1. Games in marketing
Deze presentatie helpt je op weg als je meer wil weten over de inzet van games om je marketing te verbeteren.
2. Games in marketing
Hoe kunnen games je marketingstrategie naar een hoger plan tillen? Om dit te weten te komen gaan we kijken naar de mogelijkheden die games bieden en zal ik ook enkele voorbeelden laten zien.
3. Social gaming
Voor marketing doeleinden wordt vaak gebruik gemaakt van social gaming. Om social gaming tot een succes te maken, is het belangrijk te weten wat mensen willen. Consumenten zijn vaak op zoek naar een beleving. Ze willen niet zomaar statische informatie gadeslaan. Liever worden ze meegesleept, maken ze zelf ergens deel van uit. Wat ze willen is een ervaring! Gaming kan voor deze ervaring zorgen.
4. Social gaming
Maar wat is nou precies social gaming? Waarin is social gaming anders dan andere varianten? Wat houdt dat ‘social’ in? In traditioneel gaming speel je solo, tegen een fictieve tegenstander of tegen een andere gamer. Eind jaren ’90, en begin 2000, was het internet in huishoudens in opkomst. Mensen wilden zich ook in de digitale wereld met elkaar verbinden. Er ontstond een behoefte aan een extra verdieping van de game-ervaring. Internet schiep nieuwe mogelijkheden voor games om in deze behoefte te voorzien. Sindsdien hebben gamers de mogelijkheid om via een game direct met elkaar in verbinding te staan en om via deze games met elkaar te communiceren en samenwerken.
5. Geschiedenis
In het begin waren er games met chatrooms en kon je spelletjes spelen met elkaar in MSN.
6. Geschiedenis
Later ging ook de game-console het internet op. Via de Playstation kon je bijvoorbeeld communiceren met andere gamers en strategieën met- of tegen elkaar uitvoeren.
7. Geschiedenis
De explosieve behoefte aan digitaal contact leidde uiteindelijk tot de opkomst van moderne social media platformen zoals we die vandaag de dag kennen. Social gaming heeft zich hier naartoe verspreid, met Facebook’s paradepaardje Zynga als koploper. Dit bedrijf maakte onder andere het wereldwijd bekende FarmVille.
8. Dankzij internet
Internet heeft veel mogelijk gemaakt op het gebied van social gaming.
Zo kan je spelen met je vrienden, familie of zelfs totaal onbekenden aan de andere kant van de wereld. Het spelen met meerdere personen binnen een game heet ‘multiplayer gaming’.
Ook kan je tijdens een spel met elkaar chatten. Gebruik de chat bijvoorbeeld om een strategie af te spreken met je medespeler. Zo geeft dat het spel een toegevoegde waarde.
Dan is het ook nog mogelijk om via internet scores bij te houden en met elkaar te vergelijken. Zo kan je kiezen wie je bij de volgende game wil uitdagen en wie je moet verslaan.
Wil je zien met wie je speelt? Dan kan je de webcam inschakelen. Het kan erg grappig zijn om elkaars gezicht te zien tijdens een spannend moment in het spel.
9. Voorbeelden
Je hebt nu gezien wat er allemaal mogelijk is. Als ik enkele voorbeelden noem van social games zal je er vast wel een paar herkennen.
Voorbeelden van social games zijn ‘SecondLife’, ‘World of Warcraft’, ‘FarmVille’ en ‘Habbo Hotel’.
10. Integratie in social media platforms
De koploper in social media games is natuurlijk Facebook. Dit platform biedt een rijk scala aan games. Kenmerkend aan deze games is dat je door ze te spelen de interactie binnen je netwerk verhoogt. Vaak levert het zelfs ook een groter netwerk op. Facebook heeft dit heel handig bekeken, want met elke deelnemende gamer versterkt het social media platform zijn eigen positie.
Spellen waarmee Facebook dat doet zijn bijvoorbeeld ‘FarmVille’, ‘Mafia Wars’ en ‘Restaurant City’.
