De timing van berichten plaatsen (optimaliseren van engagement)

/, Social Media/De timing van berichten plaatsen (optimaliseren van engagement)

De timing van berichten plaatsen (optimaliseren van engagement)

In dit artikel onderzoeken we op welke tijd van dag en op welke dag bedrijven de beste resultaten boeken met berichten op Facebook. Gebruikers van Facebook zien de meeste content in het nieuwsoverzicht als zij inloggen. Dit nieuwsoverzicht veranderd telkens bij iedereen omdat er steeds nieuwe berichten van gebruikers zichtbaar worden.

De juiste doelgroep op het juiste moment (wanneer zij in een goede bui zijn) bereiken is belangrijk. Want dan reageren ze ook erop, en dat is immers het doel als je een bericht plaatst.

Als een bedrijf in meerdere landen fans/volgers heeft op Facebook, dan wordt het nog moeilijker om te timen wanneer een bericht geplaatst moet worden.

Allereerst kijken we naar de reacties op berichten op de verschillende dagen van de week:

Berichten die in het weekend geplaatst worden, hebben 16% meer engagement. Dit komt waarschijnlijk omdat mensen in het weekend meer tijd hebben en dus ook meer gebruik maken van social media als Facebook.

 

Vervolgens kijken we naar de reacties op de verschillende tijden van de dag:

Hierbij is rekening gehouden met de verschillende tijdzones, aangezien bedrijven vaak fans hebben over de gehele wereld. De tijd gebruikt in het onderzoek is dan ook Central Standard Time. Berichten geplaatst in de avond krijgen 10% meer respons.

Berichten die plaatst worden na 18.00 krijgen meer reacties dan berichten die eerder op de dag worden geplaatst.

 

Als laatst hebben we alle berichten bekeken die geplaatst worden na werktijd, inclusief berichten in het weekend, avonden en vakanties en hebben we gekeken naar de reacties.

Berichten die geplaatst worden tijdens niet werkuren krijgen 20% meer respons:

 

 

By | 2017-10-18T09:55:51+00:00 juli 11th, 2012|Facebook, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.