Groupon is geen kleine jongen meer. De affiliate marketing website heeft op dit moment 10.000 werknemers, waarvan 70% zich buiten het bedrijf’s moederland (de VS) bevinden. Verder heeft het bedrijf inmiddels, amper 3 jaar na haar oprichting, meer dan 150 miljoen gebruikers en biedt het haar aanbiedingen in meer dan 560 steden wereldwijd aan.

De groei van het bedrijf toont ten eerste aan dat het affiliate marketing-model uitstekend lijkt te werken: volgens Groupon heeft het bedrijf haar gebruikers inmiddels $300.000.000 bespaard en vele miljoenen winst gebracht aan de bedrijven en organisaties die gebruiken maken van Groupon’s services.

Een schaduwzijde is er echter ook, zoals blijkt uit de vele verhalen van bedrijven die weinig profijt hebben gehad van, of zelfs schade hebben geleden door hun producten of services via Groupon aan te bieden. Vaak leidt een Groupon-actie wel degelijk tot meer omzet, maar gezien het feit dat producten tegen een zeer lage (of geen) marge verkocht worden gaan sommige bedrijven dankzij het succes van een Groupon-actie ten onder aan hun eigen succes: er worden weliswaar veel producten verkocht maar er door gebrek aan capaciteit niet de service of kwaliteit niet de service geboden kan worden die de bedrijven juist via Groupon willen promoten. Het gevolg: veel koopjesjagers maar weinig vaste klanten.

Het feit blijft achter wel dat Groupon het levende voorbeeld is dat de affiliate marketing-formule uitstekend lijkt te werken. Of de formule op de lange termijn profijtelijk is voor een bedrijf of organisatie die haar producten via Groupon of een dergelijke website aanbiedt, blijft echter een belangrijke vraag om in het achterhoofd te houden.

(Bronnen: TechCrunch, econsultancy)