Retargeting en remarketing – weet waar je aan begint

/, Nieuwsbrief/Retargeting en remarketing – weet waar je aan begint

Retargeting en remarketing – weet waar je aan begint

De cookiewetgeving zou weleens wat soepeler kunnen worden in ons land, als je de geluiden uit politieke hoek zo hoort de laatste tijd. Cookie technologieën zelf zijn eigenlijk niet meer weg te denken, niet in het minst omdat ze steeds scherpzinniger worden en de ‘bottom line’ van webondernemingen behoorlijk kunnen bepalen.

Maar mensen die bezig zijn een internet marketing strategie op te zetten en gebruik  maken van retargeting of remarketing op basis van cookies en dit niet onderbouwen met de juiste content of de consument voorliegen, snijden zichzelf in de vingers. Dat is zonde van de tijd en ook een verspilling van de tools die retargeting/remarketing mogelijk maken.

Kwaliteitscontent verzacht de bijwerkingen van de cookiewet en lokt klanten terug op een meer efficiënte manier dan de cookie technologieën zelf. Content maakt een remarketing of retargeting strategie namelijk pas echt relevant. Door eerlijk te zijn en mensen gewoon te geven waar ze op uit zijn, win je. Mits je in heldere bewoordingen uit de doeken doet hoe je te werk gaat en hoe mensen daarvan profiteren kunnen.

 

Nieuwste mogelijkheden met cookies 

Sinds kort is het mogelijk om in Google Analytics real time webconversions te zien. Ook is het uitzetten van verschillende retargeting of remarketing Analytics strategieen inmiddels mogelijk voor alle verschillende online apparaten die het winkelend publiek gebruikt. Zo kun je retargeting campagnes aanpassen op tablet gebruikers, iPhone gebruikers, pc gebruikers, iPad mensen enz.

Verder kan je bezoekers najagen die ooit al eens een winkelmandje hebben volgepropt maar nog niet gekocht hebben. En ook kun je mensen identificeren die op een bepaalde dag via organische search op je website beland zijn.

Het hele remarketing/retargeting gebeuren is dus sterk in ontwikkeling. Alles is gericht op conversion optimalisering, zeg maar de bottom line.

Maar al het vernuft ten spijt is remarketing/retargeting succes zelf grotendeels afhankelijk van je overkoepelende digitale strategie. Denk aan inbound en outbound marketing of aan demand generation campagnes. Als kwaliteitscontent daarin ontbreekt of te wensen overlaat wordt de consument geirriteerd en kan je de sale wel op je buik schrijven. Zeker als mensen zich ‘achtervolgd’ voelen door idioot overkomende ‘herinneringen’ aan hun recentelijk surfgedrag haken ze subiet af.

Het is opvallend dat website eigenaars die met retargeting te maken krijgen vaak geheel nieuwe en meer reële vragen gaan stellen over content creatie dan ze tot nog toe gedaan hebben. Deze is veel meer afhankelijk van een meer actieve samenwerking met de mensen van de klantenservice.

Het vinden van nieuwe invalshoeken voor content is daardoor bijvoorbeeld een stuk natuurlijker. Doordat contentschrijvers steeds nauwer gaan samenwerken met klantenservice, social media specialisten en ook met product marketeers staan ze keer op keer versteld van hoeveel keigoede content ideeën er leven binnen een bedrijf.  

Door dagelijks om te gaan met klanten zitten deze afdelingen op een goudmijn aan informatie en zal er een jargon ontstaan waar je als content schrijver niet voorbij aan moet gaan. Klantenservice-afdelingen zijn een soort van crowdsource dierentuin waarin het soortzoeken verheven word tot Olympische sport en waarin producten bijna incidenteler zijn dan wensen en behoeften van mensen. Smullen toch?

 De juiste content hebben is dus heel belangrijk maar ook stukken vanzelfsprekender aan het worden in remarketing campagnes. Je haalt mensen niet terug door ze verkeerd geconstrueerde informatie voor te schotelen of door ze op andere manieren voor het hoofd te stoten.

Dat laatste in ogenschouw genomen is het van belang je er goed van te vergewissen dat je retargeting technieken binnen de wettelijke toegestane limieten blijven. Er is veel meer is mogelijk dan mag. Privacy vraagstukken komen braak te liggen met de nieuwste snufjes waar je je liever niet aan brandt. Google zelf is het schoolvoorbeeld hiervan. De privacy autoriteiten in Nederland zijn momenteel bezig een brief op te stellen aan Google waarin aangekaart wordt dat bepaalde dingen niet kunnen. Volgens een bericht op Bloomberg wordt het schrijven nog voor eind juli verzonden.

Met name de praktijk van Google om gebruikers’ IDs in combinatie met cookie technologie te gebruiken zal wellicht als dubieus aangemerkt worden. 

Dergelijke berichten zullen consumenten onrustig maken, temeer daar de politiek de regels momenteel lijkt te willen versoepelen. Goede content waarin je heldere uitleg geeft aan de consument over wat je precies doet en absolute eerlijkheid is van belang om klanten te behouden of juist van je concurrent te pikken die het zo nauw niet neemt met de eisen van de wet.

En hopelijk ten overvloede; consumenten willen nooit het idee krijgen dat ze minder belangrijk zijn dan de meetinformatie die je via cookies vergaart. Banners waarop wordt aangegeven dat bezoekers ‘niet welkom’ zijn op een website als ze geen toestemming geven zich te laten achtervolgen door cookies zijn bespottelijk, zeker op mediasites die het toonbeeld dienen te zijn van vrijelijke democratische toegankelijkheid.

Angelique van Engelen is een Nederlandse contentschrijver voor NewsReach.

Denk jij dat jouw site nadeel ondervonden heeft door Penguin 2.0? NewsReach biedt een gratis health check voor Nederlandse websites tijdens de maand september. Stuur even een emailtje met je contactgegevens aan Frank.Hartkopf@newsreach.co.uk met de promotiecode IMNL13 als onderwerp.

By | 2017-10-18T07:31:44+00:00 augustus 23rd, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.