Google Plus Cursus – deel 4

/, Nieuwsbrief/Google Plus Cursus – deel 4

Google Plus Cursus – deel 4

Dit is de conceptversie van de Google+ trainingsvideo. We stellen opmerkingen erg op prijs.
U kunt suggesties sturen naar stefan@imnl.nl met als titel “ Google+ opmerkingen”
Iedereen met goede inhoudelijke opmerkingen krijgt de uiteindelijke Google+ video kosteloos ter inzage.
Note: alle sheets zijn eigenlijk kleine video’s.

Google+ lokaal en Google Maps

Google+ lokaal en Google maps

Google+ lokaal en Google maps

Google+ Lokaal hiermee kunt u verschillende plaatsen ontdekken en u kunt delen bij welke plaatsen u bent geweest. Ook is er een scoresysteem geïntegreerd dat waarde geeft aan bedrijven om hier een beter beeld van te kunnen krijgen. Dit scoresysteem is van Zagat. Daarover later meer.  U kunt als Google+ gebruiker recensies geven. Deze recensies bepalen mede de top ranking in Google Maps zoals u hier ziet in het tandarts voorbeeld.

Laten we even inzoomen op Google Maps. Daarna keren we weer terug naar Google Lokaal. Google Lokaal en Google Maps zijn broer en zus.

Voor veel bedrijven die lokaal opereren is de belangrijkste vraag: Hoe werkt de ranking in Google Maps. Hoe zorg ik dat ik op nummer 1 kom als tandarts in Amsterdam met honderden concurrenten?

De Google Ranking is een optelsom van aan aantal factoren. De eerste kun je zelf snel realiseren. Zorg dat je je bedrijf goed aanmeldt op de bedrijfspagina. Zorg dat je foto’s en indien mogelijk films toevoegt. Heb je meerdere locaties zorg dan dat je per locaties een uniek telefoonnummer hebt. Google kijkt niet naar het adres maar naar het telefoonnummer. Immers op een adres kunnen meerdere bedrijven gevestigd zijn zoals in alle verzamelgebouwen.

Er zijn zo’n 100 factoren en nog een 30 negatieve factoren die je lokale ranking beïnvloeden. Hier vindt je een link naar al deze factoren en een overzicht van de top factoren.

Google heeft aangekondigd Google Places straks volledig te gaan integreren in Google+ Lokaal. Dus in de toekomst kun je alleen vanaf een bedrijfspagina deze aanmelding en mutaties doen. Zover is het nu nog niet.

Tijdens het jaarcongres van Google in 2013 heeft Google aangekondigd dat Google Voice en Google Lokaal de speerpunten zijn voor 2013.  Momenteel zijn 86% van de zoekopdrachten lokaal en volgens Google gaat dit stijgen naar 93%. Bekijk nu het filmpje waarin Google de nieuwe locale search lanceert. Wat heeft dit met Google+ te maken. Best veel. De recensies vanuit Google+ bepalen de ranking. Ook is het verstandig op Google+ veel foto’s van uw bedrijf te plaatsen. Deze worden opgenomen in Google Maps.

Tip: Bekijk uw contact pagina. Staat daar een routeplanner op? U kunt daar Google Maps voor gebruiken. Indien u op het link icoontje klikt krijgt u een scriptcode die u op uw contactpagina kunt zetten.

In Google Maps kunt u 360 graden opnames van uw bedrijf toevoegen. Om deze te maken moet u een de gratis app van Google “Photo Sphere” installeren.  Bekijk het promotie filmpje en ga aan de slag.

Een van de nieuwe functies wordt het vergelijken van bedrijven. In dit voorbeeld worden restaurants uit Breda vergeleken. Om hier goed uit te komen moet u veel goede Google+ recensies te krijgen. Deze krijgt u onder andere door uw volgers op Google+ hierom te vragen. De meeste van uw volgers zullen waarschijnlijk uw volgen omdat ze positief over uw bedrijf zijn.

Hier nog een aantal Google Places tips. De twee belangrijkste zijn: zorg dat vrienden en vooral uw tevreden klanten een positieve recensie achterlaten en zorg dat lokale websites een link naar uw site plaatsen. Bent u een advocaat in Leiden zorg dan dat andere ondernemers uit Leiden misschien uw zakenrelaties uit de stad een link naar u plaatsen. Zorg dat tevreden klanten via social media u bedanken met een link naar uw website. Probeer op lokale startpagina’s, nieuwssites en fora te komen. Steeds met een link naar uw website, alleen uw naam vermelden werkt niet.

