Internet marketing case: psycholoog

/, Nieuwsbrief/Internet marketing case: psycholoog

Internet marketing case: psycholoog

case-internetmarketingplan

case-internetmarketingplan

Internet Marketing Case

Case: internetmarketingplan

We gaan nu een concreet voorbeeld bekijken. De kans is groot dat jij een heel ander soort bedrijf hebt. Dat is prima. Het gaat in deze module vooral om de variabelen die een rol spelen om tot een goede internetmarketingstrategie te komen.

 

je-internetmarketing-hangt-af-van-veel-factoren

je-internetmarketing-hangt-af-van-veel-factoren

Je internetmarketing hangt af van veel factoren

Je internetmarketingstrategie hangt af van veel factoren. De omvang van een bedrijf is belangrijk. Hier hangt ook vaak het budget vanaf. Andere factoren zijn de markt en de mate van concurrentie. Heb je één of twee concurrenten of duizenden? Bij kleine ondernemers spelen ook de persoonlijke interesses een rol. Heb je er een hekel aan om voor de camera te staan, dan is videomarketing misschien niet de beste keuze.

 

Case-een-psycholoog-in-gemeente-best

Case-een-psycholoog-in-gemeente-best

Case: een psycholoog in gemeente Best

In dit voorbeeld nemer we een zzp-er. Waarom? Er zijn in Nederland meer zzp-ers dan bedrijven. Bovendien is daar de kennis van online marketing meestal minder aanwezig. In ons voorbeeld een psycholoog uit Best.

 

factor-1-regio

factor-1-regio

Factor 1: regio

De eerste factor die de internetmarketingstrategie beïnvloedt is de regio. Een webshop opereert meestal landelijk of zelfs in meerdere landen. In dit geval opereert de psycholoog regionaal.

Waarom?

Waarom is dit belangrijk? Wanneer je regionaal werkt is Google Maps belangrijker dan wanneer je landelijk werkt. Houd bij het adverteren de regio in de gaten. Baken het misschien zelfs wat kleiner af dan je uiteindelijke regio. Wanneer je via social media – zoals Twitter – klanten wil binnenhalen, moet je ook regionaal zoeken. Dit kan via “geavanceerd zoeken”. Wil je veel verkeer van Google krijgen? Dan is het verstandig om voor de voornaamste omliggende plaatsen een speciale pagina aan te maken.

 

factor-2-websites-of-webshops

factor-2-websites-of-webshops

Factor 2: websites of webshops

Denk na over hoeveel websites of webshops je wil. Deze psycholoog is begonnen met één website. Ze wil veel gratis bezoekers via Google. Een jaar later ontwikkelde ze een tweede website. Het voordeel is dat ze nu met twee websites met verschillende zoekwoorden in de top 10 staat. Deze twee websites moeten wel compleet verschillend zijn: zowel qua uiterlijk als qua inhoud.

 

factor-3-grootte-van-het-bedrijf

factor-3-grootte-van-het-bedrijf

Factor 3: grootte van het bedrijf

De volgende variabele is het aantal medewerkers. Meer mensen betekent dat het makkelijker is om taken op te delen. Bijvoorbeeld: de ene doet Twitter en de andere Facebook.

 

factor-4-beschikbare-tijd-medewerkers

factor-4-beschikbare-tijd-medewerkers

Factor 4: beschikbare tijd medewerkers

De tijd is een van de voornaamste factoren. Iedereen kan via online marketing aan klanten komen! De vraag is: hoeveel tijd heb jij als bedrijf tot jouw beschikking? In dit voorbeeld heeft de psycholoog slechts een paar uur de tijd. Een uurtje tijd om met een internetmarketeer te praten is essentieel. Dit verkleint de kans dat je de verkeerde dingen doet met je schaarse tijd.

