Google Plus Cursus – deel 2

/, google, Google Plus, Nieuwsbrief/Google Plus Cursus – deel 2

Google Plus Cursus – deel 2

Dit is de conceptversie van de Google+ trainingsvideo. We stellen opmerkingen erg op prijs.
U kunt suggesties sturen naar stefan@imnl.nl met als titel “ Google+ opmerkingen”
Iedereen met goede inhoudelijke opmerkingen krijgt de uiteindelijke Google+ video kosteloos ter inzage.
Note: alle sheets zijn eigenlijk kleine video’s.

??? geen tekst wel sheets

Hoe maak ik een account aan?

Hoe maak ik een account aan op Google+?

Hoe maak ik een account aan op Google+?

 

Hoe maak je een eigen een account aan op Google Plus en hoe een bedrijfspagina? Om een bedrijfspagina te maken moet je eerst een privé account maken, vergelijkbaar met Facebook.

 

Bij het maken van een Google+ account vul je eerst je naam in.

Vervolgens kan je op de blauwe tekst “een afbeelding uploaden” klikken.

Er verschijnt een pop- up scherm genaamd “Een profielfoto selecteren”  in de linkerkolom verschijnen de volgende opties:

–          Uploaden: Je kan een foto selecteren die op je computer staat.

–          Je foto’s : Je kan kiezen uit foto’s die al eerder geupload zijn op Google.

–          Foto’s van jou: Dit zijn foto’s waarin u al een keer getagt bent.

–          Webcamera: zoals de optie al zegt kan je dan zelf een webcamera foto maken om deze vervolgens te gebruiken als profielfoto.


Maar in dit filmpje kies ik ervoor om gebruik te maken van de optie uploaden.

Door vervolgens te klikken op “instellen als profielfoto” moet je even wachten tot de foto is geüpload.

Vervolgens komt er een vierkant kader over de foto die geüpload is. Deze kan je doormiddel aan de hoeken te trekken met de muis vergroten en door op in het kader met u muis te klikken kan het kader verplaatst worden.

Wederom kan je vervolgens op de knop “instellen als profielfoto” klikken.

 

De pagina die daarop geeft je de mogelijkheid om meer informatie toe te voegen.

Er wordt gevraagd om zaken zoals: werkgever, functie, school en woonplaats.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om gelijk alles in te vullen, maar ik kan begrijpen als u liever eerst een paar zaken invult, dit is niet erg want later kan er altijd nog wat informatie worden toegevoegd. In het voorbeeldfilmpje heb ik ook nog niet al informatie ingevuld zoals u kunt zien.

Het is wel belangrijk dat u op dit moment iets invult zo kunt u makkelijker nieuwe mensen vinden en kunt u makkelijker gevonden worden door bijvoorbeeld je collega’s.

 


Mocht je liever een Engelstalig filmpje zien over een account aanmaken dan bekijk deze video.

 

Oefening

Oefening: Maak een account aan

Oefening: Maak een account aan

Indien je nog geen account hebt stop dan de video en maak een account aan.
We gaan nu alle functies 1 voor 1 bekijken. Als eerste de privacy settings

Privacy

Google+ Privacy

Google+ Privacy

 

Privacy is een belangrijk onderwerp, zeker de laatste tijd. Op internet is het al snel mogelijk dat één post door alles en iedereen te zien is. De meeste mensen en/ of bedrijven plaatsen berichten voor hun vrienden, familie of klanten het is dan niet de bedoeling dat deze informatie ook bij andere mensen terecht komt. Dit kan je dus allemaal aanpassen met de privacy instellingen.  Deze instellingen zijn voor ieder aparte toevoeging aan uw profiel aan te passen. Dit is zeer toegankelijk gemaakt, zodat mensen die niet vaak achter de computer zitten ook hun privacy kunnen aanpassen en beheren.

Wees er ook altijd op bedacht dat je nooit de privacy 100% onder controle hebt, want iemand die het kan zien hoeft het maar te delen en dan kunnen al meer mensen uw post zien dan dat u eigenlijk had gewild.

Google+ Ongewenste reacties of profielen

Google+ Ongewenste reacties of profielen

Ook krijgt iedereen wel eens te maken met ongewenste reacties of profielen die zich toevoegen aan uw kring terwijl u hem/haar niet kent. Dat is mede mogelijk doordat iedereen vrij is iemand te volgen, je hoeft namelijk niet iemand terug te volgen dit is allemaal op vrijwillige basis.

Google+ heeft dit zo aangepast dat degene die u alleen volgt en waarbij dit niet wederzijds is die persoon alleen publieke updates kan zien. Men zal alle updates kunnen zien als u zichzelf ook toevoegt aan zijn/haar kringen.