Bekijk nu het officiële filmpje van Google over Google+ Local. Hierin zie je hoe je als restaurant een goede recensies en een +1 krijgt van een tevreden klant. Deze upload meteen een foto. U ziet ook dat hier een 3 x 5 sterren beoordelings

Google Offers

We hebben gezien dat Google Places, of te wel Google+ Lokaal ervoor zorgt dat u goed scoort in Google Maps. Er is nog een reden om een bedrijfspagina aan te maken en Google+ lokaal aan te vragen. In America draait Google Offers al. Dit is kort door de bocht de Google variant van Groupon. Hier kunt u kosteloos aan deelnemen. U betaalt 20% verkoopmarge per verkochte voucher. Op het moment dat deze cursus gemaakt wordt is Google Offers nog niet operationeel in Nederland en België. Maar check het even.  Nieuwsgierig? Bekijk vast de filmpjes van Google over Google Offers.

We bekijken nu 3 filmpjes.

Het eerste filmpje laat zien wat Google Offer is. Je ziet dat je slechts 20% provisie betaald. Je krijgt je centjes echter pas na 3 maanden.

In het tweede filmpje zie je hoe het werk. Hoe kun je vouchers innen?

In het derde filmpje zie je de integratie tussen Google Offers en Google Maps.

Zagat

Google integreert Zagat

Google integreert Zagat

Zagat: Is een bedrijf dat in september 2011 is overgenomen door Google. Sinds dien zorgt Google ervoor dat de scores en samenvattingen beschikbaar zullen zijn voor alle Google gebruikers. Dit is ook de reden dat informatie van Zagat te vinden is bij de zoekresultaten van Google, Google Maps en Google+ Lokaal. Met een Google+ account heeft u toegang tot de volledige cijfers van Zagat.

Doordat u de scores weet is het voor u gemakkelijker om bedrijven te vinden om bijvoorbeeld zaken mee te doen.

Met Google+ Lokaal kunt u de volgende dingen doen:

  1. U krijgt aanbevelingen voor bepaalde bepaalde plaatsen om die te bezoeken dit kunnen winkels, bedrijven of organisaties zijn. Dit wordt geselecteerd door Google aan de hand van de personen die u in uw kringen heeft, uw vorige recensies en uw (huidige) locatie.
  2. Via Google+ Lokaal kunt u recensies en foto’s van uw favoriete plaatsen publiceren en delen met de personen in uw kringen.
  3. U kunt zoals hierboven beschreven toegang tot de informatie van Zagat zoals samenvattingen van gebruikersrecensies per plaats beschreven.
  4. De recensies zoeken van mensen die u kent en dus vertrouwt. Deze reacties kan u natuurlijk belangrijker vinden dan de reacties van vreemden, daarom kunt u deze reacties markeren in uw zoekresultaten.

[FILMPJE 10 GOOGLE LOKAAL 1,28]

  1. 1.      Bij dit filmpje kunt u weer beginnen op de startpagina en open het menu aan de linkerkant van het scherm.
  2. 2.      Kies de knop ‘Lokaal’.
  3. 3.      Hier ziet u aanbevolen plaatsen, toprecenties, restaurants cafes bars, hotels.
  4. 4.      U kunt ook zelf recenties geven. Dit doet u door op bijvoorbeeld een hotel te klikken. Dit komt dan groter in beeld en er komen verschillende icoontjes tevoorschijn. Wanneer u op het pennetje klikt kunt u een recentie geven.
  5. 5.      In het voorbeeld wordt er een recentie gegeven over het van der valk hotel eindhoven.
  6. 6.      U kunt beoordelen op kwaliteit, faciliteit en service verder is er ook ruimte om een beschrijving te plaatsen. Wanneer u alle informatie heeft ingevuld kunt u drukken op de blauwe knop met de tekst ‘publiceren’.
  7. 7.      Ook is er de optie om te zien waar personen uit uw kringen zijn geweest of een recentie over hebben gegeven.

 

Google+ Koppelen aan je website

U kunt op verschillende manieren uw website koppelen aan Google+ namelijk:

–          U kunt op uw persoonlijke pagina onder het kopje Link een link toevoegen naar uw eigen website.

