sociale netwerken doen te weinig aan bescherming kinderen online

//sociale netwerken doen te weinig aan bescherming kinderen online

sociale netwerken doen te weinig aan bescherming kinderen online

De Europeese commissie heeft  kritiek uitgesproken over social media site’s voor het feit dat ze veel te weinig doen aan de bescherming van kinderen online. In een test die de commissie bij 90 site’s heeft uitgevoerd, kwam naar buiten dat maar twee van de negentig voldoende bescherming bood bij de standaard profielen voor kinderen.

Alleen de sites Habbo-Hotel en Microsoft’s gaming network xbox Live, zorgen er voor dat kinder profielen automatisch beschermt worden van public view. Bij twee ander dailyMotion en Windows Live  kunnen kinderen alleen naar geaccepteerde vrienden berichten sturen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de meerderheid van de site’s ook geen leeftijdsinvoer of educatieve informatie over het gebruik van social media.

Neelie Kroes, vice president van de Europeese commissie zegt dat social netwerk site’s hun verantwoordelijkheid moeten nemen. In het vervolg van dit onderzoek gaat Neelie  een campange starten die er voor moet zorgen dat kinder beter beschermt worden op social netwerken. Deze campange is onderdeel van de Digitale agenda strategie.

In 2009 lanceerde de Europeese commisie “Safer Social Networking Principles for the Eu” een samenwerking waarin de online bescherming van kinderen gepromoot wordt, maar door de uitkomst van dit onderzoek  is er gebleken dat er nog een hoop verbetering moet gebeuren. Aan deze samenwerking doen de volgende bedrijven al mee:  Arto, Bebo, Dailymotion, Facebook, Giovani, Google, Hyves, Microsoft Europe, MySpace, Nasza-klasa, Netlog, One, Rate, Skyrock, VZnet Netzwerke, Stardoll, Sulake, Tuenti, Wer-kennt-wen, Yahoo! Europe and Zap.

By | 2017-10-18T09:58:48+00:00 oktober 3rd, 2011|Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.