruik van Youtube-filmpjes voor je bedrijf, deel deze kennis dan met ons en laat een reactie achter.

By | 2017-10-18T09:58:54+00:00 september 20th, 2011|Youtube-nieuws|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.