Het succes meten van social media

//Het succes meten van social media

Het succes meten van social media

Social media wordt steeds vaker onderdeel van de marketingstrategie van organisaties. Maar wanneer is social media succesvol en hoe meet je dit? Onderstaand een manier om de “return on investment” (ROI) te meten van je inzet op social media aan de hand van vier KPI’s.

Een onderzoek liet zien dat slecht 20% van de mensen commercials gelooft (Nielsen, 2007). Men hecht wel veel waarde aan de mening van andere consumenten. Dat is dan ook de reden waarom bedrijven social media in zouden moeten zitten. Vertrouwen is de basis van een goede relatie en social media kan daar een belangrijke rol in spelen! Door positieve berichten over een merk of product op social media stijgt het vertrouwen van de consumenten.

Social media ROI: vier KPI’s

Om de effecten van marketingactiviteiten op social media te meten kan gekeken worden naar vier factoren (KPI’s) die inzicht bieden in de betrokkenheid van een klant op individueel niveau: engagement duration, engagement ratio, activity ratio en response ration. Deze begrippen worden hieronder verder uitgelegd.

Social segment KPI 1: engagement duration

Bij engagement duration wordt gekeken hoe lang een social media bezoeker actief betrokken is bij je merk. De engagement duration kan bepaald worden door de verstreken tijd te meten tussen de eerste reactie van een persoon in een bepaald jaar en de laatste reactie van diezelfde persoon in hetzelfde jaar. Deze kan per lengte erg variëren en dit is afhankelijk van je product of dienst.

Social segment KPI 2: engagement ratio

De bij KPI 1 besproken lengte van de betrokkenheid is belangrijk, maar ook de mate van betrokkenheid. Hoe meer communicatie, hoe beter. Het alleen meten van het aantal likes en fans is niet genoeg om een conclusie te trekken. Deze likes en fans (op Facebook bijvoorbeeld) kan men gewoon kopen door een actie op te zetten waar iets verloot wordt onder de fans. Veel beter kan gekeken worden naar de engagement ratio. Deze kan berekend worden door bij Facebook het aantal likes, opmerkingen en shares per post op een bepaalde dag te delen door het aantal fans voor de desbetreffende Facebook pagina. Deze KPI kan dan gecombineerd worden met de enagement duration om tot inzicht te komen.

Social segment KPI 3: response ratio

De engagement kan verhoogd worden door de inzet van een community manager die zich actief bezig houdt met de communicatie. Zo kan de engagement duration(KPI 1) verlengd en de engagement ratio (KPI 2) verbeterd worden. De response ratio wordt berekend door het aantal reacties op de wall posts (bij Facebook) van de beheerder van een pagina te delen door het totaal aantal wall posts.

Social segment KPI 4: activity ratio

De activity ratio laat zien welke bezoekers het meest actief zijn. Het geeft de verhouding weer tussen de activiteit van een bepaalde bezoeker en de gemiddelde activiteit van alle bezoekers.

Deze KPI’s geven inzicht in het gedrag van klanten en hierdoor wordt het mogelijk om content te plaatsen die relevant is voor je doelgroep. Als er content wordt geplaatst die overeenkomt met de interesses van de klant, vergroot dat het vertrouwen.

internet-marketing-nederland-het-succes-meten-van-social-media

By | 2017-10-18T09:56:26+00:00 mei 25th, 2012|Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.