Trends titelblad
Laten we kijken naar een aantal internetmarketingtrends. Wanneer je een strategie bedenkt is het altijd goed om rekening te houden met de toekomst. Mogelijk loop je voor de muziek uit.
USA – Europa
Het is geen toeval dat Google+ en Pinterest weer uit Amerika komen. De meeste trends komen uit Amerika. Laten we eens kijken wat daar nu de trends zijn, vooral de minder bekende. Mobile Marketing is in Europa al bekend. Veel bedrijven maken inmiddels apps of aparte advertenties voor mobiele apparaten.
We bespreken real-time marketing, personal marketing en location based marketing. Drie trends die onderweg zijn naar Europa. Entertainment is een vierde trend, die nauwelijks nadere toelichting behoeft. Bezoekers van je website willen vermaakt worden.
Real-time marketing
Je bedrijf is actief op social media en heeft veel volgers en fans. Met real-time marketing ga je hier ten volle gebruik van maken.
Kijk naar de trends op internet, bijvoorbeeld met Twitter. Nu komt het lastige: probeer een link te leggen tussen een plotseling opkomende trend en jouw bedrijf.
Profiteer van deze trend en maak er een leuke film bij. Doe dit binnen een paar uur en zorg dat er al basismateriaal van je onderneming op de plank ligt. Entertain, en houd hierbij rekening met je imago.
Plaats de video op YouTube of een ander videokanaal en activeer je volgers en fans. Vraag ze op Twitter om een re-tweet te sturen. Dan sturen zij het twitterbericht door naar hun volgers. Gemiddeld 5% doet dit. Bij een leuke video over een trend kan dit oplopen naar 15%. Hun volgers zien ook het re-tweet verzoek staan. De sneeuwbal is gestart. Met wat geluk hebben na enkele dagen tienduizenden mensen jouw video gezien. Reken eens uit wat dat zou kosten aan advertenties? Een aantal kijkers zal jou rechtstreeks gaan volgen. Je netwerk groeit, en daarmee ook de kans op nieuwe klanten.
Trend tools
Weet je niet hoe je trends kan vinden? Hier vind je twee tools die jou kunnen helpen. Voer in een zoekmachine “tool twitter trends” in, en je vindt er nog meer. Kies degene die bij jou past.
Personal marketing.
Formeel doet een klant zaken met een onderneming, maar in praktijk heeft de klant te maken met één of meerdere personen. Zeker bij kleine bedrijven is de persoon achter het bedrijf belangrijk. De trend is dat steeds meer bedrijven op hun homepagina een foto of video tonen van het gezicht achter het bedrijf.
Location based marketing
Stel: je hebt een fysieke winkel en een online winkel met dezelfde producten. Hoe kan je optimaal gebruik maken van beide? De winkelier die dat voor elkaar heeft, kan veel extra omzet genereren.
Even een rekensommetje en een paar voorbeelden. Je hebt voor een aankoop 20 keer zoveel bezoekers nodig op een website dan in een fysieke winkel. Bovendien koopt iemand in een fysieke winkel 2,5 keer zoveel. Een fysieke klant is dus 50 keer zoveel waard als een online klant.
Streef ernaar om klanten van jouw online winkel naar je fysieke winkel te krijgen. Bijvoorbeeld door in plaats van verzendkosten te rekenen, een mogelijkheid te geven het in de winkel af te halen. Of door een cadeau aan te bieden bij een bepaald bedrag. Dit cadeau moet worden afgehaald in de winkel.
Andersom kan ook werken. Verkoop geen “nee”aan de klant, wanneer het product wél te bestellen is in de online winkel. QR-codes en NFC kunnen ook bijdragen aan extra bezoekers. Er is een aparte trainingsmodule voor wie meer wil weten over location based marketing.
Google Glasses – hardware
Ook op het gebied van hardware komen grote veranderingen. Ik praat dan niet over een smartphone met nog meer geheugen en pixels, maar echt grootse ontwikkelingen. Google Glasses is zo’n ontwikkeling. Google Glasses is een voorzetbril die reageert op het commando “glasses”.
Bekijk hier het promotiefilmpje van Google.
//laat films lopen totdat tekst voorbij is
Google Glasses
Je kan vragen stellen aan de bril en er foto’s en video’s mee maken. Deze worden direct op je Google plus account gezet, en als je wil meteen gedeeld met vrienden uit een cirkel.
De bril kan ook vertalen; zo’n 250 talen heen en weer. Handig wanneer je zaken gaat doen in het buitenland.
Google heeft de marktleider in gezichtherkenningssoftware opgekocht. Zo kan jij aan de bril vragen wie een persoon is, wat zijn hobbies zijn enzovoort. Hiermee zoekt Google de grenzen op van de privacywetgeving.
De verkoop is begonnen!
De bril wordt momenteel verkocht. In Amerika hebben 8000 personen een testversie kunnen kopen.
// toon stukje uit film met lange rij
Wat betekent de bril voor jouw bedrijf?
Wat betekent Google Glasses voor jou zakelijk? Door de bril zal Google nog vaker gebruikt gaan worden.
Stel: iemand zoekt een pizzeria. De bril vertelt hem waar een goede zit en hoe hij daar moet komen. Hierbij kan de vertaalmodule nuttig zijn voor buitenlandse klanten. Google Glasses vormt dus een extra hulpmiddel om jouw klanten bij jouw bedrijf te brengen.
Het is nog niet bekend hoe Google omgaat met adverteren via de Google Glasses en of ze dit gaan doen.
Hoe reageren de concurrenten?
Apple moet zich vooral zorgen maken. Het is heel goed mogelijk dat deze bril een hype wordt. Stel dat de consumenten in de rij voor de nieuwe iPhone release afhaken, en naar Google Glasses overstappen! De bril kan immers hetzelfde als een smartphone.
Apple iWatch
Apple komt nu met een horloge als reactie op de Google bril: de iWatch.
Bekijk hier de film. De vraag is of dit horloge niet te laat komt voor Apple.
Eerste Café verbiedt Google Glasses op basis van privacy
De Google bril roept ook veel negatieve reacties op. Het draait allemaal om privacyklachten. Zo zijn er cafés die de bril verbieden.
Bekijk hier een gespeeld filmpje waarin een jongen met de bril op een meisje versiert.