Website/ URL aanpassen? Denk aan uw SEO!

/, Internet Marketing, Webdesign/Website/ URL aanpassen? Denk aan uw SEO!

Website/ URL aanpassen? Denk aan uw SEO!

De structuur van je website aanpassen of zelfs een geheel nieuwe website? Klinkt allemaal veelbelovend in het begin, maar zorg dan ook dat je rankings niet verloren gaan als de URL’s veranderen! In dit artikel meer informatie over het verhuizen van je content.

Wees voorzichtig met het aanpassen van URL’s

Het veranderen/aanpassen van URL’s kan behoorlijk veel werk zijn. Daarnaast kan het ook grote gevolgen hebben als er iets mis gaat of vergeten wordt. In 2006 heeft de Rabobank dit zelf ondervonden. Ze scoorden op zeer competitieve zoekwoorden bijzonder goed, bijvoorbeeld op: lenen, lening, krediet, persoonlijke lening en doorlopend krediet. Bij het lanceren van de nieuwe website, met een volledige nieuwe URL-structuur, waren ze vergeten om de oude URL’s door te verwijzen naar de nieuwe URL’s. Gevolg? Alle zoekresultaten op hoge posities die de Rabobank bezat, kwamen uit op een ‘niet gevonden 404-pagina’. Door deze actie is de Rabobank op die eerder genoemde termen weggezakt van de eerste twee pagina’s in de zoekresultaten van Google, waardoor ze een groot aantal bezoekers misliepen.

Ook de Belastingdienst heeft aan het begin van dit jaar een nieuwe website gelanceerd. Zij hebben wel enkele doorverwijzingen ingesteld, maar niet de juiste soort doorverwijzing (een 302 doorverwijzing, dus tijdelijke, in plaats van een permanente 301-doorverwijzing). Zo stond er bijvoorbeeld op de website van de Rijksoverheid een link naar de veel gestelde vragen op de website van de Belastingdienst, maar deze waren ze ‘vergeten’ door te verwijzen.

Er moet dus zorgvuldig gewerkt worden bij het veranderen van URL’s. Dit is al helemaal belangrijk indien de volledige URL-structuur van de website gewijzigd wordt.

Gebruik een 301 bij doorverwijzingen!

Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat zowel de bezoeker als de zoekmachine begrijpt dat de pagina is verplaatst naar een nieuwe locatie. Je kunt dit aangeven door middel van een 301-doorverwijzing. Met deze doorverwijzing worden de bezoeker en de zoekmachinerobot netjes doorgestuurd naar de nieuwe pagina én hiermee is het meteen duidelijk dat het een permanente verhuizing betreft.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een 301-doorverwijzing zal de zogenaamde ‘link juice’ worden doorgegeven aan de nieuwe pagina. Daardoor kunnen de zoekmachines de waarde van de oude pagina grotendeels doorgeven aan de nieuwe pagina.

Een 301 doorverwijzing maken

Normaal gesproken worden 301-doorverwijzingen in het .htaccess bestand geregeld, of in de phpcode. Dit wordt dan door de webbouwer of programmeur gedaan. Tegenwoordig is het ook vaak mogelijk om dit rechtstreeks vanuit de bekende Open source CMS-en te doen, zodat er geen programmeur meer voor nodig is.

Klik hieronder op de link voor een GRATIS handleiding over hoe u een 301-doorverwijzing maakt in WordPress en Drupal. Ook staan hier tips in waar u aan moet denken:

internet-marketing-nederland-website-URL-aanpassen-denk-aan-uw-seo1

http://www.nederlandinternet.nl/een-301-doorverwijzing-maken.html

By | 2017-10-18T09:55:48+00:00 juli 30th, 2012|google, Internet Marketing, Webdesign|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.