–          Een bedrijfspagina maken van uw bedrijf hier kunt u een verwijzing maken naar uw website

–          Andersom kunt u ook uw site koppelen aan Google+, door een logo van Google+ te plaatsen op uw website. Wanneer bezoekers op dit logo zal klikken krijgt u bedrijfspagina op Google+ een ‘+1’.

Author Rank

Author Rank

Author Rank

http://42bis.nl/wp-content/uploads/2013/04/Google+GoogleAuthorRank.png

Het is belangrijk als ondernemer om te weten hoe Author Rank werkt. Door dit goed toe te passen blijft u bovenaan in de zoekresultaten van Google te vinden.

Het idee achter Author ranking is dat wanneer een belangrijk persoon iets schrijft dit social gezien belangrijker is dan wanneer een minder belangrijk persoon het zelfde schrijft.

 

Op moment van deze cursus is Author ranking actief in America en kan de introductie snel verwacht worden in Nederland en België.

De eerste vraag die mensen zich stellen “wanneer vindt Google mij dan belangrijk”  De toelichting op dit schema komt zo dadelijk.

 

Author Rank is gebaseerd op een ouder idee van Google namelijk Agent Rank. Agent Rank hield in dat Google verschillende parameters gebruikte om de reputatie van verschillende onderwerpen vast te leggen. Een aantal parameters meten de populariteit en autoriteit. Nu is Agent Rank, Author Rank gaan heten.

 

Samen met Author Rank is er ook Authorship Markup. Dit laatste is een uitleg over de relevantie van teksten van verschillende bloggers, journalisten en andere online auteurs.

 

Hier een vertaalt citaat van Eric Schmidt, de directeur van Google. “Informatie uit de zoekresultaten waarvan de bron gecontroleerde bronnen zijn zullen hoger scoren dan niet geverifieerde content.

Eric Schmidt

Eric Schmidt

Mede door Author Rank verschijnen bij zoekresultaten auteurs met link naar hun  Google+ pagina en Google+ Cirkels. Uit onderzoek is gebleken dat we sneller naar plaatjes kijken dan naar teksten. Dit kan voor een bedrijf dus een groot voordeel zijn als u bij zoekresultaten een afbeelding kunt weergeven.

Author Ranking voordelen

Author Ranking voordelen

 

Doormiddel deze weer gave maakt Google Gebruik van social proof en de reputatie van de schrijver als wegingsfactor te gebruiken om zoekresultaten te laten zien. Daarom is heeft de reputatie van de schrijver invloed op de Pagerank in de zoekresultaten. Wanneer het gaat om de reputatie van de schrijver noemen we het dus Author Rank

 

Wat is het grootste verschil met Pagerank en Trustrank? Pagerank en trustrank krijg je doordat er andere sites naar jouw site verwijzen, liefst sites met veel Pagerank en Trustrank. Deze is dus gekoppeld aan je website. Indien je morgen een nieuwe site begint of ergens anders gaart bloggen als gast blogger dan begin met weer met een Pagerank en Trustrank van 0. Author rank is gekoppeld aan je zelf. Indien je veel Author ranking hebt en ergens een artikel post met jou als auteur zal deze meteen jouw Author-ranking punten krijgen. Een blog site met 100 schrijvers kan eg hoog scoren wanneer al deze schrijvers bij hun artikel koppelen met hun Google+ account.

 

Hoe kunt u werken aan uw Author Rank?

Om aan uw Author Rank te werken heeft u uiteraard een Google+ profiel nodig. Deze foto zal weergeven worden in de rich snippets.

Belangrijke informatie op uw Google+ pagina is ‘bijdrager aan’ wanneer dit veld goed wordt ingevuld, zo weet Google waar uw bijdragen aan heeft geleverd.

 

Er zijn twee methodes om te koppelen. Het makkelijkste is wanneer je een e-mail adres hebt dan hoort bij de website. Je moet dan je exacte naam ergens in het artikel vermelden en 1 keer aan Google vanuit je Google+ account melden dat je een mailadres hebt van die site. Google gaat er vanuit dat wanneer je een e-mail adres hebt van de site je daar een echte gastblogger bent. Je kunt dus niet je Facebookpagina of blogger.com koppelen. Daarvan krijg je immers geen e-mail adres van.

 

De tweede manier is een huwelijk tussen de complete website en je Google+ account.  Bekijk het filmpje hoe je dit doet.

Een derde manier is gebruik te maken van een goede WordPress of Joomla plugin. In de plugin van Yoast hoef je alleen je Google+ profiel op te geven.

