Google Correlate – Een fantastisch gratis trefwoordentool

//Google Correlate – Een fantastisch gratis trefwoordentool

Google Correlate – Een fantastisch gratis trefwoordentool

Google heeft een leuk klein experimenteel product uitgebracht, genaamd Google Correlate, dat gebaseerd is op de technologie die ze gebruikten om Google Flu Trends te creëren. Voor het geval je het niet weet, Google heeft Google Flu Trends uitgebracht zodat mensen konden zien waar de griep opdook in het land door zoekgegevens met locaties te matchen.

Wanneer dus veel mensen in New England zochten naar griepgerelateerde queries kon redelijkerwijs gezegd worden dat op dat moment en op die plaats veel mensen de griep hadden. Hierdoor wisten medische faciliteiten waar ze vaccinaties naar toe moesten sturen en regelmatige gebruikers wisten wanneer ze ingeënt moesten worden als het aantal griepbesmettingen in hun gebied toenam.

 

Dit idee breidde zich uit in de wetenschappelijke wereld die iets dergelijks met andere informatie wilde. Als antwoord daarop heeft Google Google Correlate uitgebracht dat iedereen die dat wil in staat stelt gecorreleerde data te proberen te vinden.

 

 

Het goede nieuws is dus dat dit coole kleine tool ook een fantastisch gratis trefwoordentool is. Als je site “backpacking gear” verkoopt dan tik je gewoon “backpacking gear” in in Google Correlate en het toont je een lijst met gecorreleerde trefwoorden zoals “backpacking tents”, “backpacking equipment”, “backpacking stoves”, “backpacking cookware”. Deze trefwoorden staan zeer sterk met elkaar in verband en mensen zoeken daar ook werkelijk naar – op dezelfde tijd op dezelfde plaatsen. Dit is betrouwbare research om een trefwoordencampagne op te baseren.

 

De grafiek onderaan de Correlatepagina stelt je in staat in te zoemen op bepaalde tijdsbestekken. Dit betekent dat je kunt zien wanneer gedurende het jaar mensen het meest naar deze trefwoorden zoeken. Mensen zoeken bijvoorbeeld vooral tussen begin januari en eind augustus met pieken in april en juni naar “backpacking gear” en “backpacking tents”. Dit betekent dat wanneer je reclame zou maken met deze seizoensgevoelige tijdsbestekken in gedachten je het meeste waar voor je geld zou krijgen.

Daarnaast kun je dezelfde gegevens gebruiken om te zien waar deze trefwoorden in de VS het meest voorkomen. Backpacking gerelateerde queries komen het meest voor in Montana en de noordelijk staten van de VS, dus je zou je campagne kunnen focussen op verschillende gebieden om het effect ervan te vergroten.

 

Om te beginnen kun je Google Correlate here
vinden.

 

Trends waarvan je niet wist dat ze er waren: Google Correlate

 

“Het begon allemaal met de griep,” zegt Google. De tool kijkt naar de tijdstrends van een zoekterm. Vervolgens vindt het andere zoektermen met dezelfde tijdstrends en toont je een lijst daarvan.

 

Soms is de correlatie volkomen zinnig, zoals die tussen het griepcijfer en huismiddelen tegen de griep – als het ene omhoog gaat, gaat het andere ook. Maar soms is er helemaal geen thematische link, zoals wanneer zoekopdrachten naar “emotional eating” (emotioneel eten) met dezelfde frequentie omhoog en omlaag gaan als “short puffy prom dresses” (korte poffende jurken voor het schoolbal) en “crappie fishing techniques” (techniek voor het vissen op zonnevisjes):

 

 

In dat geval gaat het alleen maar om de tijd van het jaar.

Veel dank aan Glenn Livingston
voor het bovenstaande schitterende voorbeeld. Glenn merkt ook op:

  • Deze correlaties gebeuren zelfs als er geen semantische relatie is en geen “mensen die zoeken op X zoeken uiteindelijk op Y” relatie.
  • Dit geeft je een fascinerend inzicht in je eigen markt.
  • Er is hier geen directe correlatie in zoekomvang: je kunt zelfs als X letterlijk 1000 keer meer zoekopdrachten krijgt dan Y een hoge correlatie tussen de trefwoorden X en Y hebben.
  • Het is verleidelijk maar verkeerd om te denken dat wanneer dit tool een correlatie tussen X en Y toont, dat “iedereen die naar X zoekt zich daarom ook interesseert voor Y”.

Daarom, zegt Glenn, “Gebruik Google Correlate om te zoeken naar “mogelijke” associaties, brainstorm over eventuele trefwoorden en sitetargets en test de hypothese zorgvuldig.”

 

De aankondiging vind je
here.

By | 2017-10-18T09:59:32+00:00 juli 27th, 2011|Google Tools|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.