Volgen van merken op Twitter zorgt voor een verhoging van de koopbereidheid

/, twitter/Volgen van merken op Twitter zorgt voor een verhoging van de koopbereidheid

Volgen van merken op Twitter zorgt voor een verhoging van de koopbereidheid

Mensen die merken op Twitter volgen zijn meer geneigd om én producten te kopen én deze aan te raden aan anderen, is gebleken uit een recentelijk onderzoek over online consumentengedrag. Het onderzoek onderzocht het gedrag van 1.491 consumenten van 18 jaar en ouder in de Verenigde Staten. Het onthulde verschillende details over hoe mensen interactie hebben met merken op Twitter.

Dus, hoe sterk is de Twitter-connectie tussen consumenten en bedrijven? Een uitkomst van het onderzoek liet zien dat 60% van de respondenten die een merk volgen op Twitter meer geneigd zijn het merk aan te bevelen aan een vriend. 50% van de merkvolgers waren meer geneigd een product van een merk te kopen.

De resultaten uit het onderzoek zijn een weerspiegeling van een ander onderzoek dat de interactie tussen gebruikers en merken op Facebook onderzocht. In dat onderzoek waren 56% van de gebruikers geneigd om het merk aan te bevelen bij een vriend wanneer ze op ‘vind ik leuk’ hadden geklikt. 51% van de gebruikers op Facebook waren meer geneigd een product te kopen wanneer ze op ‘vind ik leuk’ hadden gedrukt. Beide onderzoeken laten zien dat consumententrouw hetzelfde is op beide social media netwerken.

Een verhoging van de consumententrouw is goed nieuws voor merken, vooral degenen die het geluk hebben een groot aantal volgers of fans te hebben. Helaas, bleek ook uit het onderzoek dat het moeilijk is om een trouw netwerk te vormen. Maar 21% van de gebruikers op Twitter volgen merken en daarvan volgen 79% minder dan 10 merken.

Maar als u het u lukt als bedrijf dan plukt u daar de vruchten van op lange termijn, want 75% zegt dat ze nog nooit een merk of bedrijf ontvolgd hebben op twitter. Het spreekt wel een eerder onderzoek tegen dat zei dat 41% van de gebruikers ooit een merk hebben ontvolgd. Maar de trend is wel dat gebruikers lange tijd merken blijven volgen. Wanneer een gebruik u gaat volgen is het waarschijnlijker dat ze u blijven volgen dan ontvolgen.

Het besluit van consumenten om een merk te gaan volgen op Twitter kiezen ze vaak voor exclusieve merken of een grote kans op promoties. Dit zijn top vijf van redenen die gegeven zijn in het onderzoek:

  • 64% ik ben al klant bij het bedrijf
  • 61% ik wil als eerste informatie krijgen van het bedrijf
  • 48% ik wil kortingen en promoties ontvangen
  • 36% ik wil toegang tot exclusieve informatie krijgen
  • 28% ik informatie krijgen om te retweeten en delen met anderen

Voor het grootste deel is de merkinteractie op Twitter nog steeds een zendstrategie van bedirjven. 84% leest dan de tweets van bedrijven, maar 23% plaats een bericht over de bedrijven die ze volgen.

Het onderzoek wees ook uit dat Twitter-gebruiker ook fervente internetgebruikers zijn. 50% van de Twitter-gebruikers uit het onderzoek gingen online meer dan een keer per uur. Van de Facebook-gebruikers ging 34% van de personen meer dan een keer per uur online. De gebruikers van Facebook en Twitter gaan vaker online dan de gemiddelde internetgebruiker, waarvan er maar 29% meer dan een keer per uur online gaat.

Nog een aardig feitje. De Twitter-gebruikers gebruiken Facebook meer dan de gebruikers die alleen Facebook gebruiken. 60% van dezeTwitter-gebruiker zitten meer dan 3 uur per week op de website van Facebook in tegenstelling tot 49% van de Facebook gebruikers die 3 uur per week op de website te vinden zijn.

Het onderzoek laat voornamelijk zien welke goudmijn er voor merken te vinden is op Twitter en hoe gebruikers met merken omgaan. 67% van de volgers verwachte unieke content te krijgen van merken. Dus, het is tijd om aan de slag te gaan!

 

De hele studie is te lezen op www.cmbinfo.com

By | 2017-10-18T09:57:41+00:00 oktober 21st, 2011|Nieuwsbrief, twitter|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.