Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn?

//Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn?

Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn?

In Nederland hebben we gemiddeld 282 connecties op LinkedIn. Maar hoe komen deze tot stand? In deze post wordt er gekeken naar hoe gebruikers in Nederland op LinkedIn met elkaar connecten. Vragen we actief om aanbevelingen en gebruiken we LinkedIn om onze SEO-postitie een boost te geven?

Vriendjes?

In de Verenigde Staten hebben LinkedIn gebruikers gemiddels 345 connecties. Dat het aantal daar hoger ligt als in Nederland heeft als oorzaak dat in de Verenigde Staten de drempel lager is om een vriendschapsverzoek te sturen. Maar met wie connecten wij Nederlanders op Facebook? Nederlanders connecten voornamelijk met landgenoten, en de linkstrategie verschilt per persoon. Sommige mensen accepteren pas een uitnodiging als ze 3x met iemand op vakantie zijn geweest of een gezamenlijke babysitter hebben. Anderen linken zelfs met onbekenden. Bijna één op de vijf mensen (17,5%) hanteert een criterium dat hij/zij al zijn connecties persoonlijk kent. Nog eens 45% geeft aan tussen de 75 en 99% van zijn/haar connecties persoonlijk te kennen (bron: Q&A, mei 2012).

Één op de 10 gebruikers schermt zijn profiel echter nog af. Deze mensen hebben als reden dat de aard van hun zakelijke activiteiten (vermogensbeheer, bedrijfsadvies) hiervoor een gegronde reden is. Daarnaast schermt 1 op de 3 mensen hun netwerk af vanuit concurrentie-oogpunt en doet nog eens 20% dit op aanvraag van hun netwerk.

Uitnodigen

Een uitnodiging ontvangen van iemand die je (nog) niet kent, zonder persoonlijke boodschap en met de sociale indicatie van een vriendschap. Hoe gaan de gebruikers in Nederland hiermee om? Een kwart van de gebruikers weigert deze verzoeken, 16% accepteert deze en de helft (50%) stuurt een bericht met de vraag waarom iemand zo graag wil connecten. De gebruikers  sturen zelf (40%) altijd een persoonlijk bericht mee wanneer ze iemand uitnodigen. 25% zegt dat meestal te doen, en 28% alleen in specifieke gevallen. 8% van de gebruikers geeft nog altijd aan nooit een persoonlijk bericht mee te sturen.

Het is gebruikelijk om op LinkedIn alleen mensen toe te voegen die je goed kent en vertrouwt. Als je (voornamelijk) je netwerk uit wil breiden is dit niet ideaal. Wat moet je nu doen als je iemand op LinkedIn vindt en daarmee in contact wil komen? 35% van de mensen doet dat dan juist buiten LinkedIn om. Deze mensen zoeken de website van de desbetreffende persoon, zoeken op andere social media platformen of zoeken de persoon op Google. Daarnaast kiest 26% voor de directe beandering en nodigt de persoon direct uit om te linken. Tenslotte kiest 23% voor de benadering via een tussenpersoon.

Aanbevelingen

Gemiddeld hebben Nederlanders op LinkedIn 4 aanbevelingen (recommendations). Er zijn ook mensen die niet staan te springen om een aanbeveling te vragen. Deze mensen hebben geluk, aangezien het nu niet meer noodzakelijk is om 3 aanbevelingen te krijgen voor een 100% profiel. Hiermee loert ook het gevaar dat mensen de motivatie verliezen om hier nog wat mee te doen. Toch kan het hebben van (en tonen) aanbevelingen leiden tot nieuwe leads. Het wekt immers vertrouwen. Toch heeft 33% geen aanbevelingen. Dat het gemiddelde toch zo hoog is komt door de mensen die meer dan 10 aanbevelingen hebben. Een kwart van de mensen vraagt actief om aanbevelingen, met name aan klanten (65%), leidinggevenden (55) en directe collega’s (45%).

Toch kan het hebben (en tonen) van aanbevelingen van waardevolle referentieklanten van toegevoegde waarde zijn naar je prospectmarkt of nieuwe werkgever. Gemiddeld hebben wij in Nederland net iets meer dan 4 recommendations, echter één op de drie heeft er helemaal geen. Het gemiddelde wordt dan ook dusdanig omhoog getrokken door die 8% die er meer dan 10 hebben. Een kwart van de mensen vraagt actief om recommendations! Met name klanten (65%), leidinggevenden (55%) en zelfs directe collega’s (45%) worden gevraagd een goed woordje over ons te doen.

By | 2017-10-18T09:55:50+00:00 juli 18th, 2012|LinkedIn|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.