location-based-marketing

location-based-marketing

Introductie
Vooral voor het MKB zijn de telefoongids en de gouden gids altijd nuttig geweest om klanten te bereiken. De meeste van die bedrijven halen hun klanten uit de regio. De telefoongids en de gouden gids bevatten beide informatie over regionale bedrijven.

Als bedrijf is het echter belangrijk met de tijd mee te gaan. De telefoongids is door het grote publiek inmiddels ingeruild voor het internet. Het is belangrijk dat ondernemers beseffen dat internet de belangrijkste toegangspoort is voor klanten tot hun producten. Door Location based marketing kunt u als bedrijf optimaal rendement behalen uit het internet als het gaat om het bereiken en aantrekken van klanten. Location based marketing is als het ware de telefoongids van nu. Het is sneller, dynamischer en biedt meer mogelijkheden dan de telefoongids doet. **

lbm

lbm

LBM
Location Based Marketing, ook wel LBM genaamd, is de inspanning van een bedrijf om informatie over de locatie van een klant toe te passen in haar marketingstrategie. Door dit te doen wordt beter voldaan aan de behoeften van de klant en kan winst gerealiseerd worden. Simpeler gezegd: Location based marketing vertaalt de locatie van een klant in winst.

inhoudsopgave

inhoudsopgave

Inhoudsopgave
Voordat ik dieper in ga op het begrip LBM, zal ik toegelichten hoe deze module verloopt. Allereerst is er een introductie waarin het hoe en waarom van LBM duidelijk wordt. Daarna schets ik een theoretisch kader omtrent LBM. Na dit theoretische gedeelte ga ik in op de verschillende platformen die te implementeren zijn in een LBM-strategie en toon ik mogelijkheden en voorbeelden uit de praktijk om u een duidelijk beeld en inspiratie te bieden voor uw eigen LBM-strategie. Als laatste toon ik filmpjes over mogelijke toekomstige LBM-toepassingen.

internet-is-overal

internet-is-overal

Internet is overal
De ontwikkeling die het internet de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, zet de marketingwereld op zijn kop. Vooral het mobiele internet en de multifunctionaliteit van smartphones hebben die ontwikkeling in een stroomversnelling geplaatst. Inmiddels zijn smartphones geïntegreerd in de samenleving waardoor de meerderheid van de consumenten direct toegang heeft tot het internet. Internet is dus overal.

location-based-services

location-based-services

LBS
Internet en smartphones bieden marketeers en winkeliers talloze mogelijkheden om producten aan de man te brengen. De zogenaamde Location Based Services (LBS) zijn groeiend in aantal. LBS zijn applicaties op smartphones die gebruik maken van de geografische locatie van de gebruiker van de smartphone. Deze applicaties gebruiken de geografische positie om informatie van diensten in de omgeving weer te geven.

voorbeelden-lbs

voorbeelden-lbs

Voorbeelden van LBS
LBS is dus een verzamelnaam voor meerdere technieken en concepten die LBM mogelijk maken. Applicaties of smartphones voor geo-sociale netwerken, zoekmachines, NFC, QR-codes en Retailigence zijn hier voorbeelden van. Deze nieuwe concepten en technieken stellen winkeliers in staat de consument op elk moment van de dag te bereiken, en vice versa.

lbm-integratie-oud-en-nieuw

lbm-integratie-oud-en-nieuw

LBM: Integratie oud & nieuw
LBM is een marketingprogramma om de mogelijkheden van deze nieuwe concepten en technieken optimaal te benutten. Hoewel het een nieuw begrip is in de marketingwereld, behoudt LBM oude marketingtechnieken als mond-tot-mondreclame, adverteren, kortingen, coupons en klantenkaarten. Deze technieken worden in een online jasje gepast en geïntegreerd in nieuwe toepassingen.

toegevoegde-waarde-van-lbm

toegevoegde-waarde-van-lbm

Toegevoegde waarde van LBM
Dit maakt LBM van toegevoegde waarde voor winkeliers en bedrijven die regionaal georiënteerd zijn. De oude marketingtechnieken die LBM in de nieuwe online wereld implementeert hebben al lang en breed bewezen succesvol te zijn. Bovendien hoeven de kosten van een LBM-campagne niet hoog op te lopen en is het een relatief nieuw begrip, wat winkeliers en bedrijven de kans biedt zich als innovatief en vernieuwend te presenteren en zo een voorsprong te nemen op de concurrent.

lbm-geschikt-voor-alle-bedrijven

lbm-geschikt-voor-alle-bedrijven

LBM geschikt voor
LBM is uitermate geschikt voor elk bedrijf dat zich regionaal oriënteert. Welk product, welke dienst of welk marketingdoel aan de LBM ten grondslag ligt heeft daarop geen invloed. LBM is bijvoorbeeld een prima strategie voor brand-awareness, maar het kan ook als leidraad dienen voor het gehele marketingproces van awareness tot aankoop. LBM is geschikt voor alle bedrijven. Welk product, dienst of marketingdoel dan ook!

tip-benut-de-mogelijkheden

tip-benut-de-mogelijkheden

Tip: Benut de mogelijkheden!
Ik geef je graag nog een afsluitende tip mee voordat we beginnen met de LBM-strategie en de praktijkvoorbeelden. Je doet er verstandig aan om de vele mogelijkheden die het internet biedt te benutten. LBM draait erom hoe je verschillende platformen en apparaten met elkaar integreert en combineert in je marketingprogramma. Hoe eerder je dit doet, hoe groter de voorsprong is op je concurrent.