 

Oefening

Ga nu zelf je Google+ account koppelen.  Het kan zijn dat je hiervoor je website bouwer nodig hebt om een de “author tag” toe te voegen aan je site. Stuur in dit geval een e-mailtje.

 

Controleren
Er is een tool waarmee u kunt controleren of de koppeling tussen je Google+ pagina en de website gelukt is. Dit bevindt zich in het webmaster tools programma van Google.
Voer je website in en hopelijk zie je in groen dat de koppeling gemaakt is.

 

Ok, je koppeling is nu gemaakt. Het echte werk kan beginnen. Je moet beroemd worden!
Hoe? Volg deze stappen

 

De eerste serie gaat over vriend worden met een bekende persoon. Er zijn tools en methodes om deze te vinden. Zie ook het hoofdstuk over Influence marketing in de module “internet marketing strategieën”.  Steeds met doel dat deze persoon iets over je schrijft of je artikel shared.

Zorg ervoor dat deze bekende persoon naar jou verwijst. Hierdoor erf je Author Ranking punten.

Heb je wat geld in de portemonnee dan kun je een bekende persoon vragen een stuk te schrijven op je site en natuurlijk dat deze via Google+ dit kenbaar maakt.

 

We gaan door met tips om je Author ranking te verbeteren. Zorg dat je biografie in orde is. Zeker wanneer je veel goede geschiedenis hebt. Bouw een netwerk. Je kunt beginnen met je vrienden of direct zakelijke branchegenoten zoeken. Deel vaak content met je eigen commentaar toegevoegd. Zorg dat je actief bent in communities.

 

Stuur verkeer naar de juiste cirkel. Dus niet ieder bericht naar al je volgers. Je verliest autoriteit door verkeerd te posten.

Start Hangout sessie. Bij voorkeur online via Youtube. Je vult daarmee tevens je Youtube kanaal.

 

Start af en toe een hangout sessie. Neem deze op via Youtube. Hierdoor wordt ook je Youtube kanaal waardevoller.

 

Zorg dat je dubbel plezier hebt van je artikel door het ook op je blog of website te plaatsen. Dit lijkt in strijd met de regel tegen duplicated content. Volgens Google is echter Google+ een uitzondering, mits je een link tussen deze artikelen plaatst. Het doel is om op beide plaatsen commentaar en shares te krijgen waardoor je meer lol hebt van je artikel. Een gewaagde strategie is wanneer je het orgineel plaatst op google+ en op je blog een samenvatting met een link naar je Google+. Het nadeel van Google+ is echter wel dat je niet kunt doen aan E-mail marketing. Indien het verzamelen van e-mail adressen belangrijk is negeer dan deze tip.

 

Start een communitie  Ik besprak al eerder dat hier best veel tijd in gaat zitten. Misschien heb je echter nog veel artikelen liggen die je nog niet gepost hebt. Deze kun je dan hiervoor gebruiken.

 

 

App toevoegen aan Google+

App toevoegen aan Google+

App toevoegen aan Google+

 

Er zijn verschillende applicaties op smartphones om meerdere social media tegelijk te beheren zoals Hootsuite of Tweetdeck. Echter zit Google+ nog niet verwerkt in gratis accounts van deze applicaties, maar wel in de betaalde versies. Dit is een kwestie van tijd.

 

Google+ gebruiken op een PC

Google+ gebruiken op een PC

Google+ gebruiken op een PC

 

De meeste mensen maken gebruik van Chrome of Firefox als webbrowser. Google+ heeft voor deze browsers verschillende plugins, ook wel extenties genoemd, ontwikkeld die het gemakkelijker maken om reacties te plaatsen. Deze plugins worden zeer regelmatig aangepast.  In dit voorbeeld zie je drie populaire plugins uit de Chrome Store.

 

Oefening

Pauzeer de film. Ga afhankelijk van je browser naar de website Chrome Store of Firefox plugins. Check de lijst van aanwezige plugin’s en installeer deze.

 

Google+ op uwTelefoon

Google+ op je smartphone

Google+ op je smartphone

 

Google+ kan ook onderweg gebruikt worden, door een applicatie te installeren op uw smart phone. De applicatie is op verschillende besturingssystemen te verkrijgen zoals Android en iOS. Voor andere besturingssystemen is nog geen applicatie van Google+ hier is alleen nog de mobiele website te gebruiken. Er is echter nog geen applicatie voor een tablet.

