Social Media? We doen maar wat..

/, Google Plus, LinkedIn, Social Media, twitter/Social Media? We doen maar wat..

Social Media? We doen maar wat..

internet-marketing-nederland-social-media-we-doen-maar-wat

Meer dan de helft van bedrijven (54%) in Nederland en België zetten social media in. Het lijkt erop dat veel bedrijven dit doen omdat de concurrentie het ook doet. De organisaties (90%) geven aan dat hun klanten op social media zitten en hun concurrenten ook (80%) (bron: gc2). Ook zit drie kwart van de medewerkers op social media. Bijna iedereen en alles zit dus op social media en toch blijkt dat 75% (!) van de bedrijven geen social media strategie heeft. Bij de inzet van communicatie door bedrijven heeft men in 35% geen strategie.

Wel strategie bij inzet communicatie

Communicatie wordt door veel bedrijven strategisch ingezet. Van de bedrijven geeft 70% aan hier budget voor te hebben gereserveerd. Van de bedrijven heeft 65% hier een strategie voor die doorvertaald is in een communicatieplan. De meeste bedrijven (80%) zorgen voor een goede afstemming van de ingezette communicatiemiddelen. Het merendeel van de communicatie wordt dus strategisch ingezet.

Driekwart van social media is doelloos

Zoals eerder vermeld zit meer dan de helft van de bedrijven op social media. De inzet hierin verschilt behoorlijk. Om te beginnen heeft 90% van de bedrijven geen budget voor social media inzet, 75% geen strategie en 60% integreert de verschillende social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn niet. Ook wordt 70% van de activiteiten op social media niet geëvalueerd.

Nederland beter als België

In Nederland is 65% van de bedrijven op social media actief, tegen 46% in België. Qua integratie van verschillende social media is Nederland ook verder, 39% is hier mee bezig ten opzicht van 21% in België. Het handelen op basis van een strategie wordt door beide landen maar in 25% van de gevallen gedaan. In Nederland is er wel vaker budget voor social media beschikbaar (15%) ten opzichte van 8% van de Belgische bedrijven. Het evalueren van social media inzet vindt in Nederland ook vaker plaats 42% ten opzichte van 30%. Het gebruik van social media door medewerkers ligt op een vergelijkbaar niveau, NL 87% en BL 84%.

By | 2017-10-18T09:55:48+00:00 juli 26th, 2012|Facebook, Google Plus, LinkedIn, Social Media, twitter|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.