Oorzaken falen Facebookmarketing

Oorzaken falen Facebookmarketing

Op Facebook kan je marketingcampagnes en acties lanceren. Dit lijkt het perfecte social media netwerk te zijn. Maar waarom zijn er dan nog zoveel acties en campagnes die hopeloos falen? Dit komt omdat marketeers, vaak naar eigen zeggen “social media expert, de regels van Facebook overtreden zonder dat ze het zelf doorhebben. In dit artikel de meest voorkomende fouten.

Verboden

Bovenaan de fanpage een coverfoto met een pijl die wijst naar de Facebook app of afbeeldingen die gedeeld moeten worden om een prijs te winnen, dit is verboden op Facebook. Marketeers benaderen Facebookmarketing vaak als “alles mag om maar fans te krijgen” en voldoen vaak niet aan de Facebookregels. Dit komt wellicht omdat Facebook relatief nieuw is in Nederland. Maar met logisch nadenken kan men ook al fouten voorkomen. Want een timeline met honderden berichten om een product te liken is toch niet echt gebruiksvriendelijk ofwel?

Facebook grijpt toch niet in?

Facebook verwijderd mijn fanpage toch niet! Dat is het meest gegeven antwoord als marketeers wordt gevraagd waarom ze de regels overtreden. Ik denk echter niet dat het bedrijf of klant waarvoor je werkt blij zal zijn als de fanpage verwijderd wordt midden in een campagne die tijd en geld heeft gekost. Dit risico mogen marketeers eigenlijk niet nemen.

Negatieve publiciteit

Als er veel berichten in het nieuwsoverzicht van mensen verschijnen via “win”, “like” en tag kunnen mensen dat als storend ervaren. Dat is geen positieve reclame voor het bedrijf. Daarnaast loopt het bedrijf risico dat gebruikers de berichten als spam rapporteren of alle berichten verbergen in de toekomst van het bepaald bedrijf. Alle berichten in de toekomst (ook de goed uitgedachte berichten) zien de mensen dus niet meer in de toekomst.

Dit heeft tevens ook een nadeling effect op het EdgeRank-algoritme (de weging die bepaald welke berichten Facebook toont). Als 20 vrienden van mij het bericht van een bedrijf verbergen, dan gaat de Affinity Score omlaag. Facebook berekent onder andere door het gedrag van mijn goede vrienden of een post ook aan mij getoond zal worden. Als er dus op een verkeerde manier berichten worden verspreid, dan bereik je dus geen virale verspreiding maar een virale blokkade.

Facebook apps

Veel bedrijven op Facebook hebben tot nu toe alleen het prikbord gebruikt voor Facebookmarketing. Ze lanceren bijvoorbeeld een “plaats een foto en win!” campagne. Dit is in overtreding met de Facebook regels en het uitroepen van een winnaar ook.

Veel bedrijven zijn nog niet verder gekomen dan het ‘Prikbord’ in Facebookmarketing. Het prikbord is dan ook het gebied dat als eerste ‘ontgonnen’ wordt. Als je niet beter weet, lanceer je een ‘tag & win’ of een ‘like en win’ actie met een simpele statusupdate. Het plaatsen van een foto met die actie is een overtreding, het uitroepen van een winnaar mag op deze manier dus ook niet.

 

Een oplossing hiervoor is het gebruiken van een app waarin een actie plaatsvindt met duidelijke actievoorwaarden en disclaimer. Facebook heeft dit gedaan zodat ze zelf niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor  ‘prikbordpromotie” en anderzijds is het om je nieuwsberichten niet te laten vervuilen door deze berichten.

Een Facebook app laten ontwikkelen lijkt kostbaar, maar heeft wel een aantal voordelen:

  • Een eigen opmaak in de app
  • Opslag van gegevens van gebruiker
  • Een directe link naar je actie
  • Mogelijkheid tot delen en liken volgens de regels
  • Mogelijkheid tot inschrijven van een nieuwsbrief
  • Ook een app voldoet niet altijd aan de regels. Dus let op door wie je dit laat ontwikkelen!

Likes kopen?

Marketeers die alleen meer likes willen, kunnen net zo goed 25.000 likes kopen uit India. Maar daar schiet je op de lange termijn niets mee op, want je hebt geen waarde gecreëerd. Blind staren op het aantal likes heeft helemaal geen zin, je moet juist de interactie aangaan-een band ontwikkelen met je klanten.

Zonder een strategie het aantal likes omhoog proberen te jagen is de grootste Facebookmarketing fout die gemaakt wordt.

Leren

Het is niet erg om fouten te maken, maar leer ervan en doe het dan de volgende keer anders en beter!

 

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.