Google X, de toekomst van Google

/, Internet Marketing, Real Time Marketing, Social Media/Google X, de toekomst van Google

Google X, de toekomst van Google

Google is bijna niet meer weg te denken uit ons leven. Bijna iedereen zit wel dagelijks op Google, bedrijven proberen zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen etc. Google probeert alle digitale informatie op te slaan en te begrijpen, om naar hun zeggen, de klant beter van dienst te zijn. Dat klinkt nobel, maar waar ligt  de grens? Welke rol gaat Google in onze toekomst innemen en tot hoever moeten wij Google toelaten?

Tijdens een roadshow in 2010 zei voormalig CEO van Google Eric Schmidt dat de mensen eindelijk controle zullen gaan krijgen over de technologie die zij gebruiken. De technologie zal de mens gaan dienen, en niet andersom. Hier zullen we als mens gelukkiger van worden:

“Everything is changing again. And I’ve absolutely become convinced that we’re getting to the point where technology is finally going to actually serve us. In my whole career, I felt like I was serving the technology. It was always me who had to fix the computer, right? Everybody here can relate to that. And I think finally now we’re going to get to the point where the technology does what we want and that’s what I want to talk about. And so let me suggest a happiness theorem that computers will finally make it possible for us to do the things we actually want to do, right? So to be with other people, right? People you love, people you care about, people you enjoy. To find happiness in general and to make the world a better place.”

Project Glass

Op 29 juni van dit jaar organiseerde Google haar jaarlijkse conferentie IO, die speciaald bedoeld was voor ontwikkelaars. Over Google Glass werd gezegd:

“The charter of Google X is to take bold risks and push the edges of technology beyond what they’ve been, to where the future might be. We want you to be less of a slave to your devices. It’s been really liberating and I’m really excited to share it with all of you.”

Project Glass is de volgende form factor op het gebied van computing. Een form factor die echter minder verstorend en verslavend werkt. Tegenwoordig kijken mensen constant op hun mobiele apparaat. Afhandelen van mail, tweeten, facebooken, instagramming etc, het straatbeeld is vervuild met mensen die vastzitten aan hun mobiele apparaat en als een zombie over straat lopen. Project Glass heeft beloofd om dit probleem op te lossen. We zouden niet meer gestoord worden door informatie, maar gefocussed blijven op wat we aan het doen zijn.

“Keeping people in the moment” zoals Steve Lee, de product manager van Glass, het zo mooi verwoordt. Technologie mag geen last zijn. Technologie moet naar de achtergrond verdwijnen, als het ware onzichtbaar worden, zodat het uiteindelijk de mens naar een hoger niveau kan tillen. Of zoals Larry Page, de CEO van Google, het recentelijk tijdens een presentatie uitlegde:  “Project Glass is about having technology be there when you want it, and being out of your way when you don’t.”

En de gebruikers van het product kunnen gerust zijn. Sergey Brin heeft met de hand op zijn hart beloofd dal het apparaat niet een nieuwe manier is om advertenties aan de man te slijten.

 

Google Now

Tijdens de IO conferentie demonstreerde Google ook voor het eerst haar nieuwe product: Google Now. Dit product is een update op de zoek algoritmes van Google, die de gebruiker op het juiste moment de juiste informatie moet verstrekken.

Gebruikers willen gebruiksgemak in plaats van tijd besteden om ergens naar te zoeken. De juiste informatie moet in één oogopslag te zien zijn. Google Now realiseert deze wens in het zoekgedrag van mensen. Door gebruik te maken van “cards” wordt informatie verzameld en op een visueel aantrekkelijke manier aan de gebruiker getoond. Zoek je bijvoorbeeld naar informatie over de actrice Angelina Jolie, dan wordt op haar “card” een foto van haar getoond met daaronder een lijst van de meest recente films waarin ze heeft meegespeeld. En draait er op dit moment een film van haar in een bioscoop in jouw  buurt, dan wordt ook deze informatie aan de card toegevoegd.

Google Now weet wie de gebruiker is, waar die is en wat zijn of haar voorkeuren zijn. Aan de hand van al deze informatie kan Google Now een soort digitale alterego creëren. Deze is in staat om in te spelen op specifieke behoeften van de gebruiker.

Google algoritme herkent katten

internet-marketing-nederland-Google-x-de-toekomst-van-google

Vorige week werd ook bekend gemaakt dat een onderzoeksteam van Google erin is geslaagd om een neuraal netwerk van 10.000 computers te bouwen dat de werking van een biologisch brein nabootst. Door dit netwerk te voeden met miljoenen foto’s die verkregen zijn uit willekeurige YouTube filmpjes, slaagde het systeem er in om in slechts drie dagen tijd geheel zelfstandig een kat te identificeren, zonder dat ooit aan het systeem is uitgelegd wat een kat is. “It basically invented the concept of a cat” zegt Dr. Dean een van de programmeurs van de benodigde software.

Ook slaagde het computersysteem van Google erin om de vorm van het menselijk lichaam te spotten en gezichten te herkennen. De wetenschappers die hierbij betrokken waren menen dat ze een soort van siliconen-brein hebben gemaakt dat de werking van de visuele cortex nabootst. Wel zeggen ze erbij, is de menselijke visuele cortex in werkelijkheid miljoenen keren zo groot.

Het bovengenoemd project is ondertussen uit de testfase. In de toekomst hopen de wetenschappers de computersystemen te kunnen gebruiken als onderdeel van beeld- en spraakherkenning en het maken van vertalingen door computers.

Conclusie: de toekomst van Google

Uit deze nieuwe ontwikkelingen lijkt het erop dat Google nieuwe mogelijkheden aan het verkennen is. Google is zichzelf als het ware opnieuw uit aan het vinden. Niet langer is Google alleen een bedrijf dat alle informatie van de wereld in kaart wil brengen. Met haar nieuwe projecten zoals Project Glass, Google Now, zelfrijdende auto’s en algoritmes die zelfstandig objecten uit onze fysieke wereld leren te begrijpen, maakt Google een volgende stap in haar bestaan.

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.