Internet marketing cijfers

/, Nieuwsbrief/Internet marketing cijfers

Internet marketing cijfers

cijfers-internetmarketing-2

cijfers-internetmarketing

Cijfers internetmarketing

cijfers-internetmarketing

cijfers-internetmarketing

Internetmarketingcijfers
Wil je weten waar jouw klanten zich bevinden? Hoeveel mensen zijn actief op internet en wat doen ze?

internetmarketing-cijfers-wereldwijd

internetmarketing-cijfers-wereldwijd

Internetcijfers wereldwijd
Laten we het eerst eens wereldwijd gaan bekijken. Daarna dichter bij huis.

top-10-sites-internet

top-10-sites-internet

Top 10 sites internet
Er zijn verschillende manieren om te zien welke sites populair zijn, zoals het aantal bezoekers op de site en de data die sites leveren. Websites met veel activiteit of een lange bezoeksduur staan hoger in de tweede kolom.

Baidu en QQ in de linkerkolom ken je misschien niet. Baidu is een Chinese zoekmachine en QQ is met 650.000 leden een groot social-medianetwerk in China.

//start camatasia opname
Oefening. Deze kolom komt uit Alexa. Bekijk je eigen ranking en die van je concurrenten. Ga naar Alexa.com en gebruik het tabblad “site info”. Voer hier je website in en daarna die van de concurrenten. Een spionagetip: klik op het cijfer wat er staat en je weet van welke sites je concurrenten bezoekers hebben. Doe dit met meerdere concurrenten en je hebt een redelijk beeld waar de concurrentie bezoekers van krijgt. Word ook actief op deze sites.
//keer terug naar sheet

In de rechterkolom valt op dat Facebook aan kop staat. Verder staan er enkele sites tussen die u misschien niet kent.

Het Amerikaanse StumbleUpon een verslavend social-medianetwerk. Pinterest is momenteel de derde grootste social media site van Amerika. Bedrijven die met foto’s werken, kunnen hier financieel voordeel uit halen. Bekijk de aparte trainingsmodule voor meer informatie over fotomarketing en Pinterest. Reddit is een Amerikaanse bookmarksite, die minder bekend is in Nederland en België. Over Google+ is ook een aparte module. Tot slot Myspace. Myspace is een social media site gericht op muziek. Zoek je favoriete bands maar eens op op Myspace.

de-reuzen

de-reuzen

De reuzen
Laten we kijken naar de twee reuzen van de internetwereld: Google en Facebook. Waarin verschillen ze van elkaar?

even-voorstellen-google

even-voorstellen-google

Even voorstellen: Google
Google is met 65% de grootste zoekmachine ter wereld. In sommige landen, zoals Nederland en België, heeft het bijna een monopoliepositie met een aandeel groter dan 90%. Via YouTube heeft het met meer dan 80% de grootste videosite. Chrome is inmiddels de meest gebruikte browser en het Android-systeem het meest gebruikte operating system voor de snel stijgende mobiele markt. Google Maps met Street View geeft Google een sterke positie in locatiebepaling.

even-voorstellen-facebook

even-voorstellen-facebook

Even voorstellen: Facebook
De enorme hoeveelheid foto’s die per uur geupload wordt verklaart waarom de server van Facebook overuren maakt. Tel daarbij de 350 miljoen mensen op die via de server aan social gaming doen. Facebook betaalt momenteel 1,5 dollar per persoon per maand aan serverkosten. In Amerika wordt dat ruimschoots gedekt door de advertentie-inkomsten. In de rest van de wereld maakt Facebook nog verlies.

sheet-vergelijkingstabel

sheet-vergelijkingstabel

Sheet vergelijkingstabel
Het is niet eenvoudig na te gaan welk bedrijf het krachtigst is. Hier zie je een scoretabel, gemaakt door Stefan Rooyackers. Het is erg objectief. Voor alle onderdelen kan je punten toekennen, maar het blijft appels met peren vergelijken.

conclusies

conclusies

Conclusies
De grote spelers in de wereld komen bijna allemaal uit Amerika, met uitzondering van twee Chinese ondernemingen. Verder zien we dat alle topbedrijven een zoekmachine zijn of een social media toepassing, de online winkel Amazon uitgezonderd. Wees dus aanwezig op social media en zorg voor een hoge positie in de zoekmachines om aan klanten te komen.

internetcijfers-nederland

internetcijfers-nederland

Internetcijfers Nederland
Laten we even gaan kijken naar Nederland.

de-cijfers-voor-nederland

de-cijfers-voor-nederland

De cijfers voor Nederland
Facebook is met 9 miljoen de grootste social media site. Daarvan maken 5 miljoen leden dagelijks gebruik van Facebook. LinkedIn is de nummer 3, gevolgd door Twitter en Hyves. Google+ is het snelst groeiende sociale netwerk.

social-media-cijfers-nederland

social-media-cijfers-nederland

Social media Nederland
Op deze sheet zien we de vrije val van Hyves. Hyves gaat zich nu specialiseren op de jeugd. Verder zien we de subtoppers aangevoerd door Tumblr, Instagram, de kunstsite DeviantArt (dievieënt-art) en Pinterest.

internet-cijfers-belgië

internet-cijfers-belgië

Cijfers België
Laten we nu kijken naar het internetgebruik in België.

de-cijfers-voor-belgië

de-cijfers-voor-belgië

De cijfers voor België
Ook hier is Facebook de grootste social media site. Op nummer 2 zien we Netlog, nog vóór LinkedIn.

