Location Based Marketing

/, Nieuwsbrief/Location Based Marketing

Location Based Marketing

 

location-based-marketing

location-based-marketing

Introductie
Vooral voor het MKB zijn de telefoongids en de gouden gids altijd nuttig geweest om klanten te bereiken. De meeste van die bedrijven halen hun klanten uit de regio. De telefoongids en de gouden gids bevatten beide informatie over regionale bedrijven.

Als bedrijf is het echter belangrijk met de tijd mee te gaan. De telefoongids is door het grote publiek inmiddels ingeruild voor het internet. Het is belangrijk dat ondernemers beseffen dat internet de belangrijkste toegangspoort is voor klanten tot hun producten. Door Location based marketing kunt u als bedrijf optimaal rendement behalen uit het internet als het gaat om het bereiken en aantrekken van klanten. Location based marketing is als het ware de telefoongids van nu. Het is sneller, dynamischer en biedt meer mogelijkheden dan de telefoongids doet. **

lbm

lbm

LBM
Location Based Marketing, ook wel LBM genaamd, is de inspanning van een bedrijf om informatie over de locatie van een klant toe te passen in haar marketingstrategie. Door dit te doen wordt beter voldaan aan de behoeften van de klant en kan winst gerealiseerd worden. Simpeler gezegd: Location based marketing vertaalt de locatie van een klant in winst.

inhoudsopgave

inhoudsopgave

Inhoudsopgave
Voordat ik dieper in ga op het begrip LBM, zal ik toegelichten hoe deze module verloopt. Allereerst is er een introductie waarin het hoe en waarom van LBM duidelijk wordt. Daarna schets ik een theoretisch kader omtrent LBM. Na dit theoretische gedeelte ga ik in op de verschillende platformen die te implementeren zijn in een LBM-strategie en toon ik mogelijkheden en voorbeelden uit de praktijk om u een duidelijk beeld en inspiratie te bieden voor uw eigen LBM-strategie. Als laatste toon ik filmpjes over mogelijke toekomstige LBM-toepassingen.

internet-is-overal

internet-is-overal

Internet is overal
De ontwikkeling die het internet de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, zet de marketingwereld op zijn kop. Vooral het mobiele internet en de multifunctionaliteit van smartphones hebben die ontwikkeling in een stroomversnelling geplaatst. Inmiddels zijn smartphones geïntegreerd in de samenleving waardoor de meerderheid van de consumenten direct toegang heeft tot het internet. Internet is dus overal.

location-based-services

location-based-services

LBS
Internet en smartphones bieden marketeers en winkeliers talloze mogelijkheden om producten aan de man te brengen. De zogenaamde Location Based Services (LBS) zijn groeiend in aantal. LBS zijn applicaties op smartphones die gebruik maken van de geografische locatie van de gebruiker van de smartphone. Deze applicaties gebruiken de geografische positie om informatie van diensten in de omgeving weer te geven.

voorbeelden-lbs

voorbeelden-lbs

Voorbeelden van LBS
LBS is dus een verzamelnaam voor meerdere technieken en concepten die LBM mogelijk maken. Applicaties of smartphones voor geo-sociale netwerken, zoekmachines, NFC, QR-codes en Retailigence zijn hier voorbeelden van. Deze nieuwe concepten en technieken stellen winkeliers in staat de consument op elk moment van de dag te bereiken, en vice versa.

lbm-integratie-oud-en-nieuw

lbm-integratie-oud-en-nieuw

LBM: Integratie oud & nieuw
LBM is een marketingprogramma om de mogelijkheden van deze nieuwe concepten en technieken optimaal te benutten. Hoewel het een nieuw begrip is in de marketingwereld, behoudt LBM oude marketingtechnieken als mond-tot-mondreclame, adverteren, kortingen, coupons en klantenkaarten. Deze technieken worden in een online jasje gepast en geïntegreerd in nieuwe toepassingen.

toegevoegde-waarde-van-lbm

toegevoegde-waarde-van-lbm

Toegevoegde waarde van LBM
Dit maakt LBM van toegevoegde waarde voor winkeliers en bedrijven die regionaal georiënteerd zijn. De oude marketingtechnieken die LBM in de nieuwe online wereld implementeert hebben al lang en breed bewezen succesvol te zijn. Bovendien hoeven de kosten van een LBM-campagne niet hoog op te lopen en is het een relatief nieuw begrip, wat winkeliers en bedrijven de kans biedt zich als innovatief en vernieuwend te presenteren en zo een voorsprong te nemen op de concurrent.

lbm-geschikt-voor-alle-bedrijven

lbm-geschikt-voor-alle-bedrijven

LBM geschikt voor
LBM is uitermate geschikt voor elk bedrijf dat zich regionaal oriënteert. Welk product, welke dienst of welk marketingdoel aan de LBM ten grondslag ligt heeft daarop geen invloed. LBM is bijvoorbeeld een prima strategie voor brand-awareness, maar het kan ook als leidraad dienen voor het gehele marketingproces van awareness tot aankoop. LBM is geschikt voor alle bedrijven. Welk product, dienst of marketingdoel dan ook!

tip-benut-de-mogelijkheden

tip-benut-de-mogelijkheden

Tip: Benut de mogelijkheden!
Ik geef je graag nog een afsluitende tip mee voordat we beginnen met de LBM-strategie en de praktijkvoorbeelden. Je doet er verstandig aan om de vele mogelijkheden die het internet biedt te benutten. LBM draait erom hoe je verschillende platformen en apparaten met elkaar integreert en combineert in je marketingprogramma. Hoe eerder je dit doet, hoe groter de voorsprong is op je concurrent.

Theorie

lbm-model-eerste-stap

lbm-model-eerste-stap

LBM – eerste stap
Bij het opzetten van een LBM-programma maak je dezelfde stappen als bij het opzetten van een normaal marketingprogramma. Beschrijf de markt en stel je doelgroep en winstdoelen vast voor het eerste jaar. Beschrijf de geplande prijs van het product, de distributie ervan en het marketingbudget voor het eerste jaar. Stel ook je doelen voor de lange termijn vast.

essentie-lbm

essentie-lbm

Essentie LBM
Na het nemen van de standaardstappen voor een marketingprogramma, is het goed om na te denken over de volgende zin uit de introductie: LBM draait erom hoe je verschillende platformen en apparaten met elkaar integreert en combineert in je marketingprogramma.

integratie-apparaten-en-platformen

integratie-apparaten-en-platformen

Integratie apparaten en platformen
De apparaten die hier bedoeld worden zijn alle apparaten met applicaties die je toegang geven tot het internet. De platformen die daarin geïntegreerd zijn, zijn bijvoorbeeld websites, webshops en sociale netwerken.

sleutel-naar-succes

sleutel-naar-succes

Sleutel tot succes
De integratie en combinatie van online platformen met elkaar én de offline wereld is de sleutel tot een succesvol LBM-programma. Het is zaak om de offline middelen die je hebt als winkel of bedrijf te koppelen aan online middelen. Dit koppelen is een eerste stap van in totaal 6 stappen die je moet nemen om een succesvol LBM-programma te realiseren.

lbm-model

lbm-model

LBM-model
Deze zes stappen zijn gevisualiseerd in het volgende LBM-model. Ik leg het model stap voor stap uit.

lbm-model-link

lbm-model-link

LBM-model Link
De eerste stap is het linken van de offline middelen aan de online middelen. Zo kunnen klanten je makkelijker vinden via het internet. Er zijn vier mogelijkheden om je offline middelen te linken aan publieke of eigen online middelen. Je kan linken tussen: locaties en online platformen; producten en online informatie of shops; voorraadinformatie en mobiele platformen; en personeel en sociale media of websites.

locaties-online-platformen

locaties-online-platformen

1. Locaties – online platformen
De eerste mogelijke link die je als bedrijf kan leggen is de link tussen je locaties en online platformen. Je kan bedrijfspagina’s maken op Facebook, Google+ Local of Foursquare. Ook een website of webshop biedt mogelijkheden voor dergelijke links. Door links te leggen naar de online wereld, kunnen klanten je makkelijker bereiken en informatie over je vinden. We bespreken later uitgebreid welke mogelijkheden deze online platformen bieden.

producten-online-informatie-of-shops

producten-online-informatie-of-shops

2. Producten – online informatie of shops
Een tweede mogelijke link is die van je producten aan online informatie of shops. Dit kan je doen door QR-codes, NFC of Augmented Reality toe te passen op producten. De klant kan zo een product scannen met de smartphone, waarmee hij doorverwezen wordt naar een site of webshop met meer informatie, en eventueel kan hij daar direct een aankoop doen. In de training over QR-code komen deze technieken uitgebreid aan bod. Indien je geïnteresseerd bent in deze vorm van linken, raad ik je aan om die presentatie te bekijken.

voorraadinformatie-mobiele-platformen

voorraadinformatie-mobiele-platformen

3. Voorraadinformatie – mobiele platformen
Een derde mogelijke link is die van de voorraadinformatie van een bedrijf aan mobiele platformen. Voorbeelden hiervan zijn Google Shopping of Retailigence. Met een simpele zoekactie op Google Shopping of een applicatie op de smartphone, zoals bij Retailigence, kan je kijken waar het product dat je zoekt op voorraad is. Meestal kan je het product daar ook meteen kopen. Google Shopping en Retailigence komen later in deze training aan bod.

personeel-social-media-of-websites

personeel-social-media-of-websites

4. Personeel – sociale media of websites
De laatste mogelijke link tussen de offline en online wereld is die van je personeel naar sociale media of websites. Allereerst kan personeel ervoor zorgen dat de producten die je verkoopt onder de aandacht worden gebracht. Zij kunnen met Facebook- en Twitterberichten hun connecties laten weten welke producten ‘hot’ zijn. Daarnaast kunnen zij berichten over acties en kortingen posten. Andersom is het belangrijk dat het personeel op de hoogte is van producten, acties en kortingen die op de website of webshop staan. Het is geen goede reclame als personeel geen antwoord heeft op vragen die gaan over producten op de site of in de webshop.

