SOCIAL MEDIA? SOCIAL MANIA!

//SOCIAL MEDIA? SOCIAL MANIA!

SOCIAL MEDIA? SOCIAL MANIA!

Isocial-media-cubes je Tumblr- of WordPress-pagina gesynced met je Twitter account? Heb je je Twitter account al via je LinkedIn account gekoppeld aan je Facebook en Google+ pagina? Zijn WhatsApp, FourSquare, Tweetdeck en de QR-code scanner veelgebruikte applicaties op het dashboard van je smartphone?

Steeds meer Nederlanders kunnen één of meerdere van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoorden. De cijfers liegen er niet om: Nederland telt op dit moment 5 miljoen Facebook-gebruikers, 3 miljoen LinkedIn-gebruikers 2 miljoen Twitter-gebruikers (Bron: Nederland Internet). Daarnaast lijkt het aantal websites met enige vorm van social media-integratie (zij het bijvoorbeeld een “tweet this”, “+1”, of “Like”-knop) exponentieel toe te nemen.

Uit onderzoek van Doggyloot.com (Bron: Websonic) blijkt bijvoorbeeld dat 14% van de respondenten een Facebook-pagina bij houdt voor zijn of haar hond en dat 20% van deze honden 50 tot 100 vrienden heeft.  Verder zijn er uiteraard ook social media (bijv., PetZume, PetPop, en Petizens) die speciaal zijn ontwikkeld voor onze trouwe viervoeters.

Ook de grens tussen de online en offline wereld wordt alsmaar vager, zoals bijvoorbeeld de bijna niet uit het straatbeeld weg te denken QR (Quick Response) codes bewijzen.

qr-codeDe hamvraag is al vele malen in verschillende vormen gesteld: waar houdt deze social mania op? Uiteraard heeft niemand sluitende antwoorden. Voorspellingen zijn er wel. Zo voorspelt David Armano, EVP bij Edelman Digital   een verder toenemende convergentie tussen oude en nieuwe media, meer social games (denk bijvoorbeeld aan de leaderboards in FourSquare) en een toenemende hoeveelheid crowdsourcing en crowdfunding (Bron: Harvard Business Review). Amy Webb, hoofd van Webbmedia Group (Bron: WomenOnline), voorspelt verder dat de komende jaren de verschillen tussen mannen en vrouwen in de digitale wereld (deels dankzij initiatieven als TEDxWomen en Change the Ratio) in toenemende mate en met toenemende kracht aangekaart zal worden.

Alles wijst erop dat het einde van social mania nog niet in zicht is. Het is echter zaak om de kansen die deze mania biedt zo snel en effectief mogelijk aan te wenden voor je eigen doelen. Dus synchroniseer je social media accounts, breid je online netwerk uit en zorg ervoor dat je niet achterop raakt.

By | 2017-10-18T09:56:42+00:00 januari 12th, 2012|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.