De nasleep van Google’s Penguin 2.0 update

/, Nieuwsbrief/De nasleep van Google’s Penguin 2.0 update

De nasleep van Google’s Penguin 2.0 update

Sites die gezakt zijn in de Google zoekresultaten door de introductie van Penguin 2.0 hebben inmiddels de belangrijkste dingen gedaan om de schade te repareren. Terugblikkend op de update kunnen we constateren dat links die meerwaarde toevoegen aan sites inderdaad meer op waarde geschat worden. Dat is niet verkeerd. Slechte SEO praktijken worden afgeremd en dat is nodig, al worden onder de kwaden ook goeden getroffen.

Sites die al dan niet door eigen schuld door Google benadeeld worden hebben te maken met een daling in het organisch zoekverkeer.

Hoe zijn Nederlandse sites getroffen?

Slechts enkele Nederlandse zoekmachinemarketingbureaus hebben zich gespecialiseerd in het herstellen van bont en blauw geslagen websites – wellicht een gezond teken. Maar wat er precies gebeurd is in de gehele Nederlandse markt blijft echt koffiedikkijken. Jan Willem Bobbink van Searchmetrics heeft een lijst samengesteld waaruit een en ander duidelijk wordt, alhoewel zijn onderzoek is gebaseerd op visibility in sociale media.

In absolute termen is FD.nl er het meest op vooruit gegaan volgens deze lijst. Het dagblad klom 5671 plaatsen.  In relatieve termen ging Hostlogr.com er het meest op vooruit. Deze site steeg 559 procent ten opzichte van voor 24 april.  Hoe Bobbink te werk ging in zijn analyse lees je hier.

Ander onderzoek, door mensen bij Saleswizard.nl, lijkt aan te tonen dat Nederlandse sites die profiteren van de update omhoog geschoten zijn doordat Google meerdere zoekwoorden in acht neemt voor de ranking dan voor 24 april het geval was. Voor deze bedrijven is Penguin 2.0 heel tof natuurlijk.

Schade repareren

Websites die door Google benadeeld werden zijn aangewezen op diverse strategieen om bakzijl te halen. Gebruik van Google tools om links op te schonen zijn een minimale vereiste. Een goed content marketing bureau heeft natuurlijkerwijze ook advies, met name omtrent het gebruik van sleutelwoorden en het schrijven van unieke, overtuigende content. Hoewel Google zich beroept op welhaast onfeilbare machine learning technology in het vinden van verdachte SEO technieken, hebben eigenaars van ten onrechte afgestrafte websites ook de mogelijkheid zich te verweren door een reconsideration request in te dienen.

Het einde van linkbuilding?

Sommige mensen vragen of linkbuilding nu vervangen moet worden door social media.

Matt Cutts

Het antwoord is een eenduidig nee. Social is een onmisbare aanvulling op een uitgebalanceerde contentstrategie waarin linkbuilding belangrijk blijft. Content die een gespecialiseerd publiek aanspreekt is cruciaal in dit hele gebeuren. Een kenmerk van het ware is dat uitzonderlijke content gedeeld wordt via sociale netwerken, een spontaan proces, en dat het ook natuurlijke links

genereert. Daar letten ze bij Google nu heel scherp op, mede dankzij een machinaal lerende robot die bijna feilloos het koren van het kaf kan scheiden. Voordien gaven ze bij Google zelf toe moeite te hebben met deze inzichten maar dat deurtje is dus echt dicht nu.

Kwaliteitscontent

Goede content is in het post Penguin 2.0 tijdperk van even groot belang voor linkbuilding als voor de algemene autoriteit van je site. Heb je een inkomende link van een site die net even meer informatie over een onderwerp biedt dan jijzelf, wordt dit door Google zeer op prijs gesteld. Alleen links waaruit duidelijk blijkt dat je bezoekers wil attenderen op de voor hen onmisbare informatie op jouw site worden door de zoekgigant als relevant aangemerkt. Denk meerwaarde. Wil je links van anderen werven moet je eerst meerwaarde creeren en pas daarna andere web eigenaars gaan zoeken die natuurlijkerwijze zullen linken. Relevante, goedgeschreven content is de basis.

In dit opzicht is het goed te weten dat Matt Cutts, de man die binnen Google verantwoordelijk is voor Penguin 2.0, journalistieke waarden hoog aanslaat.  Zelf zegt Cutts dat zijn moeder wilde dat hij journalist zou worden, dus deze man is zijn roeping slechts ternauwernood misgelopen.

Angelique van Engelen is een Nederlandse contentschrijver voor NewsReach.

Denk jij dat jouw site nadeel ondervonden heeft door Penguin 2.0? NewsReach biedt een gratis health check voor Nederlandse websites tijdens de maand september. Stuur even een emailtje met je contactgegevens aan Frank.Hartkopf@newsreach.co.uk met de promotiecode IMNL13 als onderwerp.

By | 2017-10-18T07:31:44+00:00 augustus 20th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.