google-adwords-expressGisteren ging de dienst in Duitsland, Engeland en Frankrijk van start. Wanneer het in Nederland van start gaat is nog niet bekend, maar dat zal niet lang meer duren.

Met AdWords Express richt Google zich op ondernemers met fysieke winkels die willen beginnen met internetreclame. Ondernemers hoeven alleen maar een omschrijving van hun werk en diensten te geven. Daarna stellen ze een maximaal maandbudget vast dat ze aan AdWords Express willen uitgeven. Google verzorgt de formulering van de advertenties en de plaatsing ervan.

Wanneer een winkelier zijn online budget opgeeft, krijgt hij een inschatting te zien van hoeveel mensen naar zijn eigen website zullen klikken of naar zijn profielpagina op Place Pages. Dat is Googles gratis, een uitgebreide variant op een pagina in de Goude Gids.

AdWords Express werd in oktober 2010 al gelanceerd in drie grote Amerikaanse steden. De dienst, die toen nog Boost heette, werd sindsdien in het hele land gebruikt. Gisteren is de internationale uitbreiding begonnen.

De ontwikkeling en exploitatie van de digitale kant van het MKB is een van Googles aandachtspunten voor de toekomst. De divisie Local staat onder leiding van Marissa Mayer, de vrouw die tussen 1999 en 2010 verantwoordelijk was voor de zoekmachine en aanpalende diensten.