Theorie

lbm-model-eerste-stap

lbm-model-eerste-stap

LBM – eerste stap
Bij het opzetten van een LBM-programma maak je dezelfde stappen als bij het opzetten van een normaal marketingprogramma. Beschrijf de markt en stel je doelgroep en winstdoelen vast voor het eerste jaar. Beschrijf de geplande prijs van het product, de distributie ervan en het marketingbudget voor het eerste jaar. Stel ook je doelen voor de lange termijn vast.

essentie-lbm

essentie-lbm

Essentie LBM
Na het nemen van de standaardstappen voor een marketingprogramma, is het goed om na te denken over de volgende zin uit de introductie: LBM draait erom hoe je verschillende platformen en apparaten met elkaar integreert en combineert in je marketingprogramma.

integratie-apparaten-en-platformen

integratie-apparaten-en-platformen

Integratie apparaten en platformen
De apparaten die hier bedoeld worden zijn alle apparaten met applicaties die je toegang geven tot het internet. De platformen die daarin geïntegreerd zijn, zijn bijvoorbeeld websites, webshops en sociale netwerken.

sleutel-naar-succes

sleutel-naar-succes

Sleutel tot succes
De integratie en combinatie van online platformen met elkaar én de offline wereld is de sleutel tot een succesvol LBM-programma. Het is zaak om de offline middelen die je hebt als winkel of bedrijf te koppelen aan online middelen. Dit koppelen is een eerste stap van in totaal 6 stappen die je moet nemen om een succesvol LBM-programma te realiseren.

lbm-model

lbm-model

LBM-model
Deze zes stappen zijn gevisualiseerd in het volgende LBM-model. Ik leg het model stap voor stap uit.

lbm-model-link

lbm-model-link

LBM-model Link
De eerste stap is het linken van de offline middelen aan de online middelen. Zo kunnen klanten je makkelijker vinden via het internet. Er zijn vier mogelijkheden om je offline middelen te linken aan publieke of eigen online middelen. Je kan linken tussen: locaties en online platformen; producten en online informatie of shops; voorraadinformatie en mobiele platformen; en personeel en sociale media of websites.

locaties-online-platformen

locaties-online-platformen

1. Locaties – online platformen
De eerste mogelijke link die je als bedrijf kan leggen is de link tussen je locaties en online platformen. Je kan bedrijfspagina’s maken op Facebook, Google+ Local of Foursquare. Ook een website of webshop biedt mogelijkheden voor dergelijke links. Door links te leggen naar de online wereld, kunnen klanten je makkelijker bereiken en informatie over je vinden. We bespreken later uitgebreid welke mogelijkheden deze online platformen bieden.

producten-online-informatie-of-shops

producten-online-informatie-of-shops

2. Producten – online informatie of shops
Een tweede mogelijke link is die van je producten aan online informatie of shops. Dit kan je doen door QR-codes, NFC of Augmented Reality toe te passen op producten. De klant kan zo een product scannen met de smartphone, waarmee hij doorverwezen wordt naar een site of webshop met meer informatie, en eventueel kan hij daar direct een aankoop doen. In de training over QR-code komen deze technieken uitgebreid aan bod. Indien je geïnteresseerd bent in deze vorm van linken, raad ik je aan om die presentatie te bekijken.

voorraadinformatie-mobiele-platformen

voorraadinformatie-mobiele-platformen

3. Voorraadinformatie – mobiele platformen
Een derde mogelijke link is die van de voorraadinformatie van een bedrijf aan mobiele platformen. Voorbeelden hiervan zijn Google Shopping of Retailigence. Met een simpele zoekactie op Google Shopping of een applicatie op de smartphone, zoals bij Retailigence, kan je kijken waar het product dat je zoekt op voorraad is. Meestal kan je het product daar ook meteen kopen. Google Shopping en Retailigence komen later in deze training aan bod.

personeel-social-media-of-websites

personeel-social-media-of-websites

4. Personeel – sociale media of websites
De laatste mogelijke link tussen de offline en online wereld is die van je personeel naar sociale media of websites. Allereerst kan personeel ervoor zorgen dat de producten die je verkoopt onder de aandacht worden gebracht. Zij kunnen met Facebook- en Twitterberichten hun connecties laten weten welke producten ‘hot’ zijn. Daarnaast kunnen zij berichten over acties en kortingen posten. Andersom is het belangrijk dat het personeel op de hoogte is van producten, acties en kortingen die op de website of webshop staan. Het is geen goede reclame als personeel geen antwoord heeft op vragen die gaan over producten op de site of in de webshop.