11. Viral games
Waarom zijn social media games interessant voor marketeers? De reden dat deze games zo populair zijn en zo snel groeien, is het virale effect ervan. Dat betekent dat de games zo gemaakt zijn dat ze zichzelf gemakkelijk laten verspreiden en zodoende het netwerk laten groeien.
Let op, hier komt de marketingtruc waardoor je games in je voordeel kan laten werken! De stelregel is: indien goed gezaaid, krijg je een groot verspreidend effect tegen een relatief lage prijs. Dus wanneer je een spel goed neerzet, kan je je naamsbekendheid door de gamers laten groeien. Met andere woorden: als het spel er eenmaal goed staat, kost het verspreiden je bijna niets.
12. Kansen in de marketing
Concreet kan je als bedrijf een op een aantal manieren je voordeel doen met een game.
Laat bijvoorbeeld een game ontwikkelen. Dit hoeft geen complex spel te zijn, je kan het ook simpel houden.
Besteed aandacht aan de branding van je bedrijf binnen deze game. Zo kunnen de spelers zien dat het van jouw bedrijf af komt. Onbewust zullen zij de link leggen tussen het vermaak van een leuk spel, en de identiteit van jouw bedrijf.
Je doelgroep maakt zodoende op een leuke manier kennis met je bedrijf. De behoefte van de consument aan een ervaring wordt zo vervuld. Ook draagt de game positief bij aan het imago van je bedrijf.
Wil je ook nog een grotere naamsbekendheid verwerven met de game? Maak er dan een viral game van, zodat de game en jouw naam zich snel kunnen verspreiden.
13. Kansen in de marketing
Wil of kan je zelf geen game laten ontwikkelen? Dan nog kan jouw bedrijf deel uitmaken van de game-wereld. Er zijn altijd mogelijkheden om affiliate partner te worden van een bestaande game. Op deze manier kan je afspraken maken om je bedrijf middels een reeds bekend spel in de spotlights te zetten. Bijvoorbeeld via gameproducenten Zynga of EA Games, of kleinschalige partners. Om een idee te geven van de mogelijkheden, volgen hier enkele voorbeelden.
14. Voorbeelden
De eenvoudigste manier is om een eigen advertentie te plaatsen naast of boven een bestaande game. Zoek naar games die passen bij het imago of de doelstelling van je bedrijf, en onderzoek de advertentiemogelijkheden.
15. Voorbeelden
Erg leuk wordt het als je cadeautjes kan uitdelen binnen een bestaande game. Items in een game worden ook wel in-game content genoemd. Ook binnen social gaming geeft bezit status en vinden mensen het leuk om spullen te hebben. Gratis items doen het altijd goed.
16. Voorbeelden
Beloon mensen via games als ze jouw bedrijf willen steunen op social media. Een viraal effect krijg je niet alleen door de game zelf, maar natuurlijk ook door zoveel mogelijk likes op je facebookpagina. Het is altijd een goed idee om je fans te belonen. Dit kan door ze bijvoorbeeld digitaal geld te geven dat ze in een game kunnen besteden. Bij Bing was dit een enorm succes. 72% van de spelers die op de actiebanner klikten, werden fans. Dit leverde Bing in 24 uur 400.000 nieuwe fans op!
17. Voorbeelden
Laat je logo plaatsen binnen een bekende game. Het is goed als een bedrijf regelmatig zijn neus laat zien. Door je logo te plaatsen binnen een game kan je de bekendheid van je bedrijf vergroten.
18. Voorbeelden
Laat mensen op de website van je bedrijf in-game content downloaden. Door het cadeautje niet binnen de game weg te geven maar van je site te laten downloaden, genereer je meer verkeer naar je site. Laat mensen daar items downloaden, die ze in een game kunnen gebruiken.
19. Ter afsluiting…
Ter afsluiting: de prachtige woorden van de CEO van PopCap. “Great games are always going to be better than great marketing.”