lbm-model-vind

lbm-model-vind

LBM-model Vind
Wanneer je de offline middelen van je bedrijf hebt gelinkt aan online middelen, is het zaak om potentiële klanten te vinden rondom je locatie. Het is immers LBM en je concentreert je op de regionale consument.

vind-klant-zelf

vind-klant-zelf

Vind -> Klant zelf
Een eerste mogelijkheid om klanten te vinden is te kijken naar klanten die inchecken op de pagina van je bedrijf op een sociaal netwerk. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook of Foursquare.

vind-sms-coupon

vind-sms-coupon

Vind -> SMS-coupon
Een tweede mogelijkheid om klanten te vinden is gebruik maken van een SMS-coupon die een mobiele provider stuurt naar consumenten die zich voor SMS-coupons hebben aangemeld. Klanten krijgen zo SMSjes als ze in de buurt zijn van de fysieke locatie van jouw bedrijf. Subway heeft een succesvolle marketingcampagne gehad met SMS-coupons. Klanten die zich hadden aangemeld kregen als ze in de buurt waren van een Subway per sms een scanbare voucher toegestuurd waarvan ze in de Subway gebruik konden maken.

vind-advertentie-werk

vind-advertentie-netwerk

Vind -> Advertentienetwerk
Een derde mogelijkheid is gebruik te maken van advertentienetwerken. Deze advertentienetwerken maken gebruik van de locatiefunctionaliteit van smartphones. Als bedrijf kan je aangeven in welk gebied je wil dat je advertentie wordt getoond. Consumenten in dat gebied krijgen bij hun zoekresultaten dan jouw advertentie te zien. Ook kunnen advertentienetwerken locatie-specifieke zoekresultaten laten zien. Een voorbeeld van een dergelijk advertentienetwerk is Google Adwords.

lbm-model-luister

lbm-model-luister

LBM-model Luister
Als je potentiële klanten hebt gevonden is het belangrijk goed naar die klanten te luisteren. Luister niet alleen naar wat de klant zegt over je winkel en producten, maar ook naar wat ze zeggen en doen in en nabij je winkel. Zo krijg je inzicht in het gedrag van jouw consument. Hier kan je op inspelen. Doe er je voordeel mee!

luister-externe-analyse

luister-externe-analyse

Luister -> Externe analyse
Een mogelijkheid om erachter te komen wat consumenten in en nabij je bedrijf of winkel zeggen, is externe bedrijven inschakelen die gespecialiseerd zijn in locatiespecifieke sociale media-analyses. Zij zoeken dit precies voor je uit. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Geotoko, Valuevine en Momentfeed.

luister-social-media-dashboards-1

luister-social-media-dashboards-1

Luister -> Social media dashboards(1/2)
Een andere mogelijkheid om te luisteren naar klanten is het gebruik maken van een social media dashboard. Een Social Media dashboard is een internetpagina waarop je in één oogopslag nieuws, leads en updates ziet. Hierdoor krijg je eenvoudig te zien wat er speelt omtrent uw merk, bedrijfsnaam, concurrentie of leads. Er zijn verschillende bedrijven, maar ook gratis tools per sociaal netwerk die een dergelijk dashboard kunnen leveren.

luister-social-media-dashboards-2

luister-social-media-dashboards-2

Luister -> Social media dashboards(2/2)
Op deze afbeelding zie je een voorbeeld van een social media dashboard. Het dashboard integreert verschillende platformen in een duidelijk overzicht. In dit dashboard zijn onder andere Facebook, Twitter en Google toepassingen geïntegreerd. Er zijn diverse variaties en toepassingen mogelijk.

luister-locatie

luister-locatie

Luister -> Locatie
Je kan achterhalen vanaf welke locaties er op je bedrijf gezocht wordt of over je bedrijf gesproken wordt. Dit kan door zoektrends te onderzoeken in bijvoorbeeld Google Analytics, maar ook door te kijken naar de locaties van waar berichten over uw merk, bedrijf of product op een sociaal netwerk zijn gezet.

luister-crowdsourcing-1

luister-crowdsourcing-1

Luister -> Crowdsourcing(1/2)
Een laatste mogelijkheid om te luisteren naar de consument is door crowdsourcing. Crowdsourcing is het bundelen van kennis van bereidwillige experts die voor niets een probleem willen oplossen en het antwoord gratis willen delen met anderen. Een voorbeeld uit de praktijk:

luister-crowdsourcing-2

luister-crowdsourcing-2

Luister -> Crowdsourcing(2/2)
Een aantal provincies is een tomtom met fietsroutes aan het ontwikkelen omdat een routeplanner specifiek voor fietsers commercieel niet interessant is. Voor deze crowdsourcing werkt de tomtom fietsroute met een zogeheten wiki. Vijfhonderd vrijwilligers hebben het bestaande kaartenmateriaal aangevuld met hun eigen fietsroutes in het gebied. Ze corrigeren elkaars fouten op de website of voegen informatie toe. Dit is een goed voorbeeld van Crowdsourcing en geeft precies weer wat het is en hoe het in zijn werk gaat.

lbm-model-aantrekken

lbm-model-aantrekken

Aantrekken
Nu je de middelen beschikbaar hebt en je klandizie in kaart hebt gebracht, is het de bedoeling om de klanten daadwerkelijk naar je winkel, bedrijf of restaurant te laten komen. Zowel offline als online zijn er genoeg mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.

aantrekken-offline

aantrekken-offline

Aantrekken -> offline
Een offline middel om klanten naar je winkel te trekken is natuurlijk je winkel zelf. Zorg ervoor dat je winkel netjes oogt, net als je personeel. Andere offline mogelijkheden zijn adverteren in kranten, tijdschriften en billboards of het gooien van coupons in brievenbussen van huizen in de omgeving.

aantrekken-online

aantrekken-online

Aantrekken -> online
Het inzetten van coupons kan ook online, denk aan Groupon. Groupon wordt later in deze training uitvoerig behandeld. Een ander online middel om klanten te trekken is het posten of sturen van berichten op sociale media. In dergelijke posts of berichten kan je potentiële klanten attenderen op acties en kortingen, maar ook op nieuwe producten. Een laatste en zeer effectief online middel om klanten te trekken is het optimaliseren van je zoekresultaten op Google. Maar liefst 20% van de zoekopdrachten in Google is lokaal. Met zoekmachine-optimalisatie kan je dus je bereik vergroten en daarmee dus ook je klandizie.

lbm-model-voltooi

lbm-model-voltooi

LBM-model Voltooi
Nadat u klanten heeft aangetrokken naar uw winkel is het van belang dat de klant daadwerkelijk iets koopt en dat hij vaker terugkomt. Hiermee voltooi je het proces van awareness tot aankoop.

voltooi-eenmalige-actie

voltooi-eenmalige-actie

Voltooi -> Eenmalige actie
Een mogelijkheid om een klant aan te zetten tot kopen is het inzetten van kortingen, acties en coupons. Dergelijke middelen geven de klant het laatste zetje om tot koop over te gaan. Groupon en Vakantieveilingen.nl zijn voorbeelden van platformen waar je als bedrijf acties en kortingen kan aanbieden.

voltooi-loyaliteitsbonus-1

voltooi-loyaliteitsbonus-1

Voltooi -> Loyaliteitsbonus (1/2)
Een andere mogelijkheid is om de loyaliteit van een klant te belonen. Dit kan door punten of badges te geven aan klanten die inchecken in je winkel of restaurant via een sociaal netwerk. Een sociaal netwerk dat met een dergelijk systeem werkt is Foursquare.

voltooi-loyaliteitsbonus-2

voltooi-loyaliteitsbonus-2

Voltooi -> Loyaliteitsbonus (2/2)
Dit zijn voorbeelden van loyaliteitsbonussen via Foursquare. De linker afbeelding is een voorbeeld van een bonus die een “Mayor” krijgt. In dit geval is dat een gratis drankje. Een mayor is de klant die het vaakst heeft ingecheckt. Op de rechter afbeelding is een voorbeeld te zien van een korting per aantal check-ins. In dit geval krijg je 5% korting per 3 check-ins.

lbm-model-analyseer-en-behoud

lbm-model-analyseer-en-behoud

LBM-model Analyseer & Behoud
Het is belangrijk dat je de gegevens van klanten verzamelt en analyseert. Zo kom je meer te weten over het type klant dat je aantrekt. Het verzamelen van gegevens kan je op een zelfde wijze doen als bij de stap ‘Luister’ uit dit model is gedaan. Na de analyse van je klanten kan je vaststellen welk type klant je hebt aangetrokken. Het is de bedoeling dat je dat type klant behoudt. In het vervolg of bij de start van een nieuw LBM-programma kan je daar dan rekening mee houden.

introductie-platformen

introductie-platformen

Platformen 

Introductie platformen
Het stappenplan waaruit het LBM-model bestaat, laat zien dat er veel mogelijkheden zijn om je LBM-programma succesvol in te vullen. Zoals in de introductie al is geopperd, is de kern van LBM het integreren en combineren van de verschillende platformen die je voor een LBM-programma kunt gebruiken. Dat is het ideale plaatje wat betreft LBM. Je kan echter ook gewoon lokaal adverteren. In de uitleg van het model zijn verschillende platformen genoemd die in een LBM-programma kunnen worden gebruikt. Deze platformen zal ik nu één voor één behandelen. Hierbij geef ik de mogelijkheden per platform aan, aangevuld met voorbeelden om deze mogelijkheden uit te leggen of te verduidelijken.

website-en-webshop

website-en-webshop

Website en webshop
Het eerste en nu nog meest gebruikelijke online platform wat betreft de integratie met de fysieke winkel is de website of de webshop. Meestal wordt er op een website naar de fysieke winkel verwezen. Soms zit hier een webshop aan vast. Vooral de integratie van de webshop met de fysieke locatie van een winkel is belangrijk. Veel marketeers geloven namelijk dat winkeliers die hun winkel en webshop weten te integreren, de winnaars worden op het internet.

cijfers-webshop-en-fysieke-winkel

cijfers-webshop-en-fysieke-winkel

Cijfers webshop en fysieke winkel
De cijfers ondersteunen dit. Je hebt namelijk 20 keer meer bezoekers nodig in een webshop voor een aankoop, dan in een fysieke winkel. Bovendien geven personen in een fysieke winkel 2,5 keer meer uit. De marktwaarde van een bezoeker neemt dus toe met een factor 50 als deze bezoeker naar de fysieke winkel komt.