lbm-model-vind

lbm-model-vind

LBM-model Vind
Wanneer je de offline middelen van je bedrijf hebt gelinkt aan online middelen, is het zaak om potentiële klanten te vinden rondom je locatie. Het is immers LBM en je concentreert je op de regionale consument.

vind-klant-zelf

vind-klant-zelf

Vind -> Klant zelf
Een eerste mogelijkheid om klanten te vinden is te kijken naar klanten die inchecken op de pagina van je bedrijf op een sociaal netwerk. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook of Foursquare.

vind-sms-coupon

vind-sms-coupon

Vind -> SMS-coupon
Een tweede mogelijkheid om klanten te vinden is gebruik maken van een SMS-coupon die een mobiele provider stuurt naar consumenten die zich voor SMS-coupons hebben aangemeld. Klanten krijgen zo SMSjes als ze in de buurt zijn van de fysieke locatie van jouw bedrijf. Subway heeft een succesvolle marketingcampagne gehad met SMS-coupons. Klanten die zich hadden aangemeld kregen als ze in de buurt waren van een Subway per sms een scanbare voucher toegestuurd waarvan ze in de Subway gebruik konden maken.

vind-advertentie-werk

vind-advertentie-netwerk

Vind -> Advertentienetwerk
Een derde mogelijkheid is gebruik te maken van advertentienetwerken. Deze advertentienetwerken maken gebruik van de locatiefunctionaliteit van smartphones. Als bedrijf kan je aangeven in welk gebied je wil dat je advertentie wordt getoond. Consumenten in dat gebied krijgen bij hun zoekresultaten dan jouw advertentie te zien. Ook kunnen advertentienetwerken locatie-specifieke zoekresultaten laten zien. Een voorbeeld van een dergelijk advertentienetwerk is Google Adwords.

lbm-model-luister

lbm-model-luister

LBM-model Luister
Als je potentiële klanten hebt gevonden is het belangrijk goed naar die klanten te luisteren. Luister niet alleen naar wat de klant zegt over je winkel en producten, maar ook naar wat ze zeggen en doen in en nabij je winkel. Zo krijg je inzicht in het gedrag van jouw consument. Hier kan je op inspelen. Doe er je voordeel mee!

luister-externe-analyse

luister-externe-analyse

Luister -> Externe analyse
Een mogelijkheid om erachter te komen wat consumenten in en nabij je bedrijf of winkel zeggen, is externe bedrijven inschakelen die gespecialiseerd zijn in locatiespecifieke sociale media-analyses. Zij zoeken dit precies voor je uit. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Geotoko, Valuevine en Momentfeed.

luister-social-media-dashboards-1

luister-social-media-dashboards-1

Luister -> Social media dashboards(1/2)
Een andere mogelijkheid om te luisteren naar klanten is het gebruik maken van een social media dashboard. Een Social Media dashboard is een internetpagina waarop je in één oogopslag nieuws, leads en updates ziet. Hierdoor krijg je eenvoudig te zien wat er speelt omtrent uw merk, bedrijfsnaam, concurrentie of leads. Er zijn verschillende bedrijven, maar ook gratis tools per sociaal netwerk die een dergelijk dashboard kunnen leveren.

luister-social-media-dashboards-2

luister-social-media-dashboards-2

Luister -> Social media dashboards(2/2)
Op deze afbeelding zie je een voorbeeld van een social media dashboard. Het dashboard integreert verschillende platformen in een duidelijk overzicht. In dit dashboard zijn onder andere Facebook, Twitter en Google toepassingen geïntegreerd. Er zijn diverse variaties en toepassingen mogelijk.

luister-locatie

luister-locatie

Luister -> Locatie
Je kan achterhalen vanaf welke locaties er op je bedrijf gezocht wordt of over je bedrijf gesproken wordt. Dit kan door zoektrends te onderzoeken in bijvoorbeeld Google Analytics, maar ook door te kijken naar de locaties van waar berichten over uw merk, bedrijf of product op een sociaal netwerk zijn gezet.

luister-crowdsourcing-1

luister-crowdsourcing-1

Luister -> Crowdsourcing(1/2)
Een laatste mogelijkheid om te luisteren naar de consument is door crowdsourcing. Crowdsourcing is het bundelen van kennis van bereidwillige experts die voor niets een probleem willen oplossen en het antwoord gratis willen delen met anderen. Een voorbeeld uit de praktijk:

luister-crowdsourcing-2

luister-crowdsourcing-2

Luister -> Crowdsourcing(2/2)
Een aantal provincies is een tomtom met fietsroutes aan het ontwikkelen omdat een routeplanner specifiek voor fietsers commercieel niet interessant is. Voor deze crowdsourcing werkt de tomtom fietsroute met een zogeheten wiki. Vijfhonderd vrijwilligers hebben het bestaande kaartenmateriaal aangevuld met hun eigen fietsroutes in het gebied. Ze corrigeren elkaars fouten op de website of voegen informatie toe. Dit is een goed voorbeeld van Crowdsourcing en geeft precies weer wat het is en hoe het in zijn werk gaat.

