De Ondergang van Facebook?

//De Ondergang van Facebook?

De Ondergang van Facebook?

facebook-logoDe combinatie van de toenemende kracht van Google+, Google’s weerstand tegen de integratie van Facebook en Twitter in haar zoekresultaten en al Facebook’s pogingen om de statistieken van het zogenaamde “unfrienden” (het verwijderen van Facebook-vrienden) verborgen te houden,

Is dat wel zo? Charlie Jane Anders van io9 geeft een beeld van hoe de toekomst van ’s werelds grootste social network er wellicht uit kan zien. Ze refereert hierbij naar de documentaire-serie “Future of Facebook”, waarin maker Vanessa Miemis vele futurologen aan het woord laat. De resultaten?
–    Facebook heeft behoeft aan diepere integratie, aan meer manieren voor mensen om in contact met elkaar te komen (en te blijven). Denk bijvoorbeeld aan meer social games en een diepe integratie met social apps.
–    Facebook moet duidelijk en aantrekkelijk blijven. Dit is, helaas, paradoxaal. Aan de ene kant betekent het namelijk dat het platform vele manieren aan zal moeten bieden om aan de behoefte van al haar gebruikers te kunnen voorzien maar aan de andere kant betekent het ook dat deze grote verscheidenheid ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid (en overzichtelijkheid) van het platform.
–    Facebook moet haar APIs open stellen zodat er meer ruimte is voor innovatie vanuit haar userbase.
–    Facebook zal wellicht in de (nabije) toekomst besluiten een “account scrubber” gaan aanbieden, waarmee mensen weer met een schone lei aan hun Facebook-aanwezigheid kunnen werken (in plaats van geconfronteerd te worden met oude foto’s, comments of posts die jarenlang opgeslagen zijn in Facebook’s archieven).

Of deze voorspellingen uit zullen komen weet natuurlijk niemand. Het feit blijft echter wel dat, met de opkomst van ‘new kids on the block’ als Google+ (alsook kleine platforms voor specifieke doelgroepen), het voor Facebook wellicht een lange en zware strijd zal worden de grootste te blijven.

By | 2017-10-18T09:56:41+00:00 januari 16th, 2012|Facebook|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.