 

geen-tijd-dan-moet-je-meer-uitbesteden

geen-tijd-dan-moet-je-meer-uitbesteden

Geen tijd? Dan moet je meer uitbesteden

Heb je weinig of geen tijd? Dan zit er niets anders op dan het werk wat gedaan moet worden uit te besteden. Houd er ook rekening mee dat experts het werk

 

factor-5-mate-van-concurrentie-online

factor-5-mate-van-concurrentie-online

Factor 5: mate van concurrentie online

Hoeveel concurrenten heb je? Het gaat hier om concurrenten die ook online actief zijn. Je kan een indicatie krijgen door in Google te kijken hoeveel pagina’s er getoond worden bij een belangrijk zoekwoord. Telefoongidsen en bedrijvengidsen kunnen ook nuttig zijn. In onze case heeft de psycholoog circa 500 concurrenten in het opgegeven gebied.

Factor-6-markt

Factor-6-markt

Factor 6: markt

Hoe groot is de markt? Hoeveel consumenten of bedrijven zijn op zoek naar jou? Je kan dit te weten komen door vakbladen te lezen. Mocht je geen flauw idee hebben, dan kan Google je helpen. Google heeft een tool waarmee van alle zoekopdrachten de aantallen per maand te vinden zijn. Mochten jouw potentiële klanten zich vooral op Facebook bevinden, dan kan je daar gebruik van maken. Doe net alsof je een advertentie maakt. Facebook geeft dan aan hoeveel mensen tot jouw doelgroep behoren.

 

conclusie-marktanalyse

conclusie-marktanalyse

Conclusie marktanalyse

Na een snelle marktanalyse komen we tot de conclusie dat iedere psycholoog ongeveer 2 klanten per maand via internet binnenhaalt. We weten niets van het aantal klanten dat via huisartsen en dergelijken doorverwezen wordt.

 

factor-7-het-budget

factor-7-het-budget

Factor 7: het budget

Laten we nu het budget erbij pakken. Dit is voor een starter vaak lastig. Internetmarketing kost net zoals offline marketing geld. Je website was niet gratis. Deze continu promoten, is ook niet gratis. Het voordeel van online marketing is dat je vrij snel weet of iets succesvol is of niet. Je kan voor een paar honderd euro adverteren en vrij snel uitrekenen of dit winstgevend is. Wanneer je adverteert in een krant, kan je niet halverwege stoppen of je advertentieteksten aanpassen.

 

tijd-om-te-gaan-rekenen

tijd-om-te-gaan-rekenen

Tijd om te gaan rekenen

We gaan nu wat rekenen en kijken of we geld kunnen verdienen. Maak deze rekensom voor jezelf en doe dit ook als de cijfers vaag zijn. Je kan altijd later, wanneer je meer kennis hebt, de oefening nog eens doen.

 

roi

roi

ROI

Deze psycholoog krijgt 30% van haar nieuwe klanten online. Haar budget is ongeveer 500 euro per maand. Hiervan gaat 150 euro naar Google AdWords. De rest gaat naar het internetmarketingbureau dat veranderingen aan de website doorvoert en werkt aan een hoge ranking in Google. Wat verdien jij gemiddeld aan een klant? Deze psycholoog 250 euro. Er komen 25 leads per maand binnen, waarvan er 10 ook een betalende klant worden. De winst per maand aan nieuwe klanten is derhalve 10 x 250 euro, min de 500 euro aan kosten. Ze verdient dus 2000 euro aan internetmarketing. Het werkelijke getal is hoger omdat 70% van de klanten via mond-tot-mondreclame binnenkomt. Veel nieuwe klanten, betekent ook investeren in de toekomst.

 

factor-8-wat-vind-ik-leuk

factor-8-wat-vind-ik-leuk

Factor 8: wat vind ik leuk?

Het moet wel leuk blijven. Dit geldt zeker voor kleine ondernemers. De paar uur die ze aan online marketing besteden moeten naast nuttig ook leuk zijn.

 

ga-met-deze-info-je-internetmarketingstrategie-bepalen

ga-met-deze-info-je-internetmarketingstrategie-bepalen

Ga met deze info je internetmarketingstrategie bepalen

Jouw internetmarketingbureau bespreekt wat er moet gebeuren helpt je met de keuzes. In dit geval is besloten niet aan social media te doen.

By | 2017-10-18T07:31:48+00:00 augustus 19th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.