Een vraag van een klant over Facebook-advertenties

/, Facebook, Social Media/Een vraag van een klant over Facebook-advertenties

Een vraag van een klant over Facebook-advertenties

Misschien wist u het al langer maar Internet Marketing Nederland is niet enkel een blog en aanbieder van Internet Marketing-curssussen; het is een Internet Marketing-bedrijf dat ook advies op maat levert.
Zo ook voor de onderstaande klant, die mij vroeg een beknopte analyse te maken van de Facebook-advertenties van zijn bedrijf en hem van tips te voorzien om het rendement van zijn advertenties verder te kunnen verhogen.

Gezien het feit dat veel van ons cursisten, blog-bezoekers en klanten met dergelijke vragen zitten heb ik hieronder mijn antwoord naar de desbetreffende klant geplaatst; uiteraard met permissie van de klant en (met uitzondering van de algemene branche van de klant: patentering) geanonimiseerd.

Click Through Ratio:

  • De CTR is aanzienlijk hoger voor promoted posts (max. 4.3%) dan voor conventionele advertenties (max. 0.17%). De reden hiervoor is eenvoudig: met promoted posts bereik je een kleine groep gebruikers die al aan hebben gegeven geïnteresseerd te zijn in je bedrijfspagina. Ik heb hiervoor wel een aantal adviezen:
    • Benader al je fans; niet enkel mensen die (of die vrienden hebben die) al de interactie zijn aangegaan met de ge-promote post. Zoals je zelf terug kunt zien veroorzaak dit nu al een CTR-verschil van +/- 2%.
    • Promoot speciale berichten die én veel interactie genereren (liefst in de vorm van reacties; niet enkel in de vorm van likes) én anders zijn dan het merendeel van de content die je aanbiedt op je bedrijfspagina. Wat je anders zult gaan zien is dat mensen je (ge-promote) berichten gaan verbergen in hun nieuwsoverzicht (wat je EdgeRank verlaagt) en misschien zelfs je pagina gaan dis-liken. Promoot dus niet te vaak en promoot onderscheidende content.
  • De conventionele advertenties zijn op dit moment vrij saai en weinig uitnodigend. Hierbij een aantal adviezen om de CTR van deze advertenties te verhogen:
    • Gebruik maximaal 25 karakters voor de koptekst. Stel hier bijvoorbeeld een vraag in.
    • Gebruik maximaal 135 tekens voor je bericht. Verwerk hier geen overvloedige punctuatie in maar wel een duidelijke, uitnodigende call-to-action. Verwijs daarnaast naar de doelgroep die je hebt geselecteerd voor de advertenties. Bijvoorbeeld: “Als je van lepels houdt, neem dan eens een kijkje bij onze vorken”.
    • Verwerk personen in de afbeeldigen (mits mogelijk).

Biedingen

  • Bekijk (uiteraard alleen voor conventionele advertenties; niet voor promoted posts omdat die niet met biedingen werken) het verschil tussen je biedingen en de uiteindelijke betaalde prijs. Er zit namelijk nu een nogal groot contrast tussen je geboden CPC en je betaalde CPC.  Je kunt deze wat naar beneden bijstellen.

Targeting

  • Op dit moment worden de conventionele advertenties gericht op een groot aantal verschillende interesses en likes (op basis van de door je ingevoerde keywords). Echter een groot aantal van deze interesses en likes zijn vrij specifiek (ondanks het gebruik van de “#” voor de keywords) en naar mijn mening niet algemeen genoeg. Ik heb hiervoor een aantal tips:
    • Denk buiten je core business: advertenties over jullie bedrijf zijn niet enkel interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in patenten. Wellicht is het een idee om ook te targeten op sectoren waarin veel patenten worden aangevraagd? Of specifieke, veelbesproken producten waar recentelijk patenten voor zijn aangevraagd (of patent-gerelateerde rechtszaken over hebben plaats gevonden).
    • Denk meer vanuit je doelgroep. In welke sectoren is je doelgroep actief? Denk je dat zij veel pagina’s liken en interesses hebben aangegeven die de woorden copyright of patent bevatten? Of zijn het ook mensen die geïnteresseerd zijn bijvoorbeeld innovatie, new business of sustainability? Analyseer, om hier achter te komen, bijvoorbeeld de social media-kanalen van patent-gerelateerde bedrijven en organisaties. Kijk waarover zij berichten delen en welke onderwerpen zij bespreken. Het is vrij eenvoudig: des te groter de organisatie, des te meer je er vanuit kan gaan dat ze bewust de informatie delen die ze op hun social media-kanalen delen.

Cost per Mention versus Cost Per Click

  • Simpel: kies (zoveel mogelijk) voor cost per click. Uiteraard is dit bij promoted posts niet mogelijk.

 

Bent u het (niet) eens met het bovenstaande? Of heeft u nog andere tips en tricks? Laat het me weten in de reacties.

 

Bent u ook op zoek naar een partij die u kan voorzien van Internet Marketing-advies op maat?
Neem dan eens een kijkje op imnl.nl/service/coach/ voor meer informatie onze Internet Marketing Coaching-pakketten.

Wilt u meer leren over de Do’s en Don’ts van adverteren op Facebook?
lees dan eens mijn blogpost van enkele dagen geleden: de Do’s en Don’ts van adverteren op Facebook.

By | 2017-10-18T09:55:42+00:00 september 27th, 2012|blog, Facebook, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.