integratie-webshop-en-fysieke-winkel

integratie-webshop-en-fysieke-winkel

Integratie webshop en fysieke winkel
Het is dus verstandig om je webshop, als je die een hebt, te koppelen aan je fysieke winkel. Zo bundel je de krachten van beide platformen. De kracht van een webshop is het bereik. Voor een consument is het namelijk veel makkelijker een webshop te bezoeken dan een fysieke winkel. De kracht van de fysieke winkel is dat klanten meer besteden. Wanneer je ervoor zorgt dat je bezoekers van je webshop naar je fysieke winkel trekt heb je goud in handen. Integreer dus je webshop met je fysieke winkel!

voorbeeld-zara-1

voorbeeld-zara-1

Voorbeeld Zara(1/3)
Een winkel die zijn webshop heeft geïntegreerd met de fysieke winkel is Zara. Dit laten we zien aan de hand van het volgende voorbeeld. Stel, je koopt een jack in de Zara webshop.

voorbeeld-zara-2

voorbeeld-zara-2

Voorbeeld Zara(2/3)
In de webshop kan je hem toevoegen aan je winkelmand. Hier kan je ook de maat van het jack en het aantal dat je wil nog veranderen.

voorbeeld-zara-3

voorbeeld-zara-3

Voorbeeld Zara(3/3)
Als je gaat afrekenen, zie je dat je twee verzendmethodes kan kiezen die beide geld kosten. Je kan er echter ook voor kiezen om het jack in de winkel af te halen. In dat geval kost het je geen verzendkosten. Daarbij komt dat je het jack ook gratis kan retourneren als de maat bijvoorbeeld niet goed is. Op deze manier stimuleert Zara de bezoeker van de webshop om naar de fysieke winkel te gaan, in de hoop dat die bezoeker als klant in de winkel nog meer uitgeeft. Dit is een goed voorbeeld van een LBM-methode waarbij je de webshop en de fysieke winkel integreert.

foursquare

foursquare

Foursquare (1/2)
Een ander platform dat je kunt integreren met je fysieke winkel is Foursquare. Foursquare is een social media service die gebruikers aanspoort hun locatie te delen met anderen. Door deze service bij de hand te houden kan een gebruiker makkelijker zien wat zijn of haar vrienden bezighoudt. Ook kan de gebruiker leuke plekken vinden in de buurt en gebruik maken van handige deals.

foursquare-2

foursquare-2

Foursquare (2/2)
Het delen van je locatie op foursquare doe je door ‘virtueel’ in te checken op een locatie. Dit inchecken is gekoppeld aan een spelelement. Gebruikers kunnen namelijk punten en badges verdienen. Het aantal punten en badges dat je verzamelt, kan je dan weer vergelijken met je vrienden.

foursquare-de-mogelijkheden

foursquare-de-mogelijkheden

Foursquare: De mogelijkheden
Voor bedrijven biedt Foursquare verschillende mogelijkheden.

locatie-claimen

locatie-claimen

Locatie claimen
De eerste en belangrijkste stap voor een bedrijf, is het claimen van je eigen locatie. Als bedrijf kan je deze locatie dan beheren en er allerlei dingen mee doen. Wanneer je een locatie geclaimd hebt, zijn bezoekers in staat bij jouw winkel, bedrijf of restaurant in te checken. Op de afbeelding zie je hoe bezoekers kunnen inchecken op de locatie van jouw bedrijf.

specials-aanmaken

specials-aanmaken

Specials aanmaken
Wanneer je een locatie hebt geclaimd kun je als bedrijf aanbiedingen of specials aanmaken. Hiermee kun je je klanten belonen wanneer zij inchecken. Er zijn verschillende aanbiedingen of specials die je kan aanmaken als bedrijf. Zo kan je bij elke check-in het tweede drankje gratis aanbieden. Op de afbeelding is te zien hoe een bedrijf 20% korting geeft, wanneer je incheckt.

loyaliteit

loyaliteit

Loyaliteit
Een andere manier om bezoekers die inchecken te belonen is beloningen te geven per aantal check-ins. Zo beloon je de loyaliteit van je bezoekers en stimuleer je klanten om vaker naar jouw locatie te komen. Het bedrijf uit dit voorbeeld biedt per derde check-in 5% korting op een aankoop.

beloon-je-mayor

beloon-je-mayor

Beloon je Mayor
Een ander voorbeeld van een beloning van de loyaliteit van klanten, is het belonen van je “mayor”. Een mayor is de persoon die het meest incheckt op een locatie. In dit voorbeeld beloont een discotheek zijn mayor met een gratis drankje.

analytisch-dashboard-kijken

analytisch-dashboard-kijken

Analytisch dashboard kijken
Een laatste mogelijkheid die Foursquare biedt is het analytisch dashboard. Het dashboard geeft je de mogelijkheid om het aantal check-ins per dag op tijdstip te bekijken. Ook kan je de leeftijds- en geslachtsverdeling bekijken. Foursquare is makkelijk aan andere sociale netwerken te koppelen, zoals Facebook en Twitter. Je kan op het analytisch dashboard bekijken hoeveel check-ins zijn gedeeld op die andere sociale netwerken.

foursquare-de-voordelen

foursquare-de-voordelen

Foursquare: De voordelen
Uit de mogelijkheden die Foursquare biedt, blijkt dat het geschikt is om bezoekers mee naar fysieke winkels te trekken. Maar wat zijn nu echt de voordelen van Foursquare?

het-lokken-en-binden-van-klanten

het-lokken-en-binden-van-klanten

Klanten lokken en binden
Het eerste voordeel van Foursquare is dat je er makkelijk klanten mee kan lokken. Dit komt door de specials die je als bedrijf kan aanbieden. Daarnaast kan je door het geven van loyaliteitsbonussen klanten ook binden.

flexibiliteit

flexibiliteit

Flexibiliteit
Een tweede voordeel van Foursquare is dat je specials en aanbiedingen snel kan aanpassen. Hierdoor kan je experimenteren met specials en kijken welke specials bezoekers trekken. Een ander voordeel hiervan is dat je kan variëren. Hierdoor houd je zowel je Foursquare-pagina als je fysieke winkel aantrekkelijk.

gratis-reclame-1

gratis-reclame-1

Gratis reclame (1/3)

Een derde voordeel van Foursquare is dat je er gratis reclame mee kan krijgen. Gebruikers checken in op jouw locatie en dat zien andere gebruikers van Foursquare ook. Zo krijg je gratis naamsbekendheid. Daarnaast kan Foursquare gekoppeld worden aan Facebook en Twitter. Check-ins kunnen dan ook worden gezien door vrienden op die sociale netwerken. Zo kan je met simpele check-ins onder een grote groep mensen naamsbekendheid opbouwen.

gratis-reclame-2

gratis-reclame-2

Gratis reclame (2/3)
Een andere vorm van gratis reclame is de zoekfunctie die is geïmplementeerd in Foursquare. Wanneer je als bedrijf de meeste check-ins genereert, verschijn je op de hoogste positie in de zoekfunctie. Dit is gerelateerd aan de vriendenkring van een gebruiker. Het betekent dat wanneer je als gebruiker zoekt in de categorie “eten”, je eerste zoekresultaat het restaurant is waar het meeste door je vrienden is ingecheckt. Dit is te zien op het voorbeeld. Het bovenste resultaat heeft vier check-ins door vrienden, het tweede resultaat 3 check-ins. Wanneer vrienden een tip hebben gegeven over een bedrijf, winkel of restaurant, verschijnt die in een pop-up.

gratis-reclame-3

gratis-reclame-3

Gratis reclame (3/3)
Een laatste vorm van gratis reclame is de mogelijkheid tot het geven van reviews. In het geval van positieve reviews is dat dus positieve reclame. Andere gebruikers van Foursquare kunnen deze reviews lezen als ze op jouw Foursquare-pagina belanden. De afbeelding is een voorbeeld van een positieve review.

contact-met-de-lokale-klant

contact-met-de-lokale-klant

Contact met de lokale klant
De reviews zijn meteen ook onderdeel van het laatste voordeel van Foursquare. Met Foursquare kom je namelijk makkelijk in contact met je lokale klanten. Dankzij de reviews is het eenvoudig te achterhalen hoe bezoekers over je winkel denken. Vooral negatieve reviews kunnen nuttig zijn. Bij negatieve reviews zou je namelijk contact kunnen opnemen met de schrijver van die review. Zo kan je ervoor proberen te zorgen dat die klant weer een positieve houding krijgt ten opzichte van jouw winkel. Je kan ook iets doen met de kritiek die gegeven wordt. Zo kan je de reviews van klanten gebruiken om je winkel of bedrijf te verbeteren.

voorbeeld-foursquare

voorbeeld-foursquare

Voorbeeld Foursquare
Een voorbeeld van een bedrijf dat Foursquare gebruikt heeft in hun LBM-strategie is Virgin America. Deze vliegtuigmaatschappij heeft een LBM-programma gelanceerd op het vliegveld van San Francisco. Reizigers hebben op dat vliegveld op meerdere plekken de mogelijkheid om in te checken via Foursquare of Facebook. Per aantal check-ins kunnen reizigers prijzen zoals T-shirts en vliegvouchers winnen. Bovendien kunnen ze videospelletjes gratis spelen als ze inchecken op een plek. Zo wordt het wachten op een vlucht plezieriger gemaakt en wordt de band van de reiziger met Virgin America verbeterd. De app waarmee je kan inchecken is overigens door Facebook gerealiseerd. Check-ins via Foursquare zijn daarin geïntegreerd.

facebook

facebook

Facebook
Dit brengt ons bij een volgend platform dat je kan gebruiken voor je LBM-programma: Facebook. Facebook is op dit moment het grootste sociale netwerk op de wereld. Hoewel de meeste mensen op Facebook zitten om hun persoonlijke relaties te onderhouden, biedt het ook mogelijkheden voor bedrijven en hun marketingprogramma’s.

