Social media zonder strategie

//Social media zonder strategie

Social media zonder strategie

Dat is wat we tegenwoordig nog te vaak zien, bedrijven beginnen enthousiast met social media maar omdat de strategie er achter ontbreekt valt het bereik tegen. Dit gebeurt niet alleen hier in Nederland maar over de hele wereld, bedrijven niet halen alles uit het gebruik van social media.

Vandaag is er een rapport uitgekomen over het social media gebruik in Azië, waar ook goed te zien is dat veel bedrijven gewoon maar er mee beginnen zonder duidelijk plan. Het aantal  bedrijven dat social media inzetten als marketing tool is afgelopen jaar verdubbeld in Azië.

social-media-soortenWat wij veel zien en wat ook in het rapport over Azië terug te vinden is, is dat bedrijven social media niet als lange termijn strategie zien. Bedrijven gaan er vanuit dat hun post of tweet direct opgepikt wordt door zoekmachines en dat ze dezelfde middag nog een verdubbeling van de omzet halen. Zo werkt het helaas niet. Het bedrijf wat het rapport heeft gemaakt is er achter gekomen dat wanneer een social media account ( Twitter, facebook, YouTube, enzo) is geactiveerd, 62% hiervan al binnen korte tijd niet of nauwelijks meer actief is. Van de 38% die overblijft, wordt bij een groot deel toch ook te weinig gedaan om de gehele potentie van social media  te benutten.

Dit is zonde, want de mogelijkheid van de zoekmachines worden zo niet goed gebruikt en de optimale resultaten hiervan niet gehaald. Google bijvoorbeeld, indexeert tegenwoordig al het social media gebruik. De content die van social media websites komen, is veel beter dan die van gewone websites. Dus als we het heel simpel bekijken, ben je minder goed vindbaar op het moment dat je de inzet van social media maar laat zitten omdat het niet direct verkeer oplevert.

zoekmachinesHet is daarom heel belangrijk om social media te zien als een serieuze marketingcampagne en daarvoor moet gewoon een duidelijk plan voor worden opgesteld. Daar moet goed naar gekeken worden: voor welk doel gaan we het inzetten, wie willen we bereiken, hoe  willen en gaan we deze doelgroep bereiken ( social media kan 24/7 ), welke social media platformen gaan we inzetten ( beter 1 heel goed, dan 5 een beetje), wie gaat zich vanuit het bedrijf met social media bezig houden.

De bedrijven die nu gebruik maken van social media, maken veel gebruik van “pushed” berichten. Dit zijn berichten die je vanuit het bedrijf verstuurd, maar waarop de lezer niet direct kan reageren. Terwijl de echte kracht van social media juist ligt in het samen delen met je gebruikers, het gesprek aangaan met hen en vragen om hun mening. Hierbij bouw je aan een sterke band met je doelgroep en kunnen zij je weer verder promoten zonder dat jij zelf daar veel aan hoeft te doen.

Pak social media goed aan, want negatieve reacties zijn sneller gecreëerd dan de positieve waar jij op zit te wachten.

 

 

By | 2017-10-18T09:57:41+00:00 oktober 26th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.