Inbound marketing

//Inbound marketing

Inbound marketing

In Inbound Marketing wordt er veel over optimalisering gesproken – het optimaliseren van inhoud voor zoekmachines, het optimaliseren van uw website voor het genereren van ‘leads’, en het optimaliseren van uw aanwezigheid in de sociale media.  Maar het optimaliseren van tijd is  voor inbound marketers ook heel belangrijk. Ja, vergeleken met outbound marketing, kan  inbound marketing geld besparen en  effectiever zijn. Maar natuurlijk moet u er ook tijd aan besteden.

Echter besteden marketers vaak veels te  veel tijd aan strategieën en tactieken  die niet een reële impact hebben, vooral in de sociale media. Verspeel geen kostbare marketing tijd  aan dingen die de moeite niet waard zijn. Vermeid zo veel mogelijk de volgende 7  sociale media tijdverspillingen :

  1. Voer geen ‘trolls’. Op het internet zijn ‘trolls’ mensen die  het hun missie maken om online discussies te verstoren (  in discussie forums , in de commentaar secties van blog post’s, of in sociale media netwerken, etc) met als enige doel emotionele reacties uit te lokken. Vaak zijn deze berichten off-topic, opruiend, en ontwrichtend voor het gesprek.  In het algemeen, verspil je tijd er niet aan; het is meestal beter om  zulke berichten te negeren dan erover  te redeneren. Doe je best om ‘trolls’ te herkennen, haal diep adem, en ga verder. Als je iemand herkend als een troll, is de kans groot dat jouw  lezers dat ook zullen doen, maak je daarom geen zorgen om trolls te negeren  die jouw merk negatief proberen te beïnvloeden.
  2. Stop met meerdere accounts op één sociaal netwerk. Je hebt een twitter account voor costumer service, een andere voor marketing, en nog een derde voor de verkoop.  Jouw  facebook aanwezigheid is ook verspreid door meerdere pagina’s. Er zijn sommige gevallen waarin  meer dan een account  hebben wel logisch is, maar wees verstandig. Je aanwezigheid in één account consolideren zal je de tijd besparen van het beheren van meerdere accounts, helpen bij het lokken van aanhangers, en het centraliseert je ‘web’ aanwezigheid. Je kunt altijd  meerdere  donateurs/beheerders voor één account hebben als je graag  vertegenwoordigers van meervoudige afdelingen betrokken wild houden.
  3. Besteedt je tijd niet aan sociale netwerken waar jouw doelgroep niet te vinden is.  Het is onnodig om tijd te verspillen om je aanwezigheid te beheren op iedere sociale netwerk die opduikt. Voor dat je een sociale media account aanmaakt , doe eerst een onderzoek om zeker te weten of jouw doelgroep daar wel bijeenkomt. Bovendien, pas de hoeveelheid tijd die je aan elke sociale media account besteedt toepasselijk aan. Het maakt niet uit of in het algemeen Facebook, Twitter, en Linkedin de populairste sociale netwerken zijn. Als jouw doelpubliek  meer tijd door brengt  op een niche sociale media platform, specifiek gericht op jouw sector, dan op een populairdere account zoals Facebook, besteedt daar dan zelf ook meer tijd aan.
  4. Volg geen nutteloze cijfers.  Uiteindelijk gaat het allemaal om verkoop. Terwijl er volstrekt cijfers zijn die goede indicators kunnen zijn van opbrengst en verkoop, zijn er sommige die in het algemeen niet uitmaken. In de sociale media zijn deze cijfers bij voorbeeld de hoeveelheid fans en aanhangers die je hebt. In plaats van op zulke onnodige cijfers te focussen , let op het verkeer van de sociale media,’leads’,  en klanten.
  5. Praat niet over jouw product.  Verspil je tijd niet  door over jezelf en jouw producten en diensten te praten , omdat, nou ja, niemand het eigenlijk wild horen. Aan de andere kant, wat jouw fans en aanhangers wel willen horen is jouw doordacht leiderschap. Eerder dan  tijd verspillen  met over jezelf te praten, besteedt meer tijd aan het creëren en delen van educatief en  opmerkelijk inhoud waar mensen wel interesse in hebben en zullen willen verspreiden naar hun netwerken. Dit zal jouw bereik uitstrekken  en daadwerkelijke resultaten opbrengen.
  6. Stop met strategie overwegingen , en ga aan de slag.  Veels te veel bedrijven verspillen tijd bij het voorbereiden van buitengewone en langdurige documenten voor sociale media strategieën. Zij besteden tijd bij het creëren van zulke strategieën en daarna besteden ze nog meer tijd  bij het afwachten van een goedkeuring.    Tegen de tijd dat ze daadwerkelijk beginnen met de uitvoering, hadden ze reeds resultaten  kunnen hebben gegenereerd.  Natuurlijk is het belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben over je sociale media strategie , maar dingen gedaan krijgen en lenig genoeg zijn om zich aan te kunnen  passen tot nieuwe trends en ontwikkelingen is belangrijker dan het hebben van een vast strategie document.
  7. Reageer niet op ALLES.  Naarmate jouw onderneming en sociale media aanwezigheid groeit  ( en is dat niet het doelwit?), zul je ongetwijfeld meer fans, en aanhangers verwekken en ,als vervolg daarvan, zullen er meer discussies rondom jouw merk ontstaan. Als je probeert te reageren op ieder commentaar of reactie, zul je nooit iets zinvols gedaan krijgen. Terwijl het uiteraard belangrijk is om een actieve deelnemer te zijn van je eigen‘community’ en interactief te zijn met je prospecten en klanten, prioriteer altijd en besteedt je tijd aan het reageren op  gesprekken die daadwerkelijk de moeite waard zijn.
By | 2017-10-18T09:58:55+00:00 september 16th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.