Facebook Promoted Feeds binnenkort ook voor niet-fans?

//Facebook Promoted Feeds binnenkort ook voor niet-fans?

Facebook Promoted Feeds binnenkort ook voor niet-fans?

Een tijdje geleden kwam Facebook met haar eerste wezenlijke manier om zakelijke gebruikers van het platform de mogelijkheid te bieden op mobiele apparaten te adverteren: de Facebook promoted posts. Door een schappelijk bedrag te betalen werd (en is) het door middel van deze advertentie-mogelijkheid mogelijk posts (berichten) te promoten, hetgeen inhoudt dat deze vaker getoond worden op de nieuwsoverzicht van Facebook-gebruikers die een bepaalde Facebook bedrijfspagina hebben ge-liked.

Normaliter worden berichten weergegeven op basis van de zogenaamde EdgeRank van een bepaalde Facebook-pagina, hetgeen globaal gezien het volgende inhoudt:

Des te hechter het contact tussen een bepaalde gebruiker en een bepaalde bedrijfspagina (onder andere bepaald op basis van de frequentie waarmee de gebruiker de bedrijfspagina bezoekt, waarmee hij of zij reageert op berichten, waarmee hij of zij berichten liked en het aantal vrienden van de desbetreffende gebruiker die dezelfde pagina hebben ge-liked), des te vaker berichten van de desbetreffende bedrijfspagina zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van de desbetreffende gebruiker.

Met de komst van de promoted posts wordt een gedeelte van het EdgeRank-principe ‘weg genomen’ en worden zo ook posts weergegeven in nieuwsoverzichten die een bepaalde Facebook bedrijfspagina weliswaar wel hebben ge-liked maar niet perse vaak de interactie aangaan met de desbetreffende bedrijfspagina.

Gezien het feit dat het niet echt prettig (nog doeltreffend) is om de mobiele Facebook-applicaties vol te gooien met de alom bekende sidebar advertenties (zie hiernaast), dacht Facebook met promoted posts (die logischerwijs enkel zichtbaar zijn in de nieuwsoverzichten van gebruikers) een slimme oplossing te hebben om bedrijven op mobiele apparaten (meer dan de helft van de 955 miljoen Facebook-gebruikers gebruikt inmiddels de mobiele versie van Facebook (Bron: Spiegel) te laten adverteren.

Op dit moment is Facebook echter, zij het kleinschalig, bezig met het verder uitrollen van promoted posts. Het bedrijf wil namelijk de promoted posts niet enkel laten verschijnen in de nieuwsoverzichten van gebruikers die een bepaalde bedrijfspagina hebben ge-liked maar ook in de nieuwsoverzichten van gebruikers die dat niet hebben gedaan (maar zich wel in de doelgroep bevinden waarbinnen een bepaald bedrijf wil adverteren) (Bron: Mashable).

 

Binnenkort dus wellicht in je Facebook nieuwsoverzicht op je smartphone of tablet: berichten van bedrijven waar jij wellicht niet in geïnteresseerd bent maar die wel geïnteresseerd zijn in jou.

Wat vind jij hiervan? Gaat Facebook te ver? Of vind je het juist een slimme zet?

By | 2017-10-18T09:55:47+00:00 augustus 15th, 2012|Facebook|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.