facebook-toepassingen

facebook-toepassingen

Facebook toepassingen
In algemene zin kan je de toepassingen die Facebook biedt voor een LBM-programma opdelen in twee stukken: De bedrijfspagina of adverteren. Beide toepassingen bieden legio mogelijkheden voor bedrijven en hun LBM-programma.

bedrijfspagina-de-mogelijkheden

bedrijfspagina-de-mogelijkheden

Facebook Bedrijfspagina: De mogelijkheden
De eerste toepassing die Facebook biedt is de bedrijfspagina. Elk bedrijf kan een bedrijfspagina makkelijk aanmaken. Het is dus niet zozeer interessant hoe je een bedrijfspagina maakt, maar wel wat je ermee doet. Een bedrijfspagina kan namelijk heel nuttig zijn voor je LBM-programma. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van een bedrijfspagina.

facebook-places

facebook-places

Facebook Places
Net als bij Foursquare is het ook bij Facebook belangrijk dat je je bedrijfspagina aan een locatie koppelt. Dit kan je doen met Facebook Places. Het koppelen van je bedrijfspagina aan een locatie geeft gebruikers de mogelijkheid om in te checken op de locatie van jouw bedrijf. Dit biedt brand awareness, omdat als een bezoeker van jouw winkel bij je incheckt, dit verschijnt op de facebookpagina van die bezoeker en daarmee automatisch ook in de newsfeed van vrienden van die bezoeker. Met gebruik van Facebook Places op je bedrijfspagina, kan je zo snel brand awareness creëren onder een grote groep mensen.

like

like

Like
Middels actief zoeken of het verschijnen in de newsfeed, kunnen facebookgebruikers in aanraking komen met je bedrijfspagina. Het is ook mogelijk dat je via andere platformen, zoals een website, verwijst naar jouw facebook-pagina. Dit past in het ideale plaatje van een LBM-programma waarin je verschillende platformen met elkaar integreert. Wanneer een persoon op je bedrijfspagina komt, is het belangrijk dat hij jouw bedrijfspagina ‘liket’(laikt). Wanneer een persoon je bedrijfspagina liket, verschijnen vanaf dat moment alle activiteiten van jouw bedrijfspagina in de newsfeed van die persoon.

likes-zijn-belangrijk

likes-zijn-belangrijk

Likes zijn belangrijk!
Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk mensen jouw bedrijfspagina liken (laiken). Op die manier kan je veel mensen bereiken met informatie en berichten over je producten of diensten. Bijvoorbeeld kortingen, speciale acties of belangrijke veranderingen in je bedrijf.

geef-reden-voor-like

geef-reden-voor-like

Geef reden voor Like!
Denk niet dat een facebookgebruiker zomaar je bedrijfspagina liket. Je moet ze een reden geven om jou bedrijfspagina te liken. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina geüpdatet (ge-updeet) wordt met aantrekkelijke berichten. Wanneer je vaak berichten post waarin acties worden aangekondigd, kan het voor mensen aantrekkelijk zijn om je bedrijfspagina te liken. Zo krijgen ze meteen in hun newsfeed te zien dat jij een speciale aanbieding voor ze hebt.

integratie-fb-en-fysieke-winkel

integratie-fb-en-fysieke-winkel

Integratie FB & fysieke winkel
Met posts over kortingen, nieuwe producten of speciale aanbiedingen kan je mensen naar je fysieke winkel lokken. Zo integreer je je Facebook-bedrijfspagina met je fysieke winkel en bereik je de kern van je LBM-programma. De volgende voorbeelden uit de praktijk geven je een idee hoe je met speciale acties mensen naar je fysieke winkel lokt.

voorbeelden-uit-de-praktijk-1

voorbeelden-uit-de-praktijk-1

Voorbeelden uit de praktijk (1/5)
Dit is een voorbeeld van een post op een bedrijfspagina van een discotheek. Het is een aankondiging aan de fans van deze discotheek dat het komende weekend een bepaalde drank in de aanbieding is. Dit is een voorbeeld van een speciale actie waarmee geprobeerd wordt om mensen naar de fysieke locatie te lokken.

voorbeelden-uit-de-praktijk-2

voorbeelden-uit-de-praktijk-2

Voorbeelden uit de praktijk (2/5)
Het volgende voorbeeld is afkomstig van de bedrijfspagina van Coca-Cola. Het is allereerst gewoon een post van een afbeelding van een kerstbal in de vorm van een colablikje. Daarboven staat de vraag of je de kerstbal wil hebben. Natuurlijk zijn er veel positieve reacties, waarna een reactie van Coca-Cola verwijst naar de webshop waar je de kerstbal kan kopen. Dit is een slimme manier om mensen warm te krijgen voor producten die je verkoopt. Hoewel het in dit geval om een product gaat dat je online kan kopen, zou je het ook kunnen toepassen op producten die je in je fysieke winkel verkoopt.

voorbeelden-uit-de-praktijk-3

voorbeelden-uit-de-praktijk-3

Voorbeelden uit de praktijk (3/5)
De twee voorgaande voorbeelden betroffen posts op bedrijfspagina’s waarin verwezen werd naar een actie in de fysieke locatie van het bedrijf of de webshop.
Er zijn ook veel bedrijfspagina’s die een Like & win actie toepassen op Facebook. Hier is een voorbeeld te zien van een Share & win actie op de bedrijfspagina van een discotheek. Hoewel je met dit soort acties op een snelle manier veel fans kan vergaren op je Facebook-bedrijfspagina, is dit soort acties niet aan te raden.
Een dergelijke actie voldoet namelijk niet aan de voorwaarden van Facebook. Hiermee loop je de kans dat je bedrijfspagina offline wordt gehaald door Facebook.
Facebook wil namelijk niet dat haar functies worden ingezet voor marketingdoeleinden. Concreet komt het erop neer dat bijvoorbeeld het liken, delen en
posten van berichten of het reageren op berichten niet mag worden beloond. Op deze manier worden namelijk Facebook functies ingezet voor marketingdoeleinden.

voorbeelden-uit-de-praktijk-4

voorbeelden-uit-de-praktijk-4

Voorbeelden uit de praktijk (4/5)
Wat mag dan wel? Het moet in elk geval duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook.
Een mogelijkheid is een app te gebruiken zoals op www.likeandwinapp.com wordt aangeboden.
Met deze app kan je een actie opzetten en die installeren op een bedrijfspagina van Facebook. Nadat fans de bedrijfspagina liken, krijgen ze de mogelijkheid om hun gegevens achter te laten voor deelname. Dit wordt door de geïnstalleerde app mogelijk gemaakt. Nadat de gegevens zijn achtergelaten kunnen gebruikers delen met hun vrienden dat ze meedoen met de actie. In het geval van dit voorbeeld is het dat ze meedoen aan een actie om kans te maken op twee gratis kaartjes voor de Amsterdam Fashion Week.

voorbeelden-uit-de-praktijk-5

voorbeelden-uit-de-praktijk-5

Voorbeelden uit de praktijk (5/5)
In het laatste voorbeeld wordt niet direct gebruik gemaakt van een Facebook functie om gebruikers iets te laten winnen. Vandaar dat dit mag van Facebook. Het is mogelijk om zelf een app te maken die je kan gebruiken voor dit soort acties. Je zou bijvoorbeeld met die app een prijsvraag kunnen uitgeven. Een laatste mogelijkheid om een actie te organiseren zonder dat daar Facebook functies bij gebruikt worden, is het vragen aan gebruikers om een e-mail te sturen met bijvoorbeeld een antwoord op een prijsvraag. Voor de exacte regelgeving van Facebook met betrekking tot acties en aanbiedingen, kan je terecht op de pagina “promotions guidelines” van Facebook zelf.

facebook-offers

facebook-offers

Facebook Offers
Facebook biedt zelf ook een dienst waarmee je op je bedrijfspagina een aanbieding kunt plaatsen, namelijk Facebook Offers. Dit is niet kosteloos, maar ook niet duur. Facebook Offers is alleen voor bedrijfspagina’s met 400 likes of meer. Het verschil tussen Facebook Offers en een simpele post op de bedrijfspagina over een aanbieding, is dat je met Facebook Offers meteen een mail krijgt met daarin de aanbieding. Deze aanbieding kan je dan in de fysieke winkel inlossen of ophalen. Het is dus een manier om trouwe fans die je bedrijfspagina hebben geliked, te belonen. Daarnaast lok je de trouwe fan naar je fysieke winkel. Op de afbeelding is een Facebook Offer te zien. In dit geval krijg je een extra sandwich als je een sandwich koopt.

http://www.facebook.com/help/184217158375330/

facebook-video

facebook-video

Facebook Offers video
De volgende video geeft een duidelijke uitleg over de werking van Facebook Offers.

facebook-insights-1

facebook-insights-1

Facebook Insights (1/2)
Uit de verschillende voorbeelden van toepassingen van een Facebook bedrijfspagina, blijkt dat het een zinvol medium is om in te zetten in je LBM-programma. Wat de toegevoegde waarde van een bedrijfspagina nog groter maakt, is dat je de statistieken van berichten op je bedrijfspagina kan inzien via Facebook Insights.

facebook-insights-2

facebook-insights-2

Facebook Insights (2/2)
Met de statistieken beschik je over hulpmiddelen waarmee je de prestaties van je pagina kan meten. Bekijk anonieme demografische gegevens over je publiek en zie hoe mensen je berichten ontdekken en erop reageren. Dankzij Facebook Insights kan je experimenteren met verschillende soorten berichten om te zien waar je publiek het best op reageert.

adverteren-op-facebook

adverteren-op-facebook

Adverteren op Facebook
De integratie van verschillende platformen is de essentie van LBM. Hoewel een bedrijfspagina zodoende beter past bij een LBM-programma, kan je ook gewoon adverteren via Facebook. Met slim adverteren kan je namelijk ook je marketingdoel bereiken.

de-mogelijkheden

de-mogelijkheden

De mogelijkheden
Facebook biedt verschillende mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren. Er zijn vier soorten advertenties: De reguliere Facebook-advertenties, Gesponsorde verslagen, Page Post Ads en Promoted post ads.

