Ook Google Chrome geeft “nu” de mogelijkheid om tracking cookies uit te schakelen

//Ook Google Chrome geeft “nu” de mogelijkheid om tracking cookies uit te schakelen

Ook Google Chrome geeft “nu” de mogelijkheid om tracking cookies uit te schakelen

google-chrome-cookiesOm Google Chorme verder te laten groeien, is Google eindelijk ingestemd met de Amerikaanse “Digital Advertising Alliance” om er voor te zorgen dat het mogelijk is om tracking cookies uit te schakelen.

Even snel voor de lezers die nu denken “Wat is een tracking cookie”? Dit is een stukje code die gebruikt wordt om uw bewegingen en interesses op het internet te meten ( zoekt u op sportschoenen, dan zult u daar ook opeens veel reclames over krijgen).

Nu is er in Amerika een rel aan de gang over de privacy die daardoor zou worden aangetast. Andere webbrowsers zoals FireFox, Internet Explorer en Safari, hebben al de mogelijkheid ingebouwd om deze cookies uit te schakelen. Door het uitschakelen van deze mogelijkheid, krijgen gebruikers geen gepersonaliseerde reclame meer te zien.

In de afspraak staat dat er onder andere geen persoonlijke gegevens gebruikt mogen worden voor vacatures, leningen, medicijnen en verzekeringen. De cookies zullen nog gegevens verzenden, zodat bedrijven nog wel markt- en productonderzoek kunnen doen. Ook blijft het voor overheidsinstanties mogelijk om persoonlijke browser gegevens te analyseren. De wel bekende Facebook Like, Google+, Tweets knoppen zullen nog wel tracking cookies blijven gebruiken.

De verwachting is dan ook dat veel bedrijven zullen overstappen op het adverteren in de social media kanalen. Hier kunnen ze nog wel direct en goedkoper hun advertenties bij de juiste doelgroep tonen.

Nu heeft Google niet direct de strijd opgegeven, de mogelijkheid om de cookies uit te schakelen zal pas aan het eind van dit jaar beschikbaar zijn.

By | 2017-10-18T09:56:36+00:00 februari 24th, 2012|Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.