Bijna alle mogelijkheden van de gewone website kunnen ook met de applicatie worden uitgevoerd.

Een groot verschil is dat op de volledige website gebruik wordt gemaakt van het eerder genoemde Google+ Lokaal. Op de mobiele site en applicatie wordt gebruik gemaakt van Latitiude. Latitude is een andere dienst van Google, die gebruik maakt van locatiegegevens.

Een zeer handige toevoeging aan de applicatie ten opzichten van de volledige website is dat de contactgegevens van de personen die u in de kringen heeft staan gesynchroniseerd kan worden. Zo heeft u zeer snel alle contactgegevens op een rij.

Ook heeft de mobiele applicatie nog enkele beperkingen. Zo kunt u nog niet de pagina’s beheren vanaf uw mobiel. Wijzigingen op bijvoorbeeld bedrijfspagina’s kunnen op dit moment alleen nog worden gedaan op de desktop versie. Een gedeelde kring toevoegen is ook nog niet mogelijk.

Om nog met een positief punt van de mobiele applicatie te noemen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om instant uploads te plaatsen. Dit houdt in dat video’s en foto’s vanaf uw smartphone opgeslagen kunnen worden in afgeschermde albums op Google+. Zo hoeft u niet meer uw smartphone te synchroniseren met uw computer om alle mediabestanden te kopiëren. Zo kunt u  de geplaatste mediabestanden op Google+ later thuis nog worden geselecteerd of u deze direct wil posten of nog een tijdje in deze afgeschermde albums laat zitten.

 

Marketingplan

Marketingplan Google+

Marketingplan Google+

 Maak een plan wanneer je wat wil melden aan je klanten etc. advies is om minimaal één bericht per dag te plaatsten. Dit kan vanalles zijn een foto, video of gewoon een tekstbericht.

–          Maak deel uit van een community met als onderwerp bijvoorbeeld uw bedrijf. Stel vragen aan de communityleden en geef antwoordt op hun vragen door ze te benoemen. Hierdoor zullen communityleden zich gewaardeerd voelen. Wanneer men zich gewaardeerd voelt zullen er sneller berichten worden gedeeld over uw bedrijf. Het beste moment om uw leden te bereiken is tussen 10:00 en 13:00 uur.

–          Deel alleen maar exclusieve foto’s dat te maken heeft met uw bedrijf, foto’s die men verrassend vindt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de optie van Google+ te gebruiken om aan GIF afbeelding een animatie toe te voegen wanneer er een afbeelding gepost wordt.

–          Host regelmatig Hangouts dit kunt u doen via uw bedrijfspagina zo kunt u uw volgers persoonlijk spreken. Uw volgers zullen verschillende soorten informatie interessant vinden bijvoorbeeld: Een rondleiding door het bedrijf, zodat ze een kijkje achter de schermen kunnen nemen. Het presenteren van een nieuw product of gewoon de fans bedanken voor het steunen van uw bedrijf.

–          Maak evenementen om de Hangout van uw bedrijf te promoten, zodat steeds meer mensen zien wat u kunt naast uw producten verkopen.

–          U kunt door sociale extenties in te schakelen via AdWords  om uw boodschap te promoten.

–          Maak de content die u post deelbaar zo kunnen tevreden bezoekers/klanten dat verder verspreiden. Zo kan er snel positieve informatie van uw bedrijf bij de zoekresultaten van Google+.

Google+ versus Facebook

Google+ versus Facebook

Google+ versus Facebook

Wie heeft er nu de beste kansen in de toekomst: Facebook of Google?

Natuurlijk weet niemand dat met zekerheid te zeggen. Zo speelt geluk ook een rol. Soms slaat een nieuwe gadget aan en soms niet.

 

Hier een overzicht met de plus en min punten van beide bedrijven, uitgedrukt in een scoren. Het is niet onderbouwd met cijfers en feiten, maar puur een gevoelskwestie. Google wint deze strijd.
Hier nog een leuk filmpje van de Google Girl. Google Girl heeft veel leuke filmpjes gemaakt. Kijk maar eens op Youtube.
Mocht je nog maar willen zien over Google versus Facebook bekijk dan het filmpje van NMA.TV

Bekijk alle delen betreft de Google plus Cursus. Dit is het vierde deel van een vierdelige cursus.

By | 2017-10-18T07:31:50+00:00 augustus 15th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.