Waarom een nieuwsbrief?

//Waarom een nieuwsbrief?

Waarom een nieuwsbrief?

nieuwsbrief Zoals de kop van dit artikel al aangeeft “waarom een nieuwsbrief?” versturen veel bedrijven een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Maar wat is eigenlijk het nut van deze nieuwsbrief? Ook wij doen er aan mee, ik verstuur voor Nederland Internet wekelijks een nieuwsbrief naar velen van jullie en hoop dat het er in de toekomst steeds meer worden natuurlijk!

Maar voordat je daadwerkelijk besluit om een nieuwsbrief te gaan versturen, is het van belang om ook daar een kleine strategie voor op te zetten. Voor ons heb ik daar onder andere de vragen gesteld: Wat wil ik versturen? Aan wie wil ik het versturen? Hoe wil ik hem versturen? Hoe vaak wil ik hem versturen? Wat wil ik er mee bereiken?

Omdat veel mensen wel een nieuwsbrief willen versturen, maar niet weten hoe. Wil ik het opzetten van een nieuwsbrief toelichten.

Wat wil ik versturen?

Toen onze directeur aan mij vroeg of ik een nieuwsbrief kon opstellen, heb ik eerst nagedacht over WAT willen we versturen. Moet de nieuwsbrief opgemaakt zijn? Wat wil ik er in verwerken? Welk formaat wil ik gebruiken? Deze punten heb ik eerst op papier opgeschreven, gewoon lekker ouderwets. Voor onze nieuwsbrief heb ik gekozen om een lichte opmaak te gebruiken. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van onze huiskleur, kleine afbeeldingen en kleine titelteksten.

Ik heb er voor gekozen om de meest gelezen artikelen van de week er in te verwerken. Voor het formaat waren er bij ons geen vaste afspraken, als je de nieuwsbrief digitaal uitbrengt kan de nieuwsbrief in theorie zo groot zijn als je zelf wilt. Denk er wel over na of je deze nieuwsbrief in de toekomst ook op papier wilt gaan uitbrengen. Als je bijvoorbeeld een A4-formaat aanhoud, hoef je maar één versie te maken voor digitaal en analoog.

Aan wie wil ik hem versturen?

Aan wie zal ik de nieuwsbrief eigenlijk sturen? Dat was de eerste gedachte die hier bij me op kwam. Sturen we hem naar al onze klanten? Of alleendoelgroep naar klanten van de blog en de webshop? Omdat wij ervoor gekozen hebben om grote klanten in een persoonlijk bericht nieuwe ontwikkelingen door te geven, wordt de nieuwsbrief nu alleen naar klanten van de blog en de webshop gestuurd.

Hierbij hebben wij in een half jaar bijna 1200 nieuwsbriefabonnees verzameld. Met deze mensen bouw je langzaam een band op, zoals je dit ook op je social netwerken doet. Omdat onze blog en webshop over internet marketing en social media gaat, is er voor ieder wel wat wils. Ik ga er dan ook bij het opstellen van de nieuwsbrief vanuit, dat er zoveel mogelijk verschillende onderwerpen in moeten staan. Hou hier goed rekening mee als je met je eigen nieuwsbrief aan de slag gaat. Gebruik bijvoorbeeld Goolge Analytics om te zien welke pagina’s of onderwerpen het best bekeken worden.

Wanneer wil ik hem versturen?

Omdat de veranderingen in social media zo snel gaan, heb ik er voor gekozen om onze nieuwsbrief wekelijks te versturen. Dit is bij ons ook mogelijk omdat wij dagelijks berichten posten. Heb je nu niet zoveel nieuwe content om naar abonnees te sturen, ga dan voor maandelijks of om de drie maanden. Het is namelijk belangrijk om er voor te zorgen dat er ook echt iets interessant voor je lezers instaat, natuurlijk kan je niet iedereen blij maken. Maar je kan hem beter niet sturen dan onderwerpen gaan verzinnen die niks toevoegen.

Hoe wil ik hem versturen?

hoe versturenTja en dan heb je een mooie nieuwsbrief gemaakt, maar dan moet hij nog bij je lezer komen. Ik maak gebruik van Magento, hiermee beheren wij onze webshop en kan je met een paar klikken de nieuwsbrief naar de abonnees versturen. Gebruik de methode die voor jou het snelst werkt, heb jij al je adressen in Outlook? Verstuur hem dan vanuit hier. Maar ga niet iedere keer al de adressen opnieuw in een mailtje plaatsen. Dit kan misschien aan het begin nog, maar als je net als ons 1200 abonnees hebt, ben je te veel tijd kwijt.

Er is een enorme hoeveelheid van mogelijkheden om je nieuwsbrief te versturen. Typ bij Google eens in “nieuwsbrief versturen” en er komen allerlei pagina’s uit waar je gratis je nieuwsbrief mee kunt versturen.

Dit was in het kort de puntenwaar je aan moet denken als je wilt beginnen met een nieuwsbrief. Succes met het opzetten van je nieuwsbrief en als je nog geen lid bent, meld je ook aan voor die van ons.

By | 2017-10-18T09:57:33+00:00 november 30th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.