Gisteren vond er weer een Google strategie cursus plaats in Almere. De variatie van mensen die meededen aan deze Google strategie cursus was erg uiteenlopend. De grootste groep bestaat over het algemeen uit ZZP’ers en medewerkers zoals bijvoorbeeld in dit geval enkele copywriters en webdesign vormgevers. Deze hoopte op deze wijze hun kennis over Google uit te breiden en inspiratie op te doen voor nieuwe mogelijkheden binnen hun vakgebied. Daarnaast was er dit keer ook een variatie van eigen ondernemingen aanwezig zoals bijvoorbeeld een duo dat een veilingsite in Belgie wilde opstarten en een consultancy bureau voor afslanken. Ook hadden we gister een student in ons midden die hierbij aangaf dat hij zich graag op deze wijze wenste bij te scholen. Tot slot waren ook vele (beginnende) webshop eigenaren aanwezig, omdat internet ontwikkelingen nou eenmaal altijd relevant zullen zijn voor de verdere voortgang van hun bedrijf.
Wanneer je de aanwezige bezoekers vraagt naar wat ze hopen uit de cursus te halen komt vrijwel als eerste antwoord “Beter gevonden worden in Google” naar boven. Daarnaast wil ook een grote groep zich beter promoten en eventueel zelfs verbeteren aan de hand van de diverse producten van Google. Maar over het algemeen komt de groep vooral vanwege de reden dat het internet dynamisch is verandert en dat ze op deze wijze op de hoogte worden gebracht van de belangrijkste ontwikkelingen.
Op deze cursusdag wordt als het ware Google, en alle succesvolle producten die ze hebben uitgebracht, toegelicht en worden er tips uitgedeeld voor de toepassing ervan op een eigen bedrijf. De cursus begint met het vertellen van de geschiedenis van Google. Dit wordt vervolgens gevolgd door waardevol advies van Google zelf voor starters binnen hun producten. Daarna worden de diverse onderwerpen zoals Google Analytics, Google Seo en het nieuwste product Google + uitgebreid toegelicht en aangevuld met diverse trend filmpjes en Google 1-april grapjes.
Tijdens deze dag komen er natuurlijk ook een variëteit van vragen boven drijven bij de bezoekers. Enkele voorbeelden van wat aan bod komt is “ als je strafpunten krijgt voor Google geldt dit dan ook voor je rank in Google Adwords?” waarop het antwoord is Nee, want Google en Google Adwords worden geregeld door twee totaal verschillende afdelingen die vaak langs elkaar heen werken. Daarna kregen we ook een vraag als “neemt Google gekopieerde content wat vertaalt is in een andere taal ook op als gedupliceerde content? “ waarop het antwoord is Ja, behalve wanneer je het content zelf met de hand hebt vertaalt. De vragen tijdens deze cursus zijn te omschrijven als erg uiteenlopend, maar Stefan Rooijackers de presentator van de cursus zorgt er altijd persoonlijk voor dat niemand met teveel vraagtekens naar huis gaat.
Bezoekers die na afloop de cursus verlaten vertellen ons al snel hoe versteld ze staan van de bergen kennis die hun is bijgebracht in de afgelopen 8 uur. We kregen daarom ook van meerdere personen te horen dat we binnenkort ook wel een andere collega of zelfs de baas kunnen verwachten. Daarnaast bieden we op het einde de deelnemers ook de mogelijkheid tot verbetering van deze cursus door middel van evaluatieformulieren uit te delen.
Enkele reacties die we hieruit op konden maken waren “Ik begon aan deze cursus met de gedachte dat ik door ervaring al genoeg kennis had opgedaan over Google en zijn ontwikkelingen, maar ik ben nu toch een paar nieuwe tools en onderdelen wijzer geworden!”. Daarnaast lazen we ook erg vaak dat mensen het SEO onderdeel erg uitmuntend en verrijkend vonden. Maar de meeste reacties die we als evaluatie ontvangen zijn toch dat ze het hele geheel erg leerzaam vinden en dan niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun eventuele klanten. In het grote geheel worden we deze dag met een 8 gemiddeld beoordeeld en dat is genoeg voor ons om te weten dat we nog steeds voldoen aan de verwachtingen.