Do’s en Don’ts voor Twittermarketing

//Do’s en Don’ts voor Twittermarketing

Do’s en Don’ts voor Twittermarketing

Veel bedrijven willen ook iets met social media, maar weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Hieronder een aantal Do’s en Dont’s voor Twittermarketing.

1.       Vis alleen in een vijver met vissen!

Niet ieder merk of bedrijf is geschikt om een profiel aan te maken op Twitter. Is uw doelgroep bejaarden, dan is Twitter een totaal ongeschikt medium voor u. Daarnaast staat niet iedere doelgroep open voor online contact. Deze hebben liever persoonlijk contact. Denk dus goed na over het wel of niet aanmaken van een Twitter-account.

 2.       Geef Tweeters een reden om jou te volgen.

Laat uw volgers of toekomstige volgers zien dat u iets toe te voegen heeft. Laat ze weten wat voor speciale aanbiedingen u heeft of wat uw pluspunt zijn ten opzichte van andere bedrijven. Geef mensen een reden om u te volgen. Post geen links naar een recent persbericht, maar juist naar een eigen geschreven artikel met daarin uw mening en uw kijk op bepaalde zaken. Vraag uzelf altijd af, “zou ik dit bericht lezen als ik niet bij dit bedrijf werkte?”. Bent u niet zeker van een goede tweet, vraag dan een vriend of deze er naar kan kijken en of dit voor hem een interessant bericht is.

3.       Zorg voor zo min mogelijk spelfouten.

Spelling is één van de belangrijkste dingen waar op gelet moet worden op de Twitter-pagina van een bedrijf. Dit klinkt misschien logisch, maar toch worden er vaak spellingfouten gemaakt in tweets. Schrijf de woorden in zijn geheel op en maak geen verwarrende afkortingen. Probeer ook zo min mogelijk SMS-taal te gebruiken.

4.       Word niet te persoonlijk.

Persoonlijke gesprekken kunnen leuk zijn, maar dit is “not done” in de zakenwereld. Dit geldt voor een Twitter-account ook. Zorg ervoor dat uw Twitter-account constant een zakelijke en professionele uitstraling heeft. Houd de gesprekken warm, maar wordt niet te persoonlijk met uw volgers. Heb het nooit over uw favoriete band, een leuk nummertje of het kapsel van degene met wie u aan het Twitteren bent. Hiermee gooit u uw eigen ruiten in en is het succesvol worden op Twitter niet aan u besteed.

5.       Maak zuinig gebruikt van automatische berichten.

Het automatisch versturen van een tweet is ongelooflijk makkelijk. U gaat naar huis, zet de auto-tweet aan en er worden automatisch Twitter-berichten geplaatst voor u. Zo wordt er op een handige en snelle manier promotie gemaakt. Dit kan voordelig lijken, maar op een zakenprofiel kan dit gezien worden als spammen.

6.       Reageer direct.

Zodra u een persoonlijk heeft ontvangen van een klant beantwoordt deze dan meteen. Meestal zijn deze berichten voorzien van een @-teken met daarachter de naam van uw account. Wacht hierop niet één of twee dagen met antwoorden, maar antwoord onmiddellijk of binnen enkele uren. Degene die het bericht geplaatst heeft, verwacht namelijk een bericht terug van u. Wacht u langer met reageren, dan is de behoefte bij de klant al weg of weet de klant al niet meer waar het gesprek over ging. Dit zou een gemiste kans voor een nieuwe klant kunnen zijn.

7.       Stuur niet teveel berichten.

Als u Twitter 24/7 gebruikt om alleen maar eenrichtingsverkeer toe te passen, dan bent u niet goed bezig. Bij het Twitteren is het zeer belangrijk om contact met de klant te krijgen. Ga dus niet schreeuwen naar volgers door ze heel veel berichten te sturen (‘tweet overload’), maar zorg voor goede berichten waardoor ze u gaan volgen.

8.       Bedank mensen

Bedank mensen als ze u beginnen te volgen, als ze een goede tip hebben of een promotie aanbieden waaraan u iets hebt. In de meeste gevallen zijn de gebruikers hier erg blij mee. Hoe meer stromen naar de site, hoe beter het voor de Twitter pagina is. Ook zorgt dit er voor dat volgers u gaan bedanken als u een bericht of een tip heeft gepost.

bedank tweet

 

9.       Monitor zoekwoorden en concurrenten

Niet alleen u bent actief aanwezig op social media sites. Ook uw concurrenten hebben ongetwijfeld een account aangemaakt waarop ze berichten posten en proberen om klanten te krijgen. Vandaar dat het van belang is om goed onderzoek te doen naar uw concurrenten. Wat voor berichten posten ze, op welke manier communiceren ze en welke tips geven ze aan de klanten? Speel hierop in en biedt juist andere dingen aan of kopieer het idee en steek het in een nieuw jasje. Daarnaast is het kijken naar zoekwoorden ook belangrijk. Waar hebben uw klanten en concurrenten het nu over? Zorg ervoor dat u dan ook meedoet met dat onderwerp.

10.   Zorg voor een goede profielfoto

Gebruik uw bedrijfslogo of logo van uw belangrijkste merk als profielfoto. Dit geeft herkenning voor de klant. Zorg er verder voor dat er ook een stuk tekst aanwezig is met wat u precies doet. Plaats bijvoorbeeld een link naar uw eigen website toe.

interplein

 

 

 

 11.   Maak het bedrijfsaccount niet privé

Als u uw instellingen verandert en uw profiel op privé zet, kunnen alleen de mensen die u volgen uw tweets lezen. Hiervoor moeten uw toekomstige volgers zich eerst een verzoek verzenden waarna u deze kunt accepteren. Dit betekent dat u kunt bepalen of mensen u volgen of niet. Voor een bedrijfsprofiel is dit geen ideaal scenario. Voor de meeste mensen is de stap te groot om op de “follow” knop te drukken als een profiel op privé staat. Daarnaast kunnen ze eerder geplaatste tweets van u niet lezen en hebben ze minder redenen om uw Twitter account te volgen, zoals u bij tip 2 kunt lezen.

By | 2017-10-18T09:58:47+00:00 oktober 5th, 2011|twitter|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.