lbm-model-aantrekken

lbm-model-aantrekken

Aantrekken
Nu je de middelen beschikbaar hebt en je klandizie in kaart hebt gebracht, is het de bedoeling om de klanten daadwerkelijk naar je winkel, bedrijf of restaurant te laten komen. Zowel offline als online zijn er genoeg mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.

aantrekken-offline

aantrekken-offline

Aantrekken -> offline
Een offline middel om klanten naar je winkel te trekken is natuurlijk je winkel zelf. Zorg ervoor dat je winkel netjes oogt, net als je personeel. Andere offline mogelijkheden zijn adverteren in kranten, tijdschriften en billboards of het gooien van coupons in brievenbussen van huizen in de omgeving.

aantrekken-online

aantrekken-online

Aantrekken -> online
Het inzetten van coupons kan ook online, denk aan Groupon. Groupon wordt later in deze training uitvoerig behandeld. Een ander online middel om klanten te trekken is het posten of sturen van berichten op sociale media. In dergelijke posts of berichten kan je potentiële klanten attenderen op acties en kortingen, maar ook op nieuwe producten. Een laatste en zeer effectief online middel om klanten te trekken is het optimaliseren van je zoekresultaten op Google. Maar liefst 20% van de zoekopdrachten in Google is lokaal. Met zoekmachine-optimalisatie kan je dus je bereik vergroten en daarmee dus ook je klandizie.

lbm-model-voltooi

lbm-model-voltooi

LBM-model Voltooi
Nadat u klanten heeft aangetrokken naar uw winkel is het van belang dat de klant daadwerkelijk iets koopt en dat hij vaker terugkomt. Hiermee voltooi je het proces van awareness tot aankoop.

voltooi-eenmalige-actie

voltooi-eenmalige-actie

Voltooi -> Eenmalige actie
Een mogelijkheid om een klant aan te zetten tot kopen is het inzetten van kortingen, acties en coupons. Dergelijke middelen geven de klant het laatste zetje om tot koop over te gaan. Groupon en Vakantieveilingen.nl zijn voorbeelden van platformen waar je als bedrijf acties en kortingen kan aanbieden.

voltooi-loyaliteitsbonus-1

voltooi-loyaliteitsbonus-1

Voltooi -> Loyaliteitsbonus (1/2)
Een andere mogelijkheid is om de loyaliteit van een klant te belonen. Dit kan door punten of badges te geven aan klanten die inchecken in je winkel of restaurant via een sociaal netwerk. Een sociaal netwerk dat met een dergelijk systeem werkt is Foursquare.

voltooi-loyaliteitsbonus-2

voltooi-loyaliteitsbonus-2

Voltooi -> Loyaliteitsbonus (2/2)
Dit zijn voorbeelden van loyaliteitsbonussen via Foursquare. De linker afbeelding is een voorbeeld van een bonus die een “Mayor” krijgt. In dit geval is dat een gratis drankje. Een mayor is de klant die het vaakst heeft ingecheckt. Op de rechter afbeelding is een voorbeeld te zien van een korting per aantal check-ins. In dit geval krijg je 5% korting per 3 check-ins.

lbm-model-analyseer-en-behoud

lbm-model-analyseer-en-behoud

LBM-model Analyseer & Behoud
Het is belangrijk dat je de gegevens van klanten verzamelt en analyseert. Zo kom je meer te weten over het type klant dat je aantrekt. Het verzamelen van gegevens kan je op een zelfde wijze doen als bij de stap ‘Luister’ uit dit model is gedaan. Na de analyse van je klanten kan je vaststellen welk type klant je hebt aangetrokken. Het is de bedoeling dat je dat type klant behoudt. In het vervolg of bij de start van een nieuw LBM-programma kan je daar dan rekening mee houden.

introductie-platformen

introductie-platformen

Platformen 

Introductie platformen
Het stappenplan waaruit het LBM-model bestaat, laat zien dat er veel mogelijkheden zijn om je LBM-programma succesvol in te vullen. Zoals in de introductie al is geopperd, is de kern van LBM het integreren en combineren van de verschillende platformen die je voor een LBM-programma kunt gebruiken. Dat is het ideale plaatje wat betreft LBM. Je kan echter ook gewoon lokaal adverteren. In de uitleg van het model zijn verschillende platformen genoemd die in een LBM-programma kunnen worden gebruikt. Deze platformen zal ik nu één voor één behandelen. Hierbij geef ik de mogelijkheden per platform aan, aangevuld met voorbeelden om deze mogelijkheden uit te leggen of te verduidelijken.

