Link velocity, Hoe zit dat nu? (SEO)

//Link velocity, Hoe zit dat nu? (SEO)

Link velocity, Hoe zit dat nu? (SEO)

Link velocity wordt vaak beschreven als de snelheid waarmee u inkomende links opbouwt voor uw website. Deze omschrijving is op zich aardig, alleen beschrijftdeze  niet het volledige plaatje.

Ik neem aan dat u er van op de hoogte bent dat een belangrijke factor bij de ranking (en dus de indexatie) van uw site de backlinks zijn, en dat een hoge link velocity u sneller bij uw doel brengt om hoog in de ranking te komen.

Veel van onze klanten weten dat linkbuilding een hoge prioriteit heeft bij de SEO, we krijgen dan ook veel vragen over het opbouwen van backlinks en link velocity. De volgende vragen krijgen we regelmatig van onze klanten te horen:

–          Hoeveel backlinks heb ik nodig?

–          Hoe snel moet ik deze backlinks bouwen?

–          Is een stabiele link velocity belangrijk?

–          Zal een een piek in mijn link velocity van negatieve invloed zijn?

–          Zal een grote daling in mijn link velocity van negatieve invloed zijn?

–          Hoe lang moet ik een bepaalde link velocity aanhouden nadat ik een top ranking heb verkregen voor een bepaald keyword?

Dit zijn allemaal prima vragen, helaas zijn de antwoorden hierop niet zwart of wit als het om link velocity gaat.

 

Een meer accurate definitie van link velocity

Wanneer u naar uw link velocity gaat kijken is het erg belangrijk dat u de lange termijn strategie voor uw site in acht neemt, en niet alleen de verschillende tactieken. Vraag uzelf hierbij het volgende af: Waar staat uw site momenteel in de zoekmachines voor uw 3 belangrijkste keywords?

Ik zal hieronder een aantal strategieën beschrijven die u toe kunt passen, afhankelijk van het antwoord op de bovenstaande vraag.

 

Link velocity strategieën

Rank: niet in de top 200

Link velocity strategie: Als u niet geranked bent met uw top 3 keywords is het tijd om de zoekmachines te laten weten dat u serieus bezig bent met het bereiken van klanten die op uw keywords zoeken en met het leveren van relevante content voor deze bezoekers.

 

 

 

Acties:

–          Maak en publiceer unieke content die echte waarde levert voor diegenen die op uw keywords zoeken. Zorg ervoor dat u hierbij zo goed mogelijk de “on page optimization” factoren toepast.

–          Plan een agressieve link building campagne met de focus op uw keywords, waarmee u verkeer naar uw website leidt. Houd hierbij rekening met het gemiddelde aantal links http://www.pagerank-backlink-tool.nl/  van uw concurrenten en hun link velocity.

–          Nieuwe, geoptimaliseerde content met een grotere link velocity dan uw concurrent, die op weg is om het aantal links van uw concurrenten te gaan overtreffen is vaak genoeg om een top ranking te krijgen.

–          Kies een link building-tactiek die u de resultaten geeft waar u naar op zoek bent.

–          Onthoud dat link velocity een marathon is; geen sprint. Ga minimaal uit van een 3 maanden-plan. Dan bestaat er een grote kans dat u de ranking die u krijgt, ook behoudt.

 

Rank: top 10 – 100

Link velocity strategie:  Wanneer u het tot de top 100 heeft geschopt in de ranking en u ziet dat uw pagina zich stabiliseerd in de ranking, is het tijd om uw link velocity op te krikken. U dient nu echt te gaan “builden”.

Acties:

–          Verhoog uw link velocity met 50-100% en blijf “builden”. Als u eerst 100 links per maand deed, schroef het dan op naar 150 tot 200 links per maand.

–          Wanneer u al een tijd stil staat in de rankings, is het zaak dat u uw site een kickstart geeft. Ga voor 300% van uw gemiddelde maandelijkse linkbuilding. We noemen dit een “pull”.

–          Zodra u beweging ziet houdt u uw link velocity vast tot u de top 10 bereikt.

 

Rank: top 3 – 10

Link velocity strategie:  gefeliciteerd, u staat op de eerste pagina! U ziet een sterke goei in verkeer, leads en verkopen; het ziet er goed uit voor u. Nu moet u nog even doorbijten en doordringen tot de top 3.

Acties:

–          Publiceer meer nieuwe, unieke, -en geoptimaliseerde content voor uw bezoekers. Met alleen link velocity komt u nooit in de top 3. Zorg ervoor dat de bezoekers van uw site vinen waarvoor ze gekomen zijn!

–          Verhoog uw link velocity met 50% voor ieder stukje unieke content wat u gepubliceerd heeft. Als u eerst 200 backlinks per maand bouwde, bouw dan 100 extra backlinks naar uw nieuwe content.

 

Rank: top 3

Link velocity strategie: U heeft het gehaald! Inderdaad: het heeft u een hoop werk gekost, maar nu mag u even rusten. Het is zaak dat u uw top ranking behoud en daarmee de bezoekers, leads en verkopen die eruit volgen.

Acties:

–          Behoud uw huidige link velocity voor minstens 1 maand zodra u de top 3 bereikt heeft.

–          Zodra uw top ranking is gestabiliseerd kunt u uw link velocity verlagen met 50%.

–          Houd uw ranking wekelijks in de gaten en pas uw link velocity aan waar nodig. Wanneer u een kleine daling in uw ranking ziet, reageerd u met een kleine verhoging van uw link velocity.

 

Valkuilen

Het is erg aantrekkelijk om voor een tactiek te kiezen waarmee u snel duizenden backlinks krijgt. Waarschijnlijk heeft u al vele van dit soort aanbiedingen gekregen, waarbij enorme aantallen links worden aangeboden over een kort tijdsbestek, voor weinig geld. Deze aanbiedingen zullen u op korte termijn resultaten geven, maar op lange termijn zal uw website snel wegzakken in de rankings.

Het is zaak dat u -zoals hierboven beschreven- gaat voor een lange termijn strategie. Het is veel waardevoller om een jaar lang iedere maand 100 backlinks te krijgen, dan 1200 in een maand en vervolgens te stoppen.

Conclusie:

Ongeacht wat uw link velocity is,  conistentie is altijd “key”. Bouw iedere maand weer nieuwe links en pas uw link velocity aan op basis van uw huidige ranking, hoe lang u er al staat en wat nodig is om op termijn op nummer 1 te komen.

internet-marketing-nederland-link-velocity-hoe-zit-dat-nu-ceo

By | 2017-10-18T09:55:46+00:00 augustus 17th, 2012|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.