reguliere-facebook-advertenties-1

reguliere-facebook-advertenties-1

Reguliere Facebook-advertenties (1/3)
De meest bekende Facebook advertenties zijn de reguliere Facebook-advertenties, zoals er hier een te zien is op de afbeelding. Deze advertenties bestaan uit een afbeelding met een titel en tekst, die respectievelijk maximaal 25 en 90 karakters mogen bevatten. Verder kan zo’n advertentie ook nog een sociale context bevatten als, “Vriend X vindt dit leuk”. Indien de advertentie is ingezet om een externe website te promoten, bevat hij ook een domeinnaam.

reguliere-facebook-advertenties-2

reguliere-facebook-advertenties-2

Reguliere Facebook advertenties (2/3)
De Reguliere Facebook-advertenties verschijnen aan de rechterkant op bijna alle pagina’s op de desktop versie van Facebook. Ze verschijnen op profielen, fanpagina’s, bij applicaties en bij foto’s. Ze verschijnen niet in het nieuwsoverzicht van gebruikers of op de mobiele versies. De advertenties kunnen verschillende bestemmingen promoten. Voorbeelden zijn een facebookpagina, mits je deze beheert, een evenement, een applicatie of een externe website.

reguliere-facebook-advertenties-3

reguliere-facebook-advertenties-3

Reguliere Facebook-advertenties (3/3)
Het inzetten van Reguliere Facebook-advertenties is vooral nuttig wanneer je weinig tot geen fans hebt en een fanbase wilt opbouwen. Ook voor het promoten van een externe website zijn deze advertenties geschikt. Bedenk dat het doorklikpercentage voor advertenties met externe bestemmingen lager ligt, waardoor de kosten per klik vaak hoger uitvallen. Bovendien worden deze advertenties niet op de mobiele versie vertoond, waardoor je een groot deel van je doelgroep niet bereikt.

gesponsorde-verslagen-1

gesponsorde-verslagen-1

Gesponsorde verslagen (1/4)
Sponsored Stories ofwel gesponsorde verslagen is een andere vorm van adverteren via Facebook. Gesponsorde verslagen zijn acties van Facebook-gebruikers die zijn omgezet in een betaald verslag. Dit verslag wordt dan ook vertoond aan de vrienden van een gebruiker. Als adverteerder gebruik je dus een bestaand verslag, bijvoorbeeld dat iemand jou pagina leuk vindt, en betaal je voor het extra vertonen van dat verslag. Op de afbeelding is een gesponsord verslag te zien.

gesponsorde-verslagen-2

gesponsorde-verslagen-2

Gesponsorde verslagen (2/4)
De volgende acties kunnen gebruikt worden als gesponsord verslag: Een gebruiker vindt een pagina leuk, een gebruiker vindt een update leuk, een gebruiker reageert op een update, een gebruiker gebruikt een applicatie of game, een gebruiker checkt in op de locatie van een pagina, een gebruiker vult een poll in of een gebruiker geeft aan dat hij of zij jouw evenement bezoekt.

gesponsorde-verslagen-3

gesponsorde-verslagen-3

Gesponsorde verslagen (3/4)
Net als reguliere Facebook advertenties, worden gesponsorde verslagen aan de rechterkant van pagina’s vertoond. Het verschil met de reguliere Facebook-advertenties, is dat gesponsorde verslagen ook in het nieuwsoverzicht van gebruikers wordt vertoond. Ook op de mobiele versie van Facebook. Daarbij bevatten gesponsorde verslagen altijd een sociale context omdat de profielfoto en de naam van de vriend bij de uitgevoerde actie worden getoond. Gesponsorde verslagen worden dus wel alleen aan vrienden van bestaande fans vertoond.

gesponsorde-verslagen-4

gesponsorde-verslagen-4

Gesponsorde verslagen (4/4)
Het inzetten van gesponsorde verslagen is nuttig als je al een actieve fanbase hebt en deze ook onder de aandacht wil brengen bij de vrienden van je fans. Ook als je bedrijf een fysieke locatie heeft, zijn gesponsorde verslagen van toegevoegde waarde. Gesponsorde verslagen behalen over het algemeen betere resultaten dan reguliere Facebook advertenties. Er wordt meer op geklikt en de kosten per klik zijn lager. Daarbij is het een voordeel dat ze ook op de mobiele versie van Facebook worden getoond.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10100328087082670

gesponsorde-verslagen-video

gesponsorde-verslagen-video

Gesponsorde verslagen video
In de volgende video wordt het concept van gesponsorde verslagen duidelijk uitgelegd.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10100328087082670

page-post-ads-1

page-post-ads-1

Page Post Ads
Op deze afbeelding zie je een Page Post Ad op Facebook. Met Page Post Ads kan je een bericht van je Facebookpagina promoten. Dit kunnen alle berichten zijn die je onlangs hebt geplaatst op je pagina zoals tekst, video, foto’s en evenementen. Je kan zelf kiezen welke paginaberichten je wil promoten. Page Post Ads kunnen zowel op bestaande fans als op niet-fans worden gericht.

page-post-ads-2

page-post-ads-2

Page Post Ads
Page Post Ads worden op dezelfde plekken getoond als gesponsorde verslagen; Op de rechterkant van het scherm, in het nieuwsoverzicht en dus ook op de mobiele versie. Dit geeft dezelfde voordelen als gesponsorde verslagen hebben. Bij foto-, video- en linkupdates, zijn overigens alleen de eerste 90 karakters van de tekst zichtbaar. Bij tekstupdates zijn dit er 150. Een belangrijke tip is dan ook dat je je updates kort en krachtig houdt, zoals op het voorbeeld te zien is.

hoe-te-maken-1

hoe-te-maken-1

Hoe te maken? (1/7)
Facebook heeft een overzichtelijk stappenplan gecreëerd voor het maken van een advertentie. Hiermee is het helemaal niet moeilijk. Het begint op het beginscherm van Facebook advertenties dat hier te zien is. Hier kan je alle informatie krijgen die je nodig hebt voor het maken van een advertentie. Je kan naar de kopjes “hoe het werkt” en “meest gestelde vragen” gaan om voor jezelf duidelijk te krijgen hoe en waarom je een Facebook advertentie maakt. Als je een Facebook advertentie wil maken, klik je op de groene button met “een advertentie maken”.

hoe-te-maken-2

hoe-te-maken-2

Hoe te maken? (2/7)
Als je op “een advertentie maken” klikt, kom je in een volgend scherm waar je kan kiezen waarvoor je gaat promoten. Dit kan voor een website zijn of voor een facebookpagina. In dit geval is voor een facebookpagina gekozen. Je kan nu kiezen wat je wil doen. Je kan voor “meer vind ik leuks” of “paginaberichten promoten” kiezen als je het maken van de advertentie snel en simpel wilt houden. In dit geval is gekozen voor de geavanceerde optie. Hier heb je iets meer mogelijkheden.

hoe-te-maken-3

hoe-te-maken-3

Hoe te maken? (3/7)
Nadat je hebt gekozen wat je wil doen, kom je bij de stap dat je de advertentie werkelijk gaat maken. Je kan ervoor kiezen om een nieuwe advertentie te maken of een bestaand paginabericht te gebruiken. Respectievelijk kies je dus tussen het maken van een reguliere Facebook-advertentie of een Page Post ad. Op dit voorbeeld is te zien hoe je een reguliere Facebook-advertentie maakt. Zoals je ziet op de afbeelding, is het maken van een reguliere Facebook advertentie makkelijk. Je hoeft alleen de titel, een foto en een korte, bondige tekst in te stellen en de advertentie is klaar. Aan de rechterkant van het scherm zie je meteen het voorbeeld.

hoe-te-maken-4

hoe-te-maken-4

Hoe te maken? (4/7)
Op dit voorbeeld zie je hoe je een Page Post Ad maakt. Je kan hier kiezen uit de berichten op jouw pagina die je graag gepromoot ziet. Ook hier kan je aan de rechterkant van het scherm zien hoe de advertentie er uit komt te zien.

hoe-te-maken-5

hoe-te-maken-5

Hoe te maken? (5/7)
Naast het maken van reguliere Facebook-advertenties en Page Post Ads, kan je er ook voor kiezen om je hele pagina te promoten met de al gesponsorde verslagen. Op dit voorbeeld zie je hoe je deze maakt. Je kan kiezen welke acties je wil laten zien in je gesponsorde verslag. Het voorbeeld wordt hier ook weer aan de rechterkant getoond.

hoe-te-maken-6

hoe-te-maken-6

Hoe te maken? (6/7)
Wanneer je je advertentie hebt ontworpen, kan je instellen welke mensen jouw advertentie te zien krijgen. Je kan een specifieke doelgroep instellen voor je advertentie. Je kan niet alleen op demografische gegevens sorteren, maar ook op persoonlijke interesses.

hoe-te-maken-7

hoe-te-maken-7

Hoe te maken? (7/7)
Nadat je je doelgroep hebt ingesteld is het enige wat je nog moet doen het instellen van je campagnebudget en de tijdzone waarin je je bevindt. Hiermee kan Facebook dan rekening houden. Als je dit hebt gedaan, controleer je de advertentie plaats je hem. De advertentie is klaar.

promoted-post-ads-1

promoted-post-ads-1

Promoted Post Ads (1/3)
Naast reguliere Facebook advertenties, gesponsorde verslagen en Page Post Ads is een vierde en laatste mogelijkheid voor adverteren op Facebook het inzetten van Promoted Post Ads. Met Promoted Posts kan je berichten van je pagina promoten onder de fans die de update nog niet hebben gezien. Je koopt als het ware extra bereik in voor je berichten.

promoted-post-ads-2

promoted-post-ads-2

Promoted Post Ads (2/3)
Promoted Post Ads zijn alleen beschikbaar voor pagina’s met 400 of meer fans. Op die pagina’s verschijnt onder elk bericht de knop “promoten”. Je kan kiezen voor welk bedrag je het extra bereik wil kopen en aan wie je de Promoted Ad wil richten. Het bedrag en het geschatte bereik zijn afhankelijk van je fanbase. Dit is overigens slechts een indicatie. Het geschatte bereik is afhankelijk van de viraliteit van het gepromote bericht. Na het selecteren van het bedrag en het bereik en het invullen van de betalingsgegevens, wordt de advertentie in gebruik genomen.