samenstelling-totale-internetbezoekers

samenstelling-totale-internetbezoekers

Samenstelling totale internetbezoekers
Wie denkt dat alleen de jeugd op internet zit, heeft het mis. De grootste groep is boven de 55 jaar.

de-grootste-stijgers-in-2012

de-grootste-stijgers-in-2012

De grootste stijgers in 2012
Blogsites doen het goed in België. De website “bloggen.be” waar iedereen een eigen blog maakt, is samen met LinkedIn de grootste stijger.

sociaal-netwerken-en-entertainment

sociaal-netwerken-en-entertainment

Sociaal netwerken en entertainment
Sociaal netwerken en entertainment zijn de populairste webactiviteiten in België.

sheet-comscore-cijfers-belgië

sheet-comscore-cijfers-belgië

Sheet Comscore cijfers België
Comscore toont dat Google de site is met het hoogste bezoekersaantal. Echter: de meeste Belgen zitten het langst op Facebook. Verder heeft Microsoft een goede positie in België.

online-shoppen-in-belgië

online-shoppen-in-belgië

Online shoppen in België
In deze laatste sheet zien we de enorme groei van online shoppen in België.

tijd-op-social-media

tijd-op-social-media

Tijd op social media
We gaan weer terug naar de hele wereld. Hier is een overzicht van de gemiddelde tijd die personen op social media doorbrengen. Dit is het aantal minuten per maand per gebruiker. Facebook en Pinterest delen de nummer-1-positie met ruime voorsprong op de rest.

verdeling-mannen-en-vrouwen-op-social-media

verdeling-mannen-en-vrouwen-op-social-media

Verdeling mannen en vrouwen op social media
Voor wie een product of dienst op de markt brengt voor alleen mannen of vrouwen heb ik slecht nieuws. Er is niet één social media netwerk met alleen maar mannen of vrouwen. Wel is Google+ vooral in trek bij mannen. En van de eerste 10 miljoen inschrijvingen op Pinterest was 98% vrouw. Inmiddels hebben ook mannen Pinterest ontdekt, maar het imago van een vrouwensite zal het nog lang met zich meedragen.

nog-meer-social-media-feiten

nog-meer-social-media-feiten

Nog meer social media cijfers
Wil je nog meer social media cijfers? Kijk dan mee naar de volgende feiten.

Van de bijna 7 miljard mensen op de wereld hebben er 2,3 miljard dagelijks toegang tot internet.

sheet-24

sheet-24

Sheet 24
1,5 miljard mensen zijn actief op social media. Dat is maar liefst 75% van de mensen die dagelijks toegang hebben.

sheet-25

sheet-25

Sheet 25
Mensen zitten gemiddeld op ruim 2 social-medianetwerken. Bijna iedereen heeft een Facebook account en combineert deze met LinkedIn of Twitter.
Wereldwijd zijn er meer vrouwen dan mannen actief op social media: 55% van de vrouwen tegenover 45% van de mannen.
Wat doen de mensen op social media? 1 op de 2 keer loggen ze alleen in om te lezen of er nieuws is van hun vrienden of bedrijven die ze volgen.

sheet-26

sheet-26

Sheet 26
Nog wat extra cijfers over de social-mediareus Facebook. Tweederde van de mensen met een Facebook account maakt hier dagelijks gebruik van, waarvan sommige zelfs meerdere keren per dag. Met 550 miljoen unieke bezoekers per dag is Facebook het meest gebruikte netwerk ter wereld. 1 op de 4 mensen die dagelijks toegang hebben tot internet, zit op Facebook. Toch hoor ik nog steeds ondernemers vragen waarom ze op Facebook moeten zitten?

sheet-27

sheet-27

Sheet 27
We weten het wel, maar de cijfers bevestigen het. Steeds meer mensen gebruiken social media via hun laptop of mobiel. De smartphone is vooral handig om tussendoor even snel te kijken op social media.

sheet-28

sheet-28

Sheet 28
De belangrijkste reden van bedrijven om niet op social media te gaan, is de angst voor negatieve berichtgeving. 10% van alle berichten over bedrijven op social media is inderdaad negatief. Wanneer je niet actief bent op social media, komen deze berichten er ook. Alleen kan je er dan niet op reageren.

doorbraak-google-plus

doorbraak-google-plus

Doorbraak Google+
Google+ maakt een enorme opmars door. Dit is gestart toen uit een groot onafhankelijk onderzoek in Amerika Google+ als beste sociale netwerk gekozen werd. Binnen 3 maanden steeg het aantal inschrijvingen van 100 miljoen naar 400 miljoen. Dit is een wereldrecord. Nog nooit heeft een bedrijf in zo’n korte tijd zoveel nieuwe klanten gekregen.

tot-slot

tot-slot

Tot slot
De cijfers uit deze training zijn afkomstig van verschillende bronnen en ze zijn niet allemaal op hetzelfde moment gepubliceerd. Bij de onderzoeken worden ook niet altijd alle platforms meegenomen. Een voorbeeld is Pinterest, dat soms wel, en soms niet meegenomen is. Beschouw deze cijfers niet als 100% nauwkeurig. Waar het om gaat is dat je een indicatie hebt van wat de consumenten zoal doen op internet. Je moet weten waar de vissen zitten, voordat je gaat vissen.

 

By | 2017-10-18T07:31:49+00:00 augustus 19th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.