Facebook vs. Google+

//Facebook vs. Google+

Facebook vs. Google+

source: Mashable

Wat is nu de toegevoegde waarde van Google+ ten opzichte van Facebook? En waarom is nog niet iedereen over gestapt op Google+? Waarom lijken mensen zo huiverig over te stappen op Google+? Wat zijn de voordelen en nadelen van het platform?

Ik besloot dat het tijd was voor een vergelijkende warenstudie vanuit bedrijfsperspectief. Dus geen ellenlange verhalen over de psychologische gronden voor het overstappen naar Google+ of het vasthouden aan Facebook. Nee, gewoon, een kort, eenvoudig en duidelijk overzichtje met steekwoorden.

Facebook Google+
Friends Circles
Subscribe Follow
Home Feed Home Feed
Video chat Hangouts
Groot aantal apps Klein aantal apps
Lists (niet gebruiksvriendelijk) Circles (eenvoudig met ‘drag & drop’)
Oppervlakkige SEO-integratie Diepe SEO-integratie
Like +1
Places Google+ location
Pages Branded pages
Advertenties
Events
Insights
Questions & polls
Timeline
Pseudoniemen mogelijk Pseudoniemen mogelijk bij uitzondering
Ingewikkelde privacy-instellingen Eenvoudige privacy-instellingen

Het bovenstaande overzicht is uiteraard geen uitgebreid en sluitend verslag van de mogelijkheden van Google+ en Facebook. Daar zou één enkele blog post bij lange na niet genoeg voor zijn.
Wat het onderstaande overzicht wel biedt is een basis voor onderzoek.

Hoe je het ook wendt of keert: je zult zelf op onderzoek uit moeten gaan om te ervaren welk platform nu echt het beste is voor je bedrijf of organisatie.

Het feit is echt wel dat Google+ niet bepaald ‘booming’ is in Nederland: de overgrote meerderheid van de social media-gebruikers prefereert op dit moment (nog) Facebook boven Google+. De voornaamste reden om over te stappen naar Google+ is wat mij betreft dan ook niet zozeer omdat je doelgroep het platform gebruikt maar omdat het een goede manier is om de vindbaarheid van je website verder te vergroten. Google zal er namelijk alles aan proberen te doen om Google+ te promoten. Als dit niet organisch lukt, heeft het bedrijf nog altijd haar troefkaart: SEO. Een kleine wijziging aan haar SEO-algorithmes ‘et voila’: een bedrijfspagina op Google+ weegt zwaarder in de zoekmachine dan een bedrijfspagina op Facebook.

Wat mij betreft is de conclusie als volgt: wil je zitten waar je doelgroep zit: ga dan naar Facebook. Ben je enkel op zoek naar zoekmachine-optimalisatie: ga dan naar Google+

Ben jij het hier mee eens? Of juist niet?
Ik ben benieuwd naar je mening.

By | 2017-10-18T09:56:35+00:00 maart 16th, 2012|Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.