website-en-webshop

website-en-webshop

Website en webshop
Het eerste en nu nog meest gebruikelijke online platform wat betreft de integratie met de fysieke winkel is de website of de webshop. Meestal wordt er op een website naar de fysieke winkel verwezen. Soms zit hier een webshop aan vast. Vooral de integratie van de webshop met de fysieke locatie van een winkel is belangrijk. Veel marketeers geloven namelijk dat winkeliers die hun winkel en webshop weten te integreren, de winnaars worden op het internet.

cijfers-webshop-en-fysieke-winkel

cijfers-webshop-en-fysieke-winkel

Cijfers webshop en fysieke winkel
De cijfers ondersteunen dit. Je hebt namelijk 20 keer meer bezoekers nodig in een webshop voor een aankoop, dan in een fysieke winkel. Bovendien geven personen in een fysieke winkel 2,5 keer meer uit. De marktwaarde van een bezoeker neemt dus toe met een factor 50 als deze bezoeker naar de fysieke winkel komt.

integratie-webshop-en-fysieke-winkel

integratie-webshop-en-fysieke-winkel

Integratie webshop en fysieke winkel
Het is dus verstandig om je webshop, als je die een hebt, te koppelen aan je fysieke winkel. Zo bundel je de krachten van beide platformen. De kracht van een webshop is het bereik. Voor een consument is het namelijk veel makkelijker een webshop te bezoeken dan een fysieke winkel. De kracht van de fysieke winkel is dat klanten meer besteden. Wanneer je ervoor zorgt dat je bezoekers van je webshop naar je fysieke winkel trekt heb je goud in handen. Integreer dus je webshop met je fysieke winkel!

voorbeeld-zara-1

voorbeeld-zara-1

Voorbeeld Zara(1/3)
Een winkel die zijn webshop heeft geïntegreerd met de fysieke winkel is Zara. Dit laten we zien aan de hand van het volgende voorbeeld. Stel, je koopt een jack in de Zara webshop.

voorbeeld-zara-2

voorbeeld-zara-2

Voorbeeld Zara(2/3)
In de webshop kan je hem toevoegen aan je winkelmand. Hier kan je ook de maat van het jack en het aantal dat je wil nog veranderen.

voorbeeld-zara-3

voorbeeld-zara-3

Voorbeeld Zara(3/3)
Als je gaat afrekenen, zie je dat je twee verzendmethodes kan kiezen die beide geld kosten. Je kan er echter ook voor kiezen om het jack in de winkel af te halen. In dat geval kost het je geen verzendkosten. Daarbij komt dat je het jack ook gratis kan retourneren als de maat bijvoorbeeld niet goed is. Op deze manier stimuleert Zara de bezoeker van de webshop om naar de fysieke winkel te gaan, in de hoop dat die bezoeker als klant in de winkel nog meer uitgeeft. Dit is een goed voorbeeld van een LBM-methode waarbij je de webshop en de fysieke winkel integreert.

foursquare

foursquare

Foursquare (1/2)
Een ander platform dat je kunt integreren met je fysieke winkel is Foursquare. Foursquare is een social media service die gebruikers aanspoort hun locatie te delen met anderen. Door deze service bij de hand te houden kan een gebruiker makkelijker zien wat zijn of haar vrienden bezighoudt. Ook kan de gebruiker leuke plekken vinden in de buurt en gebruik maken van handige deals.

foursquare-2

foursquare-2

Foursquare (2/2)
Het delen van je locatie op foursquare doe je door ‘virtueel’ in te checken op een locatie. Dit inchecken is gekoppeld aan een spelelement. Gebruikers kunnen namelijk punten en badges verdienen. Het aantal punten en badges dat je verzamelt, kan je dan weer vergelijken met je vrienden.

foursquare-de-mogelijkheden

foursquare-de-mogelijkheden

Foursquare: De mogelijkheden
Voor bedrijven biedt Foursquare verschillende mogelijkheden.

locatie-claimen

locatie-claimen

Locatie claimen
De eerste en belangrijkste stap voor een bedrijf, is het claimen van je eigen locatie. Als bedrijf kan je deze locatie dan beheren en er allerlei dingen mee doen. Wanneer je een locatie geclaimd hebt, zijn bezoekers in staat bij jouw winkel, bedrijf of restaurant in te checken. Op de afbeelding zie je hoe bezoekers kunnen inchecken op de locatie van jouw bedrijf.

specials-aanmaken

specials-aanmaken

Specials aanmaken
Wanneer je een locatie hebt geclaimd kun je als bedrijf aanbiedingen of specials aanmaken. Hiermee kun je je klanten belonen wanneer zij inchecken. Er zijn verschillende aanbiedingen of specials die je kan aanmaken als bedrijf. Zo kan je bij elke check-in het tweede drankje gratis aanbieden. Op de afbeelding is te zien hoe een bedrijf 20% korting geeft, wanneer je incheckt.