Google+ Privacy - Ongewenste reacties

Google+ Privacy - Ongewenste reacties

Google+ heeft ook een software om ongewenste reacties te kunnen opsporen door bijvoorbeeld te zoeken naar scheldwoorden en dergelijke. Alleen de persoon die het bericht plaatst zal dit kunnen zien.  Ook reacties op posten die u bijvoorbeeld plaatst kunnen gemarkeerd worden als ongewenst door iedereen die het kwetsend of dergelijke vind. Dit kan je markeren als ongewenst door op het kleine vlaggetje dat bij iedere post te zien is, te klikken.

 

Google+ Privacy - blokkeren

Google+ Privacy - blokkeren

Je kan ook een geheel profiel ongewenst vinden, dit doe je door op het des betreffende profiel te kiezen tussen twee opties namelijk; blokkeren of misbruik melden.

Als meerdere personen dit doen zal het gehele profiel door Google worden geblokkeerd en kan er geen gebruik meer van worden gemaakt. Maar als je de enige bent die deze persoon blokkeert zorgt dit ervoor dat jullie beiden elkaars posten niet meer ziet, ook wordt je gewaarschuwd als jullie beiden zijn uitgenodigd voor dezelfde Hangout. Deze persoon wordt ook apart bij de kringen weergeven onder ‘Geblokkeerd’.

 

Je wilt natuurlijk niet alle informatie die u heeft ingevuld dat dat zichtbaar is voor iedereen op het internet. Daarom kan je bij Google+ dit aanpassen wie welke informatie kan zien.

In het filmpje kan je zien hoe dit kan worden aangepast. In de balk boven je profielfoto staan verschillende woorden achterelkaar om de privacy te kunnen aanpassen moet je klikken op het woord “Over”.

Als je hier op klikt kom je uit op de pagina met je persoonlijke informatie. In het filmpje ga ik de privacy van de gevens veranderen door bij “Werk” op bewerken te klikken.

 Vervolgens komt er een pop- up scherm. 

Waar verschillende zaken zijn ingevuld bij “Werkervaring” rechts hiervan staat een menuutje waar je kan kiezen tussen uit Openbaar, Uitgebreid, Jouw kringen of Alleen jij. In het filmpje kies ik voor “Jouw kringen”.

In het filmpje voegen we ook een link toe door op “Bewerken te klikken. Vervolgens “Aangepaste link toevoegen”.

Er verschijnen twee invoerregels de eerste heet “Label” Hier voer ik “123psychologie”in. De volgende regel is voor een URL dus vul ik www.123psychologie.nl in. Vervolgens op “Opslaan”klikken.

 

Oefening

Check nu je eigen privacy setting. Pauzeer de film.

Oefening: Check je privacy settings

Oefening: Check je privacy settings

 

Post plaatsen op persoonlijke pagina

Post plaatsen op persoonlijke pagina

Post plaatsen op persoonlijke pagina

 

Content delen staat uiteraard centraal bij Google+. Dit kunt u op verschillende manieren doen: op uw persoonlijke pagina berichten ‘posten’ zoals dat heet, op pagina’s van andere berichten plaatsten of via een bedrijfspagina.

 

Bij iedere post bepaalt u wie deze kan zie. U selecteert de kringen of individuele personen.  Meestal zult u alles openbaar posten.

 

Hashtags

Google+ Hashtags

Google+ Hashtags

Bij een post kun je een hashtag plaatsen. Google heeft dit afgekeken van Twitter.
Er zijn twee soorten hashtags: grijze en blauwe. Grijze hashtags zijn gebruikt door de auteur van de post en blauwe hashtags zijn toegevoegd door Google op basis van de inhoud van de post. Gerelateerde hashtags helpen bij het vinden van posts en het stimuleren van gesprekken over de inhoud.

Nog een paar tips over het gebruik van hashtags.
Gebruik alleen hashtags als deze iets toevoegen voor de gebruiker;
Gebruik niet te veel hashtags;
Plaats hashtags onderaan de header tekst van je bericht;

Wat moet ik dan posten?

Oefening

Oefening: Plaats een zakelijke post

Oefening: Plaats een zakelijke post

We gaan nu een post plaatsen.
Deze cursus is vooral bedoeld voor ondernemers. In dat geval post je uitsluitend zakelijk nieuws. Dit nieuws kan gaan over je eigen bedrijf of nieuws uit je branche.  Google Alerts is een geweldig handig tooltje om dagelijks het belangrijkste nieuws te krijgen. Lees een artikel en beveel dit aan, eventueel met je eigen commentaar. Dit gaat sneller dan zelf lange stukken schrijven. Dat laatste is natuurlijk wel beter.