promoted-post-ads-3

promoted-post-ads-3

Promoted Post Ads (3/3)
Promoted Post Ads verschijnen alleen in het nieuwsoverzicht van fans en vrienden van fans die het bericht nog niet hebben gezien. Zowel op de desktop als mobiel. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, bereiken facebookberichten namelijk niet alle fans. Dit heeft te maken met de Facebook EdgeRank formule. Kort en bondig gesteld is dat een formule waarmee Facebook bepaalt welke berichten verschijnen in het nieuwsoverzicht van een gebruiker. Deze formule baseert zich op de recentheid van het bericht, de relatie van de gebruiker met de poster van het bericht en het feit of het bericht slechts tekst bevat, of ook foto’s en video’s. Het inzetten van een Promoted Post Ad kan dus nuttig zijn voor bedrijven.

twitter

twitter

Twitter
Hoewel Twitter een andere opzet heeft dan Foursquare en Facebook, kan het goed toepasbaar zijn in je LBM-programma. Twitter is een informatienetwerk dat door miljoenen mensen, organisaties en bedrijven wordt gebruikt om informatie te verkrijgen en te delen. Cijfers uit 2011 laten zien dat Twitter voor vele toepassingen wordt gebruikt. Deze cijfers zijn inmiddels alweer achterhaald, maar tonen wel de mogelijkheden van Twitter.

tweets

tweets

Tweets
Op twitter draait het niet echt om je profiel, maar meer om de berichten op zich. De inhoud van die berichten roept reacties op, niet het gehele profiel. Een Tweet, zoals een bericht op Twitter wordt genoemd, bestaat uit maximaal 140 tekens. Deze zijn openbaar voor iedereen.

volgen-op-twitter

volgen-op-twitter

Volgen op Twitter
De bedoeling op Twitter is dat mensen je gaan volgen. Zelf kan je natuurlijk ook mensen volgen. Als mensen je volgen, komen jouw tweets in hun timeline te staan, waardoor ze meteen op de hoogte zijn van alles wat jij met je volgers wil delen. Twitter is dus real-time communiceren.

zakelijk-twitter-1

zakelijk-twitter-1

Zakelijk Twitter (1/2)
Zakelijk kan je Twitter inzetten voor het delen van informatie, het verzamelen van informatie, het opbouwen van een relatie met je doelgroep en het uitbreiden van je netwerk.

zakelijk-twitter-2

zakelijk-twitter-2

Zakelijk Twitter (2/2)
Deze inzetmogelijkheden van Twitter staan in relatie tot elkaar. Als je bijvoorbeeld veel informatie deelt met je volgers, bouw je een relatie op met je doelgroep. Dit kan resulteren in uitbreiding van je netwerk. Het delen van informatie met je volgers kunnen bijvoorbeeld speciale aanbiedingen, acties of kortingen zijn op een bepaalde dag.

zakelijk-twitter-voorbeeld-1

zakelijk-twitter-voorbeeld-1

Zakelijk Twitter Voorbeeld 1
Zo kan je bijvoorbeeld, als je een café hebt, laten weten aan je volgers dat je op die dag alle vrouwen een gratis drankje geeft bij binnenkomst. In dit geval lok je vrouwelijke volgers naar je cafe, en daarmee uiteraard ook mannen. Dit is een voorbeeld van het integreren van je fysieke locatie en het platform Twitter.

zakelijk-twitter-voorbeeld-2

zakelijk-twitter-voorbeeld-2

Zakelijk Twitter Voorbeeld 2
Een ander voorbeeld van het gebruik van Twitter in een LBM-programma is Bakertweet. Bakertweet is een gadget die bakkers de mogelijkheid geeft om volgers direct op de hoogte te stellen van het feit dat er zojuist broodjes of croissants uit de oven zijn gekomen. De gadget zendt draadloos een door jou ingestelde tweet naar jouw Twitter wanneer je bijvoorbeeld broodjes uit de oven haalt. Dit is een ander voorbeeld van de integratie van Twitter met de fysieke winkel.

bakertweet-video-1

bakertweet-video-1

Bakertweet Video
De volgende video geeft een goede impressie van de werking van Bakertweet.
http://www.youtube.com/watch?v=IVBCZ_QKW6Q 

zakelijk-twitter-voorbeeld-3-1

zakelijk-twitter-voorbeeld-3-1

Zakelijk Twitter Voorbeeld 3 (1/2)
Een derde voorbeeld van zakelijk gebruik van Twitter, is een zoekmogelijkheid naar tweets die voor jouw bedrijf nuttig kunnen zijn. Je kan zo jouw specifieke doelgroep vinden. In dit voorbeeld is te zien dat er gezocht wordt naar tweets die de woorden “lekke band” bevatten en die getweet zijn in Eindhoven of maximaal 15 kilometer daarbuiten. Een dergelijke zoekactie is natuurlijk handig voor een fietsenmaker in Eindhoven.

zakelijk-twitter-voorbeeld-3-2

zakelijk-twitter-voorbeeld-3-2

Zakelijk Twitter Voorbeeld 3 (2/2)
Als fietsenmaker kan je op deze manier meteen twitteraars vinden die getweet hebben over een lekke band. Speel daarop in door op die persoon te reageren en aan te bieden om de band te plakken. Op deze manier reageer je als bedrijf op de directe behoefte van je klant.

advertentiemogelijkheden-twitter

advertentiemogelijkheden-twitter

Advertentiemogelijkheden Twitter
Twitter biedt ook twee advertentiemogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf. Deze advertentiemogelijkheden zijn gericht op de mensen die je normaliter niet bereikt, dus mensen die jou niet volgen. De advertentiemogelijkheden die Twitter aanbiedt zijn promoted accounts en promoted tweets.

promoted-accounts

promoted-accounts

Promoted accounts
Bij promoted accounts bekijkt Twitter jouw volgers en hun interesses. Twitter zoekt naar mensen met vergelijkbare interesses. Die mensen krijgen van Twitter een aanbeveling om jouw account te volgen. Een ander voordeel van een promoted account is dat je bij zoekresultaten ook bovenaan in de lijst komt te staan. Op de afbeelding is te zien hoe je wordt aanbevolen aan twitteraars als je een promoted account hebt.

promoted-tweets

promoted-tweets

Promoted tweets (1/2)
Promoted tweets zijn tweets van bedrijven die extra uitgelicht worden tegen betaling. Dit betekent dat promoted tweets bovenaan in de timeline komen te staan. Net als bij promoted accounts, staan promoted tweets ook bovenaan bij zoekresultaten als er gezocht wordt naar een trefwoord of hashtag. Een andere vergelijkbare eigenschap van promoted tweets en promoted accounts, is dat promoted tweets enkel getoond worden aan twitteraars die geïnteresseerd zijn in jouw tweets. Een man die niet geïnteresseerd is in shoppen, krijgt geen promoted tweets te zien van een kledingwinkel.

promoted-tweets-2

promoted-tweets-2

Promoted tweets (2/2)
Als adverteerder kan je jouw eigen voorkeuren aangeven voor promoted tweets. Je kan selecteren in welke regio jouw promoted tweets te zien zijn. Handig voor kleine bedrijven die regionaal georiënteerd zijn. Een ander voordeel voor het midden- en kleinbedrijf is dat je als adverteerder alleen betaalt voor de interactie van de tweets met twitteraars. Je betaalt dus alleen voor het aantal reply’s op de promoted tweet, het aantal retweets, kliks op links en voor het aantal mensen dat jouw tweet als favoriet heeft opgeslagen. Je kan een maximum bedrag instellen, zodat de kosten van je advertentiecampagne niet te hoog oplopen.

promoted-tweet-voorbeeld

promoted-tweet-voorbeeld

Promoted tweet voorbeeld
Een voorbeeld van een Promoted tweet is hier te zien. Deze tweet is afkomstig van het bedrijf Airbnb. Dat is een online platform waar mensen hun woonruimtes over de hele wereld tijdelijk kunnen onderverhuren. Voorheen was dit alleen een platform om reizigers te verbinden. Om mensen op de hoogte te stellen van het feit dat ze nu ook de mogelijkheid aanbieden om woonruimtes onder te verhuren, zette Airbnb deze promoted tweet in. Het resultaat van de tweet was bevredigend. De tweet leverde 4% engagement op en een week later werd de tweet nog steeds gezien.

video-twitter-for-small-businesses

video-twitter-for-small-businesses

Video Twitter for small businesses
In deze video wordt nog eens uitgelegd wat promoted accounts en promoted tweets inhouden en hoe ze precies werken.

google

google

Google
Hoewel de behandelde sociale netwerken talloze mogelijkheden bieden voor LBM, is Google voor iedere ondernemer of marketeer onmisbaar in zijn marketingprogramma. Het feit dat “googelen” in de volksmond een veelgebruikt werkwoord is, geeft al aan dat het voor elk bedrijf noodzakelijk is om goed bereikbaar te zijn via de zoekmachine van Google.

optimalisatie-zoekresultaten

optimalisatie-zoekresultaten

Optimalisatie zoekresultaten
Het optimaliseren van zoekresultaten is zodoende belangrijk voor bedrijven. Een hogere positie in Google betekent namelijk automatisch ook meer verkeer naar je website. Zoekmachineoptimalisatie is dus een belangrijk onderdeel van het marketingprogramma van ieder bedrijf.

google-cursus

google-cursus

Google cursus
In deze module gaan we verder niet in op het optimaliseren van de zoekresultaten van een website. Er is een Google cursus beschikbaar waarin we dit uitgebreid behandelen. Ook de verschillende mogelijkheden die Google biedt voor een LBM-programma worden in die cursus behandeld. In deze LBM-cursus worden enkel de mogelijkheden van Google voor LBM benoemd en uitgelegd. Voor specifieke en technische informatie is het verstandig om de Google cursus te bekijken.

google-lbm-mogelijkheden

google-lbm-mogelijkheden

Google LBM-mogelijkheden
Zoals gezegd biedt Google, naast het feit dat je bedrijf gevonden kan worden met de zoekmachine, verschillende mogelijkheden voor een LBM-programma. Naast de mogelijkheden tot online adverteren en verkoop met bijvoorbeeld Google Adwords, Google Offers en Google Shopping, wordt het sociale netwerk Google+ steeds belangrijker voor marketingprogramma’s.