loyaliteit

loyaliteit

Loyaliteit
Een andere manier om bezoekers die inchecken te belonen is beloningen te geven per aantal check-ins. Zo beloon je de loyaliteit van je bezoekers en stimuleer je klanten om vaker naar jouw locatie te komen. Het bedrijf uit dit voorbeeld biedt per derde check-in 5% korting op een aankoop.

beloon-je-mayor

beloon-je-mayor

Beloon je Mayor
Een ander voorbeeld van een beloning van de loyaliteit van klanten, is het belonen van je “mayor”. Een mayor is de persoon die het meest incheckt op een locatie. In dit voorbeeld beloont een discotheek zijn mayor met een gratis drankje.

analytisch-dashboard-kijken

analytisch-dashboard-kijken

Analytisch dashboard kijken
Een laatste mogelijkheid die Foursquare biedt is het analytisch dashboard. Het dashboard geeft je de mogelijkheid om het aantal check-ins per dag op tijdstip te bekijken. Ook kan je de leeftijds- en geslachtsverdeling bekijken. Foursquare is makkelijk aan andere sociale netwerken te koppelen, zoals Facebook en Twitter. Je kan op het analytisch dashboard bekijken hoeveel check-ins zijn gedeeld op die andere sociale netwerken.

foursquare-de-voordelen

foursquare-de-voordelen

Foursquare: De voordelen
Uit de mogelijkheden die Foursquare biedt, blijkt dat het geschikt is om bezoekers mee naar fysieke winkels te trekken. Maar wat zijn nu echt de voordelen van Foursquare?

het-lokken-en-binden-van-klanten

het-lokken-en-binden-van-klanten

Klanten lokken en binden
Het eerste voordeel van Foursquare is dat je er makkelijk klanten mee kan lokken. Dit komt door de specials die je als bedrijf kan aanbieden. Daarnaast kan je door het geven van loyaliteitsbonussen klanten ook binden.

flexibiliteit

flexibiliteit

Flexibiliteit
Een tweede voordeel van Foursquare is dat je specials en aanbiedingen snel kan aanpassen. Hierdoor kan je experimenteren met specials en kijken welke specials bezoekers trekken. Een ander voordeel hiervan is dat je kan variëren. Hierdoor houd je zowel je Foursquare-pagina als je fysieke winkel aantrekkelijk.

gratis-reclame-1

gratis-reclame-1

Gratis reclame (1/3)

Een derde voordeel van Foursquare is dat je er gratis reclame mee kan krijgen. Gebruikers checken in op jouw locatie en dat zien andere gebruikers van Foursquare ook. Zo krijg je gratis naamsbekendheid. Daarnaast kan Foursquare gekoppeld worden aan Facebook en Twitter. Check-ins kunnen dan ook worden gezien door vrienden op die sociale netwerken. Zo kan je met simpele check-ins onder een grote groep mensen naamsbekendheid opbouwen.

gratis-reclame-2

gratis-reclame-2

Gratis reclame (2/3)
Een andere vorm van gratis reclame is de zoekfunctie die is geïmplementeerd in Foursquare. Wanneer je als bedrijf de meeste check-ins genereert, verschijn je op de hoogste positie in de zoekfunctie. Dit is gerelateerd aan de vriendenkring van een gebruiker. Het betekent dat wanneer je als gebruiker zoekt in de categorie “eten”, je eerste zoekresultaat het restaurant is waar het meeste door je vrienden is ingecheckt. Dit is te zien op het voorbeeld. Het bovenste resultaat heeft vier check-ins door vrienden, het tweede resultaat 3 check-ins. Wanneer vrienden een tip hebben gegeven over een bedrijf, winkel of restaurant, verschijnt die in een pop-up.

gratis-reclame-3

gratis-reclame-3

Gratis reclame (3/3)
Een laatste vorm van gratis reclame is de mogelijkheid tot het geven van reviews. In het geval van positieve reviews is dat dus positieve reclame. Andere gebruikers van Foursquare kunnen deze reviews lezen als ze op jouw Foursquare-pagina belanden. De afbeelding is een voorbeeld van een positieve review.

contact-met-de-lokale-klant

contact-met-de-lokale-klant

Contact met de lokale klant
De reviews zijn meteen ook onderdeel van het laatste voordeel van Foursquare. Met Foursquare kom je namelijk makkelijk in contact met je lokale klanten. Dankzij de reviews is het eenvoudig te achterhalen hoe bezoekers over je winkel denken. Vooral negatieve reviews kunnen nuttig zijn. Bij negatieve reviews zou je namelijk contact kunnen opnemen met de schrijver van die review. Zo kan je ervoor proberen te zorgen dat die klant weer een positieve houding krijgt ten opzichte van jouw winkel. Je kan ook iets doen met de kritiek die gegeven wordt. Zo kan je de reviews van klanten gebruiken om je winkel of bedrijf te verbeteren.

