Scanbaar schrijven

/, Internet Marketing/Scanbaar schrijven

Scanbaar schrijven

internet-marketing-nederland-scanbaar-schrijvenMensen op internet lezen niet, maar “scannen”. Waarom doen mensen dit en hoe? Wat zijn de best gelezen teksten op internetpagina’s? Dit artikel gaat over scannend lezen. Ook wordt er een checklist gegeven om te kijken hoe scanbaar uw webtekst is.

Het merendeel (79%) van de internetgebruikers leest weinig tot niets. In plaats daarvan “scannen” ze de webpagina’s. Dit is hetzelfde wat gebeurd als mensen de krant lezen, je ogen vligen over de pagina’s en zien allereerst de meest opvallende dingen als:

  •        Koppen
  •        Tussenkopjes
  •        Foto’s
  •        Knoppen
  •        Links
  •        Eerste woorden van alinea’s

Door dit te doen willen mensen tijd besparen en meteen vinden naar wat ze zoeken.

Mensen gebruiken internet met een bepaald doel, bijvoorbeeld iets kopen, internetbankieren of informatie opzoeken. We willen niet eerst grote lappen tekst lezen, maar zo snel mogelijk tot actie overgaan.

Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers van internetpagina’s met een F-vormige oogbeweging “scannen”. De rode gebieden op onderstaande afbeelding worden het best gelezen:

Zet de belangrijkste informatie dus op de volgende plaatsen:

  • Paginatitel
  • Bovenste 2-3 kopjes
  • Zet helemaal vooraan titel, kopjes en alinea’s de belangrijkste woorden

Checklist: hoe scanbaar is jouw webtekst?

  • Staat boven iedere alinea een samenvattend kopje?
    Koptekst op het web moet informatief zijn, dus niet grappig, origineel of sexy.
  • Staat de essentie van elke alinea in de eerste zin?
    Geef in de rest van de alinea een toelichting of verdere detaillering van de informatie uit de eerste zin. Lezers moeten deze kunnen overslaan zonder essentiele informatie te missen. Nieuwsartikelen in kranten worden vaak ook op deze manier geschreven.
  • Vatten alle kopjes bij elkaar de pagina samen?
  • Heb je getallen in cijfers geschreven?
    Schrijf niet: honderd procent
    Schrijf wel: 100%
  • Heb je van elke opsomming een bulleted list gemaakt?
    (Zoals de opsomming die je nu leest). Is je bulleted list erg lang, maak dan achter iedere bullet 1 of 2 essentiële woorden vet.
  • Heb je van elke instructie een numbered list gemaakt?
    (Opsomming met cijfers ervoor).
  • Zijn je hyperlinks informatiedragend?
    De links moeten exact aankondigen wat je krijgt als je erop klikt.
    Schrijf niet: Klik hier voor meer informatie
    Schrijf wel: Bekijk het programma of schrijf je direct in.
  • Is op elke pagina de call to action duidelijk zichtbaar?
    Want bezoekers komen meestal voor zelfbediening, en willen snel aan de slag. Laat de belangrijkste taak of taken dus opvallen. Bijvoorbeeld als knop of link: Bestel nu, Schrijf je in, Direct aanmelden, Zoeken, Stemmen, Inloggen.
  • Heb je zo veel mogelijk samenstellingen geschrapt?
    Samenstellingen zijn woorden die uit meerdere woorden bestaan. Die zijn lang en lezen lastig.
    Schrijf niet: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties
    Schrijf wel: Vergelijk, Test, Specificaties

Laatste check: knijp je ogen bijna dicht. Bekijk je webpagina door je oogharen. Welke elementen vallen het meest op? Die worden door je lezers gescand. Check of daar de kern van de informatie te vinden is.

Let dus op elke pagina die je schrijft op internet dat deze scanbaar is. Dus de homepage, productpagina, FAQ etc. Stel jezelf dus steeds de vraag welke woorden moet en kan ik eruit laten springen die belangrijk zijn?

Google geeft ook voorrang aan scanbare teksten. Deze wordt immers het best gelezen en Google gaat er automatisch van uit dat de tekstschrijver daar dus de belangrijkste content (woorden) in heeft gezet.

Zet dus in kopjes, titels, hyperlinks, vette tekst de woorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines!

By | 2017-10-18T09:56:24+00:00 juni 18th, 2012|google, Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.