google-plus

google-plus

Google+
Google+ is het sociale netwerk van Google. Net als bij Facebook en Twitter is het met Google+ mogelijk om content te delen met anderen. Google+ hanteert als tegenhanger van de “vind ik leuk”-button de +1-button om leuke of interessante content te waarderen. Hoewel Google+ groeiende is wat betreft aantal gebruikers, is het nog lang niet zo groot als Facebook. Google doet er alles aan om daar verandering in te brengen. Zo bedenken ze slimme integraties van de verschillende diensten die zij aanbieden met Google+, waardoor het steeds belangrijker wordt om een Google+ account te hebben.

google-plus-en-bedrijven

google-plus-en-bedrijven

Google+ en bedrijven
Voor bedrijven is het ook steeds belangrijker om een Google+ profiel te hebben. Niet alleen omdat er steeds meer mensen gebruik van maken, maar ook door het feit dat je als bedrijf met Google+ lokaal goed gevonden kan worden. Google+ mag hierdoor niet ontbreken in het marketingprogramma van bedrijven die zich lokaal oriënteren.

google-plus-local-1

google-plus-local-1

Google + Local
Wat Google+ zo geschikt maakt voor LBM, is de toepassing Google+ Local. Deze toepassing heeft het oude Google Places vervangen. Voorheen konden organisaties zich richten op een lokale doelgroep met een account op Google Places. Wanneer de doelgroep zocht op een zoekterm die was verwerkt in de Google Places-account van de organisatie, werd bij de zoekresultaten een opvallende landkaart getoond met onder andere de locatie, bedrijfs- en contactinformatie en een routebeschrijving van het bedrijf. Voor lokale ondernemers was Google Places dus erg functioneel. Met de integratie van Google Places in Google+, heeft Google Places nieuwe functionaliteiten en dus een nieuwe naam gekregen: Google+ Local.

google-plus-local-vs-google-places-1

google-plus-local-vs-google-places-1

Google + Local vs. Google Places (1/2)
De eerste grote verandering van Google+ Local ten opzichte van Google Places is dat Google+ Local alleen aangemaakt kan worden met een Google+ profiel. Dit is meteen een voorbeeld van de integratie van verschillende diensten door Google, waardoor het hebben van een Google+ profiel bijna noodzakelijk wordt. Zoals gezegd is op Google+ Local onder andere de locatie, bedrijfs- en contactinformatie en een routebeschrijving van het bedrijf te zien. Daarnaast kunnen bezoekers van je Google+ Local ook meteen je Google+ profiel bekijken. Het is dus belangrijk dat uw Google+ profiel er professioneel uitziet.

google-plus-local-vs-google-places-2

google-plus-local-vs-google-places-2

Google + Local vs. Google Places (2/2)
Een tweede verandering van Google+ Local ten opzichte van Google Places is dat Zagat is toegevoegd. Zagat is een platform waarop bezoekers beknopte recencies kunnen geven over barretjes, hotels, restuarants, winkels en andere bedrijven. Zagat is al decennia toonaangevend op het gebied van ‘user generated content’, door gebruikers te vragen hun beoordelingen te sturen. Google heeft de scores van Zagat beschikbaar gemaakt voor alle Google-gebruikers. De beoordelingen zijn nu ook te zien via Google Maps, Google+ en in de zoekmachine. De scores bestaan uit beoordelingen van bezoekers die zijn gegeven op een schaal van 1 tot 3, in verschillende categorieën. Het gemiddelde wordt door Zagat met tien vermenigvuldigd. Hierdoor krijgen consumenten een eerlijk en duidelijk overzicht van scores voor lokale bedrijven. Dit helpt andere consumenten om beslissingen te nemen.

google-plus-en-lbm

google-plus-en-lbm

Google + en LBM
Met Google+ Local als uitgebreide versie van Google Places, leent Google+ zich uitstekend voor LBM. Google+ speelt namelijk perfect in op waar een LBM-programma in essentie om draait: de combinatie en integratie van verschillende online platformen met de offline locatie. Zagat, Google Places en Google+ zijn niet alleen met elkaar geïntegreerd, ze zijn ook gecombineerd met de zoekmachine. Hierdoor krijgen bezoekers van Google meteen alle informatie en waarderingen over bedrijven te zien. Dit helpt hen beslissen welke winkel of welk restaurant zij gaan bezoeken. Het is een perfect voorbeeld van LBM.

google-plus-voorbeeld-1

google-plus-voorbeeld-1

Google + Local Voorbeeld (1/5)
Hoe ziet dit er nu allemaal uit in de praktijk? Uit deze afbeelding kan je concluderen dat in de zoekmachine op het eerste gezicht niet veel veranderd is sinds de komst van Google+ Local. Bij een simpele zoekopdracht naar een fietsenmaker in de regio Eindhoven, bestaan de resultaten namelijk gewoon uit fietsenmakers waarbij hun contactinformatie en hun fysieke locatie via Google Maps wordt weergegeven. Het enige wat veranderd is, is dat onder het zoekresultaat het aantal recensies vermeld staat. In deze gevallen zijn dat er twee. Deze recensies zijn afkomstig van Google +.

google-plus-voorbeeld-2

google-plus-voorbeeld-2

Google+ Local Voorbeeld (2/5)
Je ziet hier een zoekopdracht naar een restaurant in de regio Eindhoven. Wat verschilt met het vorige voorbeeld, is dat er naast recensies ook een score bij de zoekresultaten staat. Deze score volgt het principe van Zagat en is afkomstig van Google+. Zo kan je op een simpele manier restaurants met elkaar vergelijken op basis van bezoekersbeoordelingen.

google-plus-voorbeeld-3

google-plus-voorbeeld-3

Google+ Local Voorbeeld (3/5)
Wanneer je op een zoekresultaat gaat staan, krijg je meer informatie over het bedrijf. In dit geval is dat een restaurant uit de regio Eindhoven. Naast de contactinformatie krijg je ook foto’s en openingstijden te zien. Daarbij kan je klikken op de recensies waardoor je op de Google+ Local pagina uitkomt.

google-plus-voorbeeld-4

google-plus-voorbeeld-4

Google+ Local Voorbeeld (4/5)
Zo’n Google+ Local pagina zie je hier. Ook op deze pagina is de algemene informatie te vinden over het desbetreffende bedrijf.

google-plus-voorbeeld-5

google-plus-voorbeeld-5

Google+ Local Voorbeeld (5/5)
Als je naar beneden scrolt, kan je ook de recensies lezen. Bij de recensies staan de scores die voor de verschillende categorieën gelden.

google-plus-importantie-lbm-1

google-plus-importantie-lbm-1

Google+ Importantie LBM (1/2)
Op de voorbeelden zijn Google + Local pagina’s te zien. Dit zijn niet de Google+ pagina’s van de bedrijven. Omdat Google + nog niet is doorgebroken in Nederland, is het eigenlijk nog Google Places in een nieuw jasje. Er zijn weinig bedrijven die een Google + pagina hebben in Nederland. Het is echter de bedoeling dat de Google+ Local pagina gekoppeld is aan de Google+ pagina van een bedrijf. Dit gaat pas gebeuren als bedrijven actief worden op Google +. En dat gaat pas weer gebeuren wanneer de massa Google + in gebruik neemt.

google-plus-importantie-lbm-2

google-plus-importantie-lbm-2

Google + Importantie LBM (2/2)
Veel marketeers verwachten dat Google + op den duur met Facebook gaat concurreren of Facebook zelfs gaat verslaan. Een slimme ondernemer of winkelier speelt in op deze verwachting, maakt alvast een Google+ pagina en promoot deze. Niet alleen om het feit dat bezoekers van Google + Local meer informatie zien op je gelinkte Google + pagina, maar ook omdat Google+ steeds belangrijker wordt voor de zoekresultaten op Google. Hoe meer plusjes je bedrijfsprofiel heeft op Google+, des te hoger je staat in de zoekresultaten. Google heeft er bovendien voor gezorgd dat Google+ accounts meer punten krijgen dan andere social media-accounts, in het puntensysteem waar zoekresultaten op gerangschikt worden. Met een goede Google+ pagina kan je dus hoog scoren in Google, wat automatisch meer klanten oplevert. Wanneer je nu begint met Google+ ben je bovendien je concurrentie voor.

google-plus-local-video-tips

google-plus-local-video-tips

Google+ Local Video tips
In deze video worden tips gegeven om Google+ en Google + Local zo goed mogelijk te gebruiken.
http://www.frankwatching.com/archive/2012/11/28/is-jouw-bedrijf-al-vindbaar-op-google-local-3-tips/

google-plus-local-video-toepassingen

google-plus-local-video-toepassingen

Google+ Local Video toepassingen
In deze video worden de verschillende toepassingen van Google+ Local uitgebreid besproken.

video-integratie-google-plus-local

video-integratie-google-plus-local

Video Integratie Google+ Local
In deze video wordt uitgelegd hoe je een Google + Local pagina integreert in een Google+ bedrijfspagina.

google-adwords

google-adwords

Google AdWords
Met Google+ kan je je LBM-programma optimaliseren door zo goed mogelijk bereikbaar te zijn voor je doelgroep op internet. Met Google kan je echter ook gewoon normaal adverteren. Dit doe je met Google AdWords.

google-adwords-voorbeeld

google-adwords-voorbeeld

Google AdWords Voorbeeld
Google AdWords is een dienst van Google waarmee bedrijven advertenties kunnen plaatsen naast en boven de zoekresultaten van Google. De advertenties lijken op normale zoekresultaten, waardoor veel mensen niet doorhebben dat het om een advertentie gaat.