voorbeeld-foursquare

voorbeeld-foursquare

Voorbeeld Foursquare
Een voorbeeld van een bedrijf dat Foursquare gebruikt heeft in hun LBM-strategie is Virgin America. Deze vliegtuigmaatschappij heeft een LBM-programma gelanceerd op het vliegveld van San Francisco. Reizigers hebben op dat vliegveld op meerdere plekken de mogelijkheid om in te checken via Foursquare of Facebook. Per aantal check-ins kunnen reizigers prijzen zoals T-shirts en vliegvouchers winnen. Bovendien kunnen ze videospelletjes gratis spelen als ze inchecken op een plek. Zo wordt het wachten op een vlucht plezieriger gemaakt en wordt de band van de reiziger met Virgin America verbeterd. De app waarmee je kan inchecken is overigens door Facebook gerealiseerd. Check-ins via Foursquare zijn daarin geïntegreerd.

facebook

facebook

Facebook
Dit brengt ons bij een volgend platform dat je kan gebruiken voor je LBM-programma: Facebook. Facebook is op dit moment het grootste sociale netwerk op de wereld. Hoewel de meeste mensen op Facebook zitten om hun persoonlijke relaties te onderhouden, biedt het ook mogelijkheden voor bedrijven en hun marketingprogramma’s.

facebook-toepassingen

facebook-toepassingen

Facebook toepassingen
In algemene zin kan je de toepassingen die Facebook biedt voor een LBM-programma opdelen in twee stukken: De bedrijfspagina of adverteren. Beide toepassingen bieden legio mogelijkheden voor bedrijven en hun LBM-programma.

bedrijfspagina-de-mogelijkheden

bedrijfspagina-de-mogelijkheden

Facebook Bedrijfspagina: De mogelijkheden
De eerste toepassing die Facebook biedt is de bedrijfspagina. Elk bedrijf kan een bedrijfspagina makkelijk aanmaken. Het is dus niet zozeer interessant hoe je een bedrijfspagina maakt, maar wel wat je ermee doet. Een bedrijfspagina kan namelijk heel nuttig zijn voor je LBM-programma. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van een bedrijfspagina.

facebook-places

facebook-places

Facebook Places
Net als bij Foursquare is het ook bij Facebook belangrijk dat je je bedrijfspagina aan een locatie koppelt. Dit kan je doen met Facebook Places. Het koppelen van je bedrijfspagina aan een locatie geeft gebruikers de mogelijkheid om in te checken op de locatie van jouw bedrijf. Dit biedt brand awareness, omdat als een bezoeker van jouw winkel bij je incheckt, dit verschijnt op de facebookpagina van die bezoeker en daarmee automatisch ook in de newsfeed van vrienden van die bezoeker. Met gebruik van Facebook Places op je bedrijfspagina, kan je zo snel brand awareness creëren onder een grote groep mensen.

like

like

Like
Middels actief zoeken of het verschijnen in de newsfeed, kunnen facebookgebruikers in aanraking komen met je bedrijfspagina. Het is ook mogelijk dat je via andere platformen, zoals een website, verwijst naar jouw facebook-pagina. Dit past in het ideale plaatje van een LBM-programma waarin je verschillende platformen met elkaar integreert. Wanneer een persoon op je bedrijfspagina komt, is het belangrijk dat hij jouw bedrijfspagina ‘liket’(laikt). Wanneer een persoon je bedrijfspagina liket, verschijnen vanaf dat moment alle activiteiten van jouw bedrijfspagina in de newsfeed van die persoon.

likes-zijn-belangrijk

likes-zijn-belangrijk

Likes zijn belangrijk!
Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk mensen jouw bedrijfspagina liken (laiken). Op die manier kan je veel mensen bereiken met informatie en berichten over je producten of diensten. Bijvoorbeeld kortingen, speciale acties of belangrijke veranderingen in je bedrijf.

geef-reden-voor-like

geef-reden-voor-like

Geef reden voor Like!
Denk niet dat een facebookgebruiker zomaar je bedrijfspagina liket. Je moet ze een reden geven om jou bedrijfspagina te liken. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina geüpdatet (ge-updeet) wordt met aantrekkelijke berichten. Wanneer je vaak berichten post waarin acties worden aangekondigd, kan het voor mensen aantrekkelijk zijn om je bedrijfspagina te liken. Zo krijgen ze meteen in hun newsfeed te zien dat jij een speciale aanbieding voor ze hebt.

integratie-fb-en-fysieke-winkel

integratie-fb-en-fysieke-winkel

Integratie FB & fysieke winkel
Met posts over kortingen, nieuwe producten of speciale aanbiedingen kan je mensen naar je fysieke winkel lokken. Zo integreer je je Facebook-bedrijfspagina met je fysieke winkel en bereik je de kern van je LBM-programma. De volgende voorbeelden uit de praktijk geven je een idee hoe je met speciale acties mensen naar je fysieke winkel lokt.