Hoe vaak moet ik posten?

Hoe vaak moet ik posten?

De meest gestelde vraag is “hoe vaak moet ik iets zakelijk posten?”. Hierop krijg je nooit een eenduidig antwoord. Een van de factoren is je eigen ambitieplan. Wil je snel veel volgers dan moet je veel posten. Ik geef altijd de tip om eerst een aantal collega’s te volgen. Je ziet dan hoe vaak ze posten. Laat dit mee bepalen hoe vaak je zelf iets post.

De ervaren social media consultants missen nog iets. Vaak wil je uit gemak een aantal posten tegelijk klaarzetten. Denk aan een tip van de dag of een cursus die uit 10 lessen bestaat waar je iedere week 1 deel van post.

Dit kan met Do Share. Do Share is een gratis plugin van Google Chrome.

Google+ Do Share: Posten inplannen

Google+ Do Share: Posten inplannen

 

Media toevoegen op persoonlijke pagina

Google+ Media toevoegen op persoonlijk pagina

Google+ Media toevoegen op persoonlijk pagina

 

U kunt verschillende media berichten toevoegen aan uw Google+ pagina:

–          Links

–          Foto’s

–          Video’s

Echter kunt u of alleen foto’s of alleen video’s te gelijk uploaden.

 

Google+ Foto's toevoegen

Google+ Foto's toevoegen

Foto’s kunt u toevoegen

door ze te uploaden in een bericht of door meerdere afbeeldingen tegelijk toe te voegen in er een album van te maken. De nieuwe foto’s die u toevoegt kunnen worden gedraaid, er kan een bijschrift toegevoegd worden, ze kunnen worden bewerkt, er kunnen mensen worden getagd in de foto’s.

Het bewerken van foto’s bij Google+ houdt in dat u de foto’s kunt oppoetsen, bijsnijden of andere effecten toepassen.
We gaan nu kijken hoe u media kunt toevoegen aan uw persoonlijke pagina

Google+ Hoe u media kunt toevoegen

Google+ Hoe u media kunt toevoegen

  1. 1.      Begin op uw startpagina, klik links boven op ‘startpagina’ er komt dan een menu tevoorschijn aan de linker kant met vele opties in dit filmpje gaan we naar ‘profiel’ klik daarop.
  2. 2.      Linksboven op uw persoonlijke pagina is een leegtekst vak met verschillende icoontjes eronder.  Klik op het vierde icoontje met ‘video’ er onder.
  3. 3.      Er komt nu een Pop- up scherm tevoorschijn.  Hierin is een zoekbalk te zien wanneer u hier iets invoert gaat Google+ dit zoeken in de content van  YouTube.
  4. 4.      In dit filmpje zoeken we naar ‘Your interview with the president recap’ zoals u kan zien komt het juiste filmpje meteen boven aan te staan.  Wanneer u de titel niet precies weet krijgt u meerdere opties aangeboden en kunt u scrollen tussen de filmpjes.
  5. 5.      Vervolgens klikken we op het juiste filmpje dat we willen gaan delen.
  6. 6.      Onderaan het pop- up scherm klikken we op de knop ‘Video toevoegen’
  7. 7.      Het pop-up scherm verdwijnt en de YouTube film verschijnt onder het lege tekstvak op uw persoonlijke pagina.
  8. 8.      Nu heeft u de kans om een tekst in te vullen in het tekstvak. Vervolgens kunt u aangeven met welke kringen u het wil delen.
  9. 9.      Wanneer alle informatie juist is ingevuld kunt u klikken op de groene knop ‘delen’.

 

Oefening
Plaats een post, maar nu ook met media

Plaats een zakelijke post met media

Plaats een zakelijke post met media

Google+ instant upload

Google+ Instant upload

Google+ Instant upload

Ik kan heel lang en ingewikkeld uitleggen wat instant upload is. Instant upload is het simpelweg uploaden van foto’s en video’s  op Google+. Mocht er dan iets gebeuren met uw computer of telefoon dan blijven de foto’s behouden. In verschillende mappen worden ze opgeslagen in u Google+ account.

 

Bekijk nu de twee promotiefilmpjes van Google+.

In het tweede filmpje zie je hoe een vader zijn mobiel kwijt raakt en bang is zijn baby foto’s kwijt te raken.

Je kunt uiteraard instant upload uitzetten. Dit kan alleen in de Google+ app van je smartphone.

Indien je niet wilt dat Google van je foto’s een backup maakt kun je dit uitvinken.


Evenementen

Evenementen toevoegen

Evenementen toevoegen

 

U kunt ook evenementen toe voegen op uw persoonlijke pagina.

