Wat verwachten gebruikers van uw mobiele website?

/, Webdesign/Wat verwachten gebruikers van uw mobiele website?

Wat verwachten gebruikers van uw mobiele website?

Nederlanders bezoeken websites steeds vaker vanaf mobiele apparaten zoals smartphones en tablets; niet vreemd in een land met de hoogste marktpenetratie van Europa voor beide types apparaten (44% van de Nederlanders heeft een smartphone en 16% een tablet) (Bron: Elsevier).

Een logisch gevolg van het bovenstaande is dat steeds meer Nederlandse bedrijven hun websites optimaliseren voor mobiele apparaten. Maar wat verwachten gebruikers nu eigenlijk van een mobiele site? Wat voor soort informatie zoeken ze? Wat verwachten ze met betrekking tot gebruiksgemak?

Google wilde ook wel eens antwoord op de bovenstaande vragen en voerden een uitgebreid onderzoek uit (zie: Google Mobile Ads Blog). Uit het onderzoek vloeiden (onder andere) de onderstaande resultaten:

  • 52% van de respondenten geeft aan dat een slechte mobiele website hun motivatie tot interactie met het desbetreffende bedrijf verlaagt.
  • 48% van de respondenten geeft aan geïrriteerd te raken door websites die niet (of slecht) geöptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.
  • 76% van de respondenten wil graag openingstijden zien op een mobiele website.
  • Respectievelijk 61% en 54% van de respondenten wil vanuit de mobiele website de desbetreffende partij (bijv. bedrijf of organisatie) kunnen bellen of een e-mail sturen.
  • 78% van de respondenten wil binnen twee kliks vinden waar ze naar op zoek zijn op een mobiele website en gaf de voorkeur aan de implementatie van een zoekfunctie op de mobiele website.
  • 69% van de respondenten geeft de voorkeur aan mobiele websites met grote, goed-klikbare knoppen.
  • Gebruikers verwachten duidelijkheid en efficiëntie: 74% van de respondenten prefereert minimalistische, schone en efficiënte mobiele websites.
  • 73% van de respondenten willen graag de mogelijkheid om vanuit de mobiele website door te kunnen klikken naar de conventionele versie van een website.
  • 73% van de respondenten heeft een hekel aan lange formulieren op mobiele websites aan geeft de mogelijkheid aan een zo laag mogelijk aantal invulvelden.

Bent u van plan uw website om te (laten) bouwen naar een website die geöptimaliseerd is voor mobiel gebruik, of een volledige speciale mobiele versie van uw website te (laten) bouwen? Neem dan de bovenstaande statistieken mee in de concept- en design-fase van uw website. Uiteraard zijn de bovenstaande statistieken niet van toepassing op alle doelgroepen en alle gebruikers. Combineer de bovenstaande statistieken daarom met bijvoorbeeld een onderzoek onder uw (potentiële) klanten: wat verwachten zij van een mobiele website? Het is tenslotte van essentieel belang dat u een mobiele website realiseert die voldoet aan de eisen van uw doelgroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Of bent u het niet eens met de bovenstaande statistieken? Laat het me weten in de reacties.

Bent u van plan een website te gaan bouwen? Of wilt u leren hoe u uw website kunt optimaliseren voor mobiel gebruik en de zoekmachines? Neem dan deel aan onze cursus website maken; een cursus waar u binnen één dag leert een website te maken, optimaliseren en onderhouden. Kijk voor meer informatie over deze cursus op imnl.nl/cursussen/cursus-website-maken/.
Heeft u geen tijd voor een volledige cursus en wilt u liever alles in uw eigen tijd leren? Binnenkort (naar verwachting eind Oktober) is de cursus website maken ook beschikbaar op Internet Marketing Nederland Academy. Neem eens een kijkje op de Academy via academy.imnl.nl.

internet-marketing-nederland-wat-verwachten-gebruikers-van-uw-mobiele-website

By | 2017-10-18T09:55:42+00:00 september 26th, 2012|blog, Webdesign|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.