Het belang van contentmarketing (infographic)

/, google, Infographics, Internet Marketing, Social Media, twitter/Het belang van contentmarketing (infographic)

Het belang van contentmarketing (infographic)

internet-marketing-nederland-het-belang-van-contentmarketing-infographicEr wordt de laatste tijd steeds vaker over contentmarketing gepraat. Het is een nieuwe manier om relevante en waardevolle content te creëren en te delen met de doelgroep. Ook kan het ingezet worden om de doelgroep te betrekken bij de organisatie. Maar wat is contentmarketing eigenlijk? En wat voor rol kan contentmarketing spelen voor de organisatie?

Onderstaande infographic (bron: Content+) heeft onderstaande infographic gemaakt waar aan de hand van het menselijk lichaam de rol en het belang duidelijk wordt van contentmarketing. Contentbelangrijk is belangrijk voor online succes. De vergelijking in de infographic wordt gemaakt met het hart. Contentmarketing is dus essentieel voor online succes.

Het belang van contentmarketing kan onderverdeeld worden in 6 aspecten:

–          leiding (hart-hoofd);

–          zichtbaarheid (hart-ogen);

–          aanbevelingen (hart-mond);

–          bereik (hart-armen);

–          omzet (hart-handen);

–          solide basis voor online marketing (hart-benen).

Leiding: content-gedreven leiderschap
De wens van elke organisatie is dat zij gezien worden als leider in de branche. “Content-driven thought leadership” (content gedreven leiderschap) is de beste manier om onderscheidend te werk te gaan. Het is mogelijk om blogs, whitepapers, handleidingen, e-books, whitepapers etc. in te zetten om je expertise te laten blijken.

Zichtbaarheid: bloggen helpt!
De online zichtbaarheid wordt vergroot door het publiceren van content. Organisaties die bloggen ontvangen ongeveer 55% meer bezoekers dan organisaties die niet bloggen(bron: onderzoek HubSpot). Ook heeft bloggen een positief effect op de posities in zoekmachines. Organisaties met een blog ontvangen ongeveer 97% meer links dan organisaties zonder een blog. Bloggen heeft dus een positief effect op de zichtbaarheid in zoekmachineresultaten.

Aanbevelingen: zorg voor interessante content
Aanbevelingen spelen een grote rol tijdens het koopproces. Door het internet is het mogelijk om meningen en ervaringen over producten en diensten te delen. Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen merken volgen op social media in interessante content. Contentmarketing kan dus het aantal fans (op Facebook bijvoorbeeld) laten stijgen.

Bereik: plaats regelmatig nieuwe content!
De infographic laat ook zien dat organisaties die regelmatig nieuwe artikelen plaatsen op hun blog 400% meer pagina’s geïndexeerd krijgen in zoekmachines. Deze websites hebben dus de kans hoger te verschijnen in de zoekmachineresultaten. En daarmee dus ook meer kans om gevonden te worden door potentiële klanten.

Omzet: aandacht voor leadgeneratie
Meer leads wil zeggen: meer omzet. Het inzetten van contentmarketing door bedrijven leidt tot meer verkoopkansen. Zoekmachines zijn een belangrijk kanaal voor leadgeneratie. Ook vinden organisaties klanten door social media. Ook zegt 63% van de organisaties die content via social media delen dat dit de doeltreffendheid van hun marketingactiviteiten heeft vergroot.

Solide basis voor online marketing
Elke dag worden er gigantische hoeveelheden content gepubliceerd. Het is dus belangrijk om eruit te springen door creatief en onderscheidend te zijn. Uit onderstaande infographic blijkt dat 70% van de mensen liever merken leren kennen door het lezen van artikelen dan door het bekijken van advertenties. Contentmarketing kan dus de sleutel zijn voor online succes!

 

 

.

 

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.