Evenementen toevoegen

Evenementen toevoegen

 

FILMPJE 2 AANMAKEN VAN EVENEMENT OP PERSOONLIJKE PAGINA.

 

        1.      We beginnen in dit filmpje op de startpagina van uw Google+ account

  1. 2.      Door aan de linkerzijde van het scherm het menu te openen komen er verschillende knoppen tevoorschijn. Klik op de knop ‘Evenementen’.
  2. 3.      Klik op de blauwe knop in het kader met de tekst ‘Evenement maken’.
  3. 4.      Hierna komt er een pop up scherm waar u verschillende informatie kan invullen zoals: Titel van het evenement, Locatie, begintijd , eindtijd, details en voor welke personen het bedoelt is ( bepaalde kringen of openbaar)
  4. 5.      Naar alles ingevuld te hebben kunt u op de groene knop rechtsonder in het popup scherm klikken met de tekst ‘Uitnodigen’.

 

Hier nog even de 3 screenshots. Bij de laatste zie je hoe het evenement in Google+ komt.

Screenshot evenement op Google+

Screenshot evenement op Google+

Oefening

Oefening: Plaats een evenement

Oefening: Plaats een evenement

 

Pauzeer de film en kijk in je agenda of er belangrijke gebeurtenissen zijn die je wilt delen met een ander. U kunt bijvoorbeeld een hangout sessie organiseren over een nieuw product of dienst. Of een case bespreken of praten over trends in uw markt. Later meer over hangouts.

Communities

Google+ Communities

Google+ Communities

 

Hier kunnen mensen praten over gemeenschappelijke interesses. Als mensen bijvoorbeeld hun ervaring willen delen over sport kunnen ze dit op deze plaats kwijt.

Mensen die ook hun verhaal kwijt willen over sport kunnen zich dan aansluiten bij deze communitie. Dan zijn ze lid van deze groep en krijgen al informatie op hun overzicht te zien.

Er zijn twee soorten communities: openbare en gesloten. Deze inhoud van gesloten communities komt niet op internet. Je kunt bijvoorbeeld een community starten over een medicijn dat je verkoopt. Alleen drogisten en apothekers zijn welkom om informatie met elkaar te delen.

FILMPJE 5:COMMUNITIES 1,12

  1. 1.      Neem weer als uitgangspositie de startpagina.
  2. 2.      Open het menu aan de linkerkant en klik op de knop ‘Communities’.
  3. 3.      Hier is een overzicht te zien van communities waar u al lid van bent en aanbevolen communities voor u.
  4. 4.      In het filmpje klikken we op een communitie die aangegeven staat bij aanbevolen voor u. We klikken op de communitie ‘Wordpress’.
  5. 5.      Vervolgens komen we op de communitie- pagina WordPress. Rechtsboven is een rode knop die heet  ‘Lid worden van community’. Daar klikken we op om lid te worden.
  6. 6.      Na het klikken op de knop komt er een groene balk boven aan de scherm waarin staat ‘Welkom bij de community!’ ook is er een knop in de balk waarop staat ‘nodig je vrienden uit’.
  7. 7.      Zoals u kunt zien op de WordPress pagina is dat er allemaal berichten staan die te maken hebben met het onderwerp. Er zijn verschillende berichten die u kunt bekijken aan de linkerkant van de pagina staat een overzicht hiervan namelijk: Alle berichten, Discussie, Link en Evenementen.

 Communities scoren goed in Google.

Communities scoren goed bij Google

Communities scoren goed bij Google

Het is dan wel van belang dat je ook een naam kiest waar mensen op zoeken. Kies dit niet de naam van je bedrijf, tenzij je een groot bekend bedrijf bent. Het is beter om een zoekterm  in de naam te gebruiken. Dit geldt natuurlijk ook wanneer je een sub-community maakt.

Oefening

Oefening: Scoren in Google met je community

Oefening: Scoren in Google met je community

Dit keer geen doe oefening. Het is belangrijk dat je eerst nadenkt of je wel een community wilt beginnen. Zo ja waarover? En, hoe ga je deze promoten? Je moet er rekening mee houden dat je maanden moet investeren voordat je er rendement uit haalt. Dit is vergelijkbaar met de groepen op Facebook en Linkedin. Je ziet nu dat veel die wel deze gok genomen hebben erg rijk geworden zijn. Indien JIJ DE community beheert op je vakgebied hebt je veel macht.
Zet de voor en nadelen op een rijtje. Zoek of er al vergelijkbare communities zijn in je eigen land en in andere landen

Bekijk alle delen betreft de Google plus Cursus. Dit is het tweede deel van een vierdelige cursus.

By | 2017-10-18T07:31:51+00:00 augustus 15th, 2013|blog, google, Google Plus, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.