google-adwords-en-lbm

google-adwords-en-lbm

Google AdWords en LBM
Net als Google+ leent ook Google AdWords zich voor een LBM-programma. Google AdWords maakt namelijk gebruik van de locatie van een gebruiker die iets zoekt. Als adverteerder is het zodoende mogelijk in te stellen in welk geografisch gebied je advertentie getoond wordt. Als je bijvoorbeeld een bakker in Eindhoven bent, kan je instellen dat je advertentie alleen getoond wordt als de zoekopdracht het woord “bakker” betreft. Omdat Google de locatie van de gebruiker al weet, worden de advertenties van de bakker alleen vertoond als iemand in Eindhoven een zoekopdracht invoert met het woord “Bakker”. Omdat je als adverteerder alleen betaalt wanneer mensen op je advertentie klikken, is Google AdWords geschikt voor een LBM-programma.

google-adwords-express

google-adwords-express

Google AdWords Express
Omdat Google AdWords voor beginners ingewikkeld is en nogal wat tijd kost, heeft Google een simpele versie van AdWords gerealiseerd. Dit is Google AdWords Express. Het richt zich op het midden- en kleinbedrijf met een focus op de eigen regio. Dit wil niet zeggen dat de normale Google AdWords niet geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf. Google AdWords Express is wel meer geschikt voor bedrijven die weinig tijd hebben om zich bezig te houden met hun marketingprogramma.

google-adwords-express-en-lbm

google-adwords-express-en-lbm

Google AdWords Express en LBM
Omdat Google AdWords Express zich richt op kleine bedrijven met een focus op hun regio, is het uitermate geschikt voor een LBM-programma. Op de afbeelding zie je hoe een advertentie van Google AdWords Express er uitziet. De Google AdWords Express- advertenties zijn te herkennen aan de blauwe ballon die bij het zoekresultaat of in Google Maps staat.

adwords-express-vs-adwords

adwords-express-vs-adwords

AdWords Express vs. AdWords
Om te bepalen welke manier van adverteren met Google past bij je LBM-programma hebben we de verschillen tussen Google AdWords en Google AdWords Express in een tabel gezet. Het eerste verschil tussen AdWords en AdWords Express is de bepaling bij welke zoekwoorden de advertentie getoond wordt. Bij Google AdWords kunnen de zoekwoorden zelf ingesteld worden door de adverteerder, bij Google AdWords Express kan de adverteerder enkel een categorie opgeven waarbij de advertenties getoond worden. Google bekijkt aan de hand van het zoekwoord of de zoekopdracht binnen de categorie valt. Als dit het geval is, wordt de advertentie getoond. Een categorie is bijvoorbeeld restaurants. Een tweede verschil tussen Google AdWords en Google AdWords Express is dat bij Google AdWords Express gewerkt wordt met een vast budget per maand voor de marketingcampagne. Bij Google AdWords beheert de adverteerder verschillende opties met betrekking tot het budget. Het derde verschil tussen Google AdWords en Google AdWords Express is dat bij Google AdWords Express de advertentie alleen wordt getoond aan gebruikers die zich binnen een straal van 25 kilometer van de fysieke locatie van het bedrijf bevinden. Deze beperking is er bij Google AdWords niet. Bij Google AdWords is er wel de mogelijkheid om regio’s in te stellen waar de advertenties alleen getoond mogen worden. Het vierde verschil tussen Google AdWords en Google AdWords Express is dat bij Google AdWords Express de advertenties alleen in de zoekresultaten en in Google Maps getoond worden, terwijl bij Google AdWords de advertenties ook op YouTube en bij andere partners van Google getoond worden. Een laatste verschil is dat bij Google AdWords Express het hebben van een website niet noodzakelijk is. De advertenties kunnen ook gelinkt zijn aan een Google+ Local-pagina. Bij Google AdWords is dit niet mogelijk.

google-shopping-1

google-shopping-1

Google Shopping (1/2)
Beschouw Google Shopping maar als een soort vergelijkingssite van Google. Wanneer een gebruiker een product zoekt met Google Shopping, worden de volgens Google meest relevante producten getoond. Deze producten moeten wel zijn aangemeld bij Google Shopping. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van producten die worden getoond bij de organische zoekresultaten van Google.

google-shopping-2

google-shopping-2

Google Shopping (2/2)
Het is ook mogelijk om in het kader Google Shopping zelf te zoeken. Dit doe je door op het kopje “Shopping” te klikken bovenaan de pagina van Google. Op de afbeelding zie je hoe zoekresultaten binnen Google Shopping er uitzien. Wat meteen opvalt, is dat producten met elkaar vergeleken worden, dat recensies over producten kunnen worden bekeken en dat er gefilterd kan worden met zoeken.

integratie-in-google-adwords

integratie-in-google-adwords

Integratie in Google AdWords
Voorheen was Google Shopping een gratis dienst voor bedrijven. Tegenwoordig is het onderdeel van Google AdWords. Het promoten van je producten met Google Shopping in de resultaten van Google kost dus geld. De integratie van Google Shopping in Google AdWords betekent wel dat gepromote producten gegarandeerd zichtbaarheid hebben bovenaan de zoekresultaten. Voorheen was dit niet het geval. Omdat Google Shopping inmiddels is geïntegreerd in Google AdWords, is het zeer geschikt voor een LBM-programma. De voordelen van Google AdWords voor een LBM-programma gelden namelijk ook voor Google Shopping.

google-offers

google-offers

Google Offers
Een laatste dienst die Google biedt die nuttig is voor een LBM-programma is Google Offers. Google Offers is enkel in Amerika beschikbaar. Het is een dienst van Google waarbij speciale aanbiedingen worden gestuurd naar mensen die zich erbij hebben aangemeld. Deze aanbiedingen kunnen worden gekocht door de gebruikers, waarna de gebruiker met een ontvangen voucher of coupon de aanbieding kan inlossen in de winkel waar de aanbieding van toepassing is.

google-offers-video

google-offers-video

Video Google Offers
In de volgende video wordt de werking van Google Offers uitgelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=9HU1eClGDks 

google-offers-en-lbm

google-offers-en-lbm

Google Offers en LBM
Mensen die zich aanmelden bij Google Offers, moeten aangeven in welke regio zij zich bevinden. Google Offers stuurt aanbiedingen uit die specifieke regio naar de gebruiker. Dit maakt Google Offers geschikt voor LBM. Bedrijven die zich oriënteren op hun regio, kunnen met Google Offers gemakkelijk klanten uit de regio trekken door aantrekkelijke aanbiedingen te sturen naar potentiële klanten.

kortingssites

kortingssites

Kortingssites
Naast sociale netwerken en Google zijn er ook nog andere platformen die voor een LBM-programma gebruikt kunnen worden. Dit zijn kortingssites. Kortingssites werken volgens hetzelfde principe als Google Offers. Bezoekers van kortingssites kunnen aanbiedingen uit de regio kopen om die vervolgens in te lossen bij bedrijven, winkels of restaurants die hun aanbieding op de kortingssite hebben gezet. Omdat bezoekers van kortingssites enkel aanbiedingen krijgen die actief zijn in hun regio, zijn kortingssites geschikt voor LBM. Bedrijven die zich oriënteren op een regio kunnen via kortingssites consumenten uit die regio bereiken.

waarom-kortingssites

waarom-kortingssites

Waarom kortingssites?
Bedrijven betalen een percentage van de opbrengst aan de kortingssite. Meestal ligt dat percentage op 50%. Dit percentage is vrij hoog, maar kortingssites moeten beschouwd worden als een marketinginvestering voor bedrijven. Vooral voor bedrijven die hun klantenbestand willen uitbreiden kunnen kortingssites nuttig zijn. Kortingssites hebben een groot klantenbestand en bieden de ideale mogelijkheid om jouw klantenbestand uit te breiden. Klanten die door een aanbieding van een kortingssite in een winkel of restaurant komen, kunnen immers ook terugkerende klanten worden. Ook voor hotels, vakantieparken en evenementen kunnen kortingssites handig zijn. Deze organisaties zijn sterk afhankelijk van het weer of van de economische situatie. Wanneer zij hun diensten niet verkocht krijgen, kunnen ze via kortingssites alsnog verkopen realiseren. Een bijkomend voordeel van het gebruik van kortingssites is dat veel klanten hun gekochte deal delen via sociale netwerken. Door deze mond-tot-mondreclame komen meer mensen in contact met de producten of diensten die bedrijven op kortingssites verkopen. Dit levert automatisch meer klanten op.

kortingssites-voorbeelden

kortingssites-voorbeelden

Kortingssites voorbeelden
Er zijn verschillende kortingssites. Op dit moment is de populairste kortingssite Groupon. In Amerika is ook Living Social een grote kortingssite. Andere voorbeelden van kortingssites zijn Vakantieveilingen.nl, Sweetdeal en Social deal.

video-groupon

video-groupon

Video Groupon
Deze video over de kortingssite Groupon maakt de werking van kortingssites duidelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=8y08ZfK4CNk

groupon-now

groupon-now

Groupon Now!
Groupon heeft een dienst ontwikkeld die nog ‘lokaler’ werkt dan kortingssites nu al doen. Dat is Groupon Now!. Groupon Now! is een applicatie op de smartphone die gebruik maakt van de locatie van de gebruiker. Met de applicatie van Groupon Now! kan de gebruiker alle deals bekijken die op dat moment in zijn omgeving gelden.

video-groupon-now

video-groupon-now

Groupon Now! Video
In de volgende video wordt uitgelegd hoe Groupon Now! precies werkt.

retailigence

retailigence

Retailigence (1/2)
Een laatste mogelijkheid voor een LBM-programma is Retailigence. Retailigence houdt in dat je als bedrijf je inventaris online zet. Consumenten kunnen via apps op hun smartphone of tablet zien waar zij op dat moment de producten kunnen kopen waar zij behoefte aan hebben. Er zijn al verschillende apps voor Retailigence, maar het wordt nog weinig door de consument gebruikt. De volgende video vertelt hoe Retailigence in zijn werk gaat.

retailigence-1

retailigence-1

Retailigence (2/2)
Hier is nog een video over Retailigence. In deze video wordt de barcode van een product gescand met een Retailigence-app, waardoor het gescande product meteen kan worden vergeleken met vergelijkbare producten die in de buurt of online te koop zijn.

toekomst

toekomst

Toekomst
Nu volgen enkele video’s waar technieken worden voorgesteld die misschien in de toekomst iets kunnen betekenen voor LBM.

 

By | 2017-10-18T07:31:46+00:00 augustus 19th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.