voorbeelden-uit-de-praktijk-1

voorbeelden-uit-de-praktijk-1

Voorbeelden uit de praktijk (1/5)
Dit is een voorbeeld van een post op een bedrijfspagina van een discotheek. Het is een aankondiging aan de fans van deze discotheek dat het komende weekend een bepaalde drank in de aanbieding is. Dit is een voorbeeld van een speciale actie waarmee geprobeerd wordt om mensen naar de fysieke locatie te lokken.

voorbeelden-uit-de-praktijk-2

voorbeelden-uit-de-praktijk-2

Voorbeelden uit de praktijk (2/5)
Het volgende voorbeeld is afkomstig van de bedrijfspagina van Coca-Cola. Het is allereerst gewoon een post van een afbeelding van een kerstbal in de vorm van een colablikje. Daarboven staat de vraag of je de kerstbal wil hebben. Natuurlijk zijn er veel positieve reacties, waarna een reactie van Coca-Cola verwijst naar de webshop waar je de kerstbal kan kopen. Dit is een slimme manier om mensen warm te krijgen voor producten die je verkoopt. Hoewel het in dit geval om een product gaat dat je online kan kopen, zou je het ook kunnen toepassen op producten die je in je fysieke winkel verkoopt.

voorbeelden-uit-de-praktijk-3

voorbeelden-uit-de-praktijk-3

Voorbeelden uit de praktijk (3/5)
De twee voorgaande voorbeelden betroffen posts op bedrijfspagina’s waarin verwezen werd naar een actie in de fysieke locatie van het bedrijf of de webshop.
Er zijn ook veel bedrijfspagina’s die een Like & win actie toepassen op Facebook. Hier is een voorbeeld te zien van een Share & win actie op de bedrijfspagina van een discotheek. Hoewel je met dit soort acties op een snelle manier veel fans kan vergaren op je Facebook-bedrijfspagina, is dit soort acties niet aan te raden.
Een dergelijke actie voldoet namelijk niet aan de voorwaarden van Facebook. Hiermee loop je de kans dat je bedrijfspagina offline wordt gehaald door Facebook.
Facebook wil namelijk niet dat haar functies worden ingezet voor marketingdoeleinden. Concreet komt het erop neer dat bijvoorbeeld het liken, delen en
posten van berichten of het reageren op berichten niet mag worden beloond. Op deze manier worden namelijk Facebook functies ingezet voor marketingdoeleinden.

voorbeelden-uit-de-praktijk-4

voorbeelden-uit-de-praktijk-4

Voorbeelden uit de praktijk (4/5)
Wat mag dan wel? Het moet in elk geval duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook.
Een mogelijkheid is een app te gebruiken zoals op www.likeandwinapp.com wordt aangeboden.
Met deze app kan je een actie opzetten en die installeren op een bedrijfspagina van Facebook. Nadat fans de bedrijfspagina liken, krijgen ze de mogelijkheid om hun gegevens achter te laten voor deelname. Dit wordt door de geïnstalleerde app mogelijk gemaakt. Nadat de gegevens zijn achtergelaten kunnen gebruikers delen met hun vrienden dat ze meedoen met de actie. In het geval van dit voorbeeld is het dat ze meedoen aan een actie om kans te maken op twee gratis kaartjes voor de Amsterdam Fashion Week.

voorbeelden-uit-de-praktijk-5

voorbeelden-uit-de-praktijk-5

Voorbeelden uit de praktijk (5/5)
In het laatste voorbeeld wordt niet direct gebruik gemaakt van een Facebook functie om gebruikers iets te laten winnen. Vandaar dat dit mag van Facebook. Het is mogelijk om zelf een app te maken die je kan gebruiken voor dit soort acties. Je zou bijvoorbeeld met die app een prijsvraag kunnen uitgeven. Een laatste mogelijkheid om een actie te organiseren zonder dat daar Facebook functies bij gebruikt worden, is het vragen aan gebruikers om een e-mail te sturen met bijvoorbeeld een antwoord op een prijsvraag. Voor de exacte regelgeving van Facebook met betrekking tot acties en aanbiedingen, kan je terecht op de pagina “promotions guidelines” van Facebook zelf.

facebook-offers

facebook-offers

Facebook Offers
Facebook biedt zelf ook een dienst waarmee je op je bedrijfspagina een aanbieding kunt plaatsen, namelijk Facebook Offers. Dit is niet kosteloos, maar ook niet duur. Facebook Offers is alleen voor bedrijfspagina’s met 400 likes of meer. Het verschil tussen Facebook Offers en een simpele post op de bedrijfspagina over een aanbieding, is dat je met Facebook Offers meteen een mail krijgt met daarin de aanbieding. Deze aanbieding kan je dan in de fysieke winkel inlossen of ophalen. Het is dus een manier om trouwe fans die je bedrijfspagina hebben geliked, te belonen. Daarnaast lok je de trouwe fan naar je fysieke winkel. Op de afbeelding is een Facebook Offer te zien. In dit geval krijg je een extra sandwich als je een sandwich koopt.

http://www.facebook.com/help/184217158375330/