Welke social media moet ik gebruiken?

//Welke social media moet ik gebruiken?

Welke social media moet ik gebruiken?

Gister ben ik de hele ochtend voor een klant bezig geweest, waarvan we de social media kanalen gaan opzetten. Maar daarbij komt natuurlijk de vraag welke kanalen gaan we gebruiken? Daar wil ik het even over hebben.

Om te beginnen vraag ik altijd aan de klant of hij/zij zelf een idee heeft over de in te zetten kanalen en de strategie die we daarbij gaan inzetten. Bij de kanalen komen ze dan vaak niet verder dan Facebook, Twitter. Dit is voor mij al even een testje om te kijken hoe ze er zelf over hebben nagedacht of dat mensen uit hun omgeving hebben gezegd dat ze iets met social media moeten doen.

Veel klanten hebben ook nog niet nagedacht over de strategie achter het inzetten van de social media kanalen, er komt namelijk wel iets meer bij kijken dan het alleen maar aanmaken en afwachten tot je 1 miljoen Facebook-vrienden of Twitter-volgers krijgt.

Nu is het bepalen van de juiste strategie per klant verschillend en bij de één uitgebreider dan bij de andere dus ik zal daar vandaag geen lang verhaal van maken, maar de wijze waarop we de juiste social media kanalen kiezen is redelijk gelijk. Daar wil ik het dan ook even over hebben. Hoe kan je van ter voren voor je zelf al bepalen wat misschien juiste kanalen zijn en welke niet.

Tuurlijk begrijpen wij dat klanten juist naar ons toe komen, omdat ze zelf geen tijd of kennis hebben om het gehele social media traject op te zetten. Maar klanten kennen hun bedrijf zelf het beste en de daarbij horen de missie en visie die ze willen bereiken.

Wij bevelen een klant altijd aan, om maximaal vier social media kanalen tegelijk te beheren. Dit omdat ze allemaal aandacht nodig hebben en het anders gewoon te veel tijd kost anders. Uit ervaring worden dit vaak de huidige vier grote kanalen, Facebook, Twitter, Youtube en Linkedin. Maar dit kan per klant natuurlijk verschillen.

Wij kiezen vaak voor deze vier kanalen omdat ze op dit “moment” de grootste zijn en de mogelijkheden om hier snel en gericht reclame te maken het grootst zijn. Omdat social media tegenwoordig zo snel gaat, is het altijd aan te raden in je strategie plan ruimte over te laten voor nieuwe social media kanalen. Google+ is bijvoorbeeld hard aan het groeien en in de toekomst misschien een goeie optie.

Het is daarom voor de zakelijke markt belangrijk om er voor te zorgen dat je bedrijfsnaam op tijd vast gelegd wordt. Ook al ga je het social media kanaal (nog) niet gebruiken, het aanmaken kost vaak niks en anders is het altijd goedkoper dan het van iemand over kopen.

Van ter voren kun je al wat rond snuffelen op de kanalen en zelf beoordelen, welke  het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf.

Met zijn 800 miljoen gebruikers is Facebook een geschikt kanaal om een grote doelgroep te bereiken en met hun een band op te bouwen via je profiel. Door de toevoeging van Timeline is het mogelijk om je bedrijfs-geschiedenis in de vorm van afbeeldingen en foto’s te tonen en is snel en gemakkelijk te bij te houden. Daarbij indexeert Google social media pagina’s zoals Facebook zeer goed, dus je hebt kans dat je Facebook profiel sneller wordt gevonden dat je website. Kijk hierbij ook even naar de concurrentie en denk hierbij aan je doelgroep. Zitten deze op Facebook?

Twitter is aan te raden om snel en gemakkelijk in contact te komen met je doelgroep, denk hierbij aan het vragen van tips maar natuurlijk ook om feedback. Omdat je maar kunt reageren in 140 tekens krijg je korte en duidelijke antwoorden terug. Gebruik Twitter vooral met een persoonlijke insteek, gebruik daarbij je en jij berichten om dichter bij je doelgroep te staan. Zorg er ook voor dat je volgers bedankt om hun feedback of tips. Hiermee bouw je verder aan jullie zakelijke band. Bij Twitter is het van belang om te bedenken, wat je wilt delen met jouw volgers. Is jouw branche geschikt om gedachtes en ideeën te delen met je doelgroep

Omdat afbeeldingen en video’s veel meer zeggen dat gewoon platte tekst, is YouTube uitermate geschikt om wat van je zelf te laten zien. Gebruikers zien dan het gezicht achter het profiel en product, in het echte leven wil je ook graag zien met wie je praat. Omdat YouTube onderdeel is van Google word het ook zeer goed geïndexeerd in de zoekmachine. YouTube werkt alleen als je de tijd neemt om hier ook filmpjes op te plaatsen, je kunt hier zelf materiaal voor maken. Maar voor als het een zakelijk product is, kan het vaak verstandig zijn om dit professioneel uit te laten voeren.

Linkedin is voor de zakelijke markt een goeie manier om contacten te leggen. Gebruik dit niet om mensen lastig te vallen met reclame, maar echt om je netwerk uit te breiden en in contact te komen met experts binnen jouw werkdomein. Linkedin is goed te combineren met overige werkzaamheden, gebruikers van Linkedin verwachten niet direct een reactie. Zo snel mogelijk reageren is natuurlijk wel het beste.

By | 2017-10-18T09:57:36+00:00 november 17th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.