Facebook bedrijfspagina: check! En nu?

//Facebook bedrijfspagina: check! En nu?

Facebook bedrijfspagina: check! En nu?

Ben je eigenaar van of werknemer bij een B2C-bedrijf of -organisatie en heeft je bedrijf of organisatie nog geen Facebook bedrijfspagina? Oei. Doe het dan nu! Er is namelijk simpelweg geen enkele (goede) reden om het niet te doen! Voor een gedetailleerd stappenplan kun je bijvoorbeeld hier terecht.

Bedrijfspagina aan gemaakt? Ja? Perfect! Dan kunnen we verder. Hoe zorg je er nu voor dat de bedrijfspagina geen leeg palet blijft? Hoe zorg je ervoor dat de pagina doet wat hij eigenlijk moet doen: (potentiële) klanten betrokken maken bij uw merk?
Hieronder volgen 5 tips om precies dit te doen:

1. Zorg ervoor dat de content die je post past bij je merk èn interessant is. Doe één van deze twee dingen niet en voila: daar gaat je like. Zorg er dus voor dat je door middel van interessante posts, plaatjes, video’s, opmerkingen je klanten duidelijk maakt waar je merk voor staat; wat je visie is en waarom jij denkt dat het interessant is voor je doelgroep. De gouden regel is echter: biedt content aan maar verkoop het niet! Op een verjaardagsfeest loop je ook niet rond met flyers en kortingscoupons.

2. Zorg ervoor dat je content divers is. Plaats dus niet alleen foto’s maar varieer het met tekst, video’s, apps of wat dan ook. Zorg ervoor (net als op het eerder genoemde verjaardagsfeest) dat je een interessante, inspirerende gesprekspartner bent.

3. De kracht van social media wordt pas echt ontketend als je sociaal wordt. Antwoord op prikbord-berichten, bedankt voor like’s, reageer op discussies. Zorg er niet alleen voor dat je (potentiële) klanten het gevoel hebben dat je naar ze luistert maar luister ook daadwerkelijk naar ze. Wees authentiek, open en positief.

4. Neem verantwoordelijkheid voor je fouten. Krijg je een negatief bericht van een van je volgers, probeer het dan niet in de doofpot te stoppen. Reageer erop! En nog belangrijker: zorg ervoor dat je reactie positief en opbouwend is; niet negatief en verdedigend. Wees eerlijk: doe je iets fout, geef het dan ook toe.

5. Analyseer en leer. Gebruik Facebook Insights en leer wat je doelgroep(en) wil(len): willen ze video’s, foto’s of artikelen? willen ze dat je dingen deelt om 12 uur ‘s middags op donderdag of om 5 uur ‘s avonds op vrijdag? willen ze dat je 8 keer per week iets deelt of slechts 1 keer per week?

Heb ik tips gemist? Ben je het ergens het niet mee eens?
Laat het me weten door een comment te plaatsen.

By | 2017-10-18T09:56:38+00:00 februari 2nd, 2012|Facebook|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.