Wat doe ik met vragen?

//Wat doe ik met vragen?

Wat doe ik met vragen?

Vragen-stellenVandaag ben ik al een groot deel van mijn tijd kwijt met het beantwoorden van vragen van klanten, maar ook van lezers zoals jij die via ons blog specifieke vragen stellen. Kan dit niet gemakkelijker en sneller dacht ik net, misschien kan ik voor sommige vragen een standaardantwoord maken. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Elke klant of lezer komt met zijn of haar eigen vraag en hierbij hoort natuurlijk een specifiek antwoord. Veel van deze vragen worden niet rechtstreeks in de blogpost gesteld, maar komen binnen via onze contact mail. Neem het beantwoorden van vragen dan ook serieus en zie het als een belangrijk stukje reclame wat je zelf onder controle hebt.

Daarom wil ik jullie laten weten hoe ik  hier mee om ga. Voor het behandelen van vragen heb ik voor mezelf 3 verschillende niveaus genomen: open vragen, dringende vragen en technische vragen. Hierbij heb ik meer overzicht en is het beter te plannen rond mijn overige werkzaamheden.

Open vragen:

Bij open vragen denk ik aan uitgebreide vragen, hierbij moet ik soms ook wat onderzoek doen ( ik weet ook niet alles ). Hier gaat vaak best wat tijd in zitten, je wilt uiteindelijk ook het juiste antwoord geven op de vraag. Het behandelen van zulke vragen zie ik dan ook als een belangrijk stuk klantenbinding. Het is namelijk heel belangrijk om er te zijn voor je klanten of mensen die je benaderen om kennis. Je weet immers nooit wie er achter de vraag zit en wat je in de toekomst nog voor elkaar kunt betekenen. Deze open vragen hebben alleen niet mijn hoogste prioriteit, vooral omdat ze vaak wat meer tijd kosten om te beantwoorden, dus spaar ik ze op. Eéns per week neem ik  de tijd om ze te beantwoorden.

Dringende vragen:

Dringende vragen zijn vragen van klanten die op zeer korte termijn iets aangepast willen hebben aan hun website of social media. Hierbij staat service centraal en moet er ook direct gereageerd worden. Direct handelen bij zulke vragen is zeer belangrijk voor de binding met je klant, wie wil er nu niet snel geholpen worden. Maar dit werkt ook goed door, als ik naar mezelf kijk, vind ik het ook prettig als mijn vraag serieus wordt genomen en ben ik snel geneigd om een positieve reactie door te geven aan iemand anders. Daarbij komen we weer bij het zakelijke voordeel, want mond-tot-mond-reclame is toch nog één van de sterkste reclamevormen die er zijn.

Technische vragen:

technische-vragenBij het beantwoorden van technische vragen stel je iedere keer je reputatie op het spel, zorg er dus voor dat je deze vragen juist beantwoord. Het nadeel van zulke vragen is dat ze vaak behoorlijk wat tijd kosten om uit te zoeken ( Ook technische vragen weet ik niet allemaal uit het hoofd). Bij deze vragen hou ik ook altijd in het achterhoofd dat het misschien wel een toekomstige klant kan zijn die eventjes wil uittesten wat voor technische kennis er in huis is.

Tenslotte wil ik nog zeggen dat het niet erg is om even te melden aan de vraagsteller dat je met zijn of haar vraag bezig bent, maar dat het iets meer tijd kost om alles grondig uit te zoeken. Doe dit dan niet met zo’n standaard reply mailtje, maar als de mogelijkheid er is houdt het dan persoonlijk ( klantenbinding ). Zie het uitzoeken van vragen ook als een stukje investeren, je wordt er zelf ook wijzer van en kan je in het vervolg zo’n vraag snel en correct behandelen.

 

By | 2017-10-18T09:57:38+00:00 november 4th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.