Social media marketing: de 3 fases

/, Social Media/Social media marketing: de 3 fases

Social media marketing: de 3 fases

Marketeers zijn tegenwoordig druk bezig met het ontplooien van activiteiten op het gebied van social media marketing. Ondanks de verwoede pogingen zijn de resultaten vaak teleurstellend. Recent onderzoek heeft aangetoond dat 60% van de social media marketeers 5% of minder van hun deals te danken heeft aan social media marketing.

Dus hoe kan het potentieel dat social media marketing biedt ook worden omgezet in resultaat voor de marketeers? We moeten onthouden dat social media marketing nog relatief nieuw is en zich nog steeds in ontwikkeling is. Marketeers treden toe tot de wereld van social media marketing en leren er steeds beter mee om te gaan. Er zijn drie fases te onderscheiden: amateur, messenger en publisher. Alleen als marketeers in de derde fase terechtkomen zijn zij in staat om het enorme potentieel die social media marketing biedt om te zetten in winst.

Hieronder volgt een beschrijving van de verschillende fases:

De amateur fase:

De directeur roept “We moeten sociaal gaan!” en de marketeers ondernemen gelijk actie. Ze melden zich in alle spoed aan op Twitter, Facebook, Linkedin, WordPress en Youtube. Deze fase is nogal chaotisch. Sociaal media is het doel, maar niemand heeft een strategie. Ook is onderling slechte communicatie en coördinatie: verschillende afdelingen twitteren allemaal onafhankelijk van elkaar. Er wordt weinig bereikt, maar het is een noodzakelijke fase voor een organisatie om bekend te worden met de wereld van social media.

Messenger fase:

De meeste mensen die social media gebruiken zijn al voorbij de amateur fase. En laatbloeiers zijn nu gestructureerd en met begeleiding op de social media. Daarmee zijn ze al gelijk de messenger fase voorbij.

De messenger fase focust zich op het vernieuwende mogelijkheden die het Internet en social media geven aan marketeers: direct communiceren met potentiele klanten en een relatie met hun aangaan. Het doel in de messenger fase is het aangaan van relaties.

Marketeers hebben zich geconcentreerd op de sociale media om dit te bereiken. Het is tevens de makkelijkste plek om dit te doen omdat hier het meeste tijd op besteed wordt. Marketeers hoeven alleen te zorgen dat de mensen klikken op “vind ik leuk” of “volg” en het relatie is aangegaan. Het plaatsen van relevante content gebeurd echter nog te weinig. Marketeers zien dat de leukste content (leuk bericht of foto) “geliked” of “gefolllowd” wordt en plaatsen daarom mooie foto’s, wedstrijden waarin wat te winnen valt, spellen of polls om het aantal fans en/of followers te laten stijgen. Ze bereiken ze het doel van de messenger fase: groei van het aantal likes en followers.

Publisher fase

Tot nu toe heeft het betreden van de social media wereld weinig opgeleverd voor de marketeers. Een klein aantal marketeers heeft zich echter ontwikkeld naar een volgende fase: de publisher fase. Deze marketeers ondervinden de voordelen van social media. Ze weten dat een klein kort berichtje op de social media wel tot meer “likes” kan leiden, maar niet tot het genereren van leads. Daarom hebben ze tijd en geld geïnvesteerd om relevante doordachte content te plaatsen in de vorm van blog posts, infographic, e-books en video’s. In plaats van alleen maar entertainment te bieden, wordt er nu content geplaatst waarin de wensen en behoeften van de klant centraal staan.

In deze fase gebruiken de marketeers nog steeds sociale netwerken. Het verschil met de vorige fase is dat zij nu links plaatsen op de social media die verwijzen naar hun eigen website (waar de content dan staat). De klant gaat dus naar de website van het bedrijf waarmee hij maar één klik verwijderd is van andere informatie over het bedrijf, een product kopen, een formulier invullen etc.

De publisher fase is niet eenvoudig. Er moet immers relevante content worden geplaatst waar de klant daadwerkelijk iets aan heeft (deze moet immers naar de site van het bedrijf gelokt worden).

Meer een meer marketeers maken de overstap naar deze fase en hebben succes. Maar nog belangrijker is dat ze nieuwe kansen, leads, nieuwe klanten et cetera realiseren!

 

 

By | 2017-10-18T09:56:26+00:00 mei 25th, 2012|Internet Marketing, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.