De mogelijkheden van lokale online marketing

/, Local Search, Social Media/De mogelijkheden van lokale online marketing

De mogelijkheden van lokale online marketing

Veel organisaties zijn actief bezig met online marketing. Recent is ook lokale online marketing is opmars. Vooral voor lokale retailers is deze vorm van online marketing interessant. Dit artikel bespreekt een aantal mogelijkheden van lokale online marketing.

Eerste stap lokale online marketing

Allereerst moeten de doelstellingen vastgesteld worden. Mogelijke doelstellingen zijn: Meer bezoekers voor de lokale vestiging, meer verkopen realiseren (offline en/of online), meer omzet onder vaste klanten etc. Dan moet er vastgesteld worden wie de doelgroep is en waar deze zich online bevindt. Welke social media gebruiken ze? Gebruiken ze Google Maps, QR-codes, etcetera? Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van een onderzoek onder de klanten in de winkel (offline) of op internet (online). Het is belangrijk deze stappen goed uit te voeren aangezien je heel gerichte marketing gaat uitvoeren.

Nu worden er een aantal mogelijkheden voor online marketing besproken:

1. Zoekmachine marketing

Zowel op SEO, als op SEA, is veel te winnen voor lokale marketeers. Google laat steeds vaker lokale resultaten zien, inclusief een ‘landkaart’ aan de rechterkant van de resultatenpagina. Het gevolg is dat boven de vouw van de pagina steeds minder resultaten overblijven voor niet-lokale resultaten. En uiteraard kun je PPC adverteren (betaalde advertenties) richten op een specifieke regio. Zo kun je de exacte straal om een winkel in kilometers vaststellen. Specifiek voor adverteren op Google is dit een interessante optie, aangezien de zoekvolumes hier groot genoeg zijn. Zoekmachine marketing is een interessante manier om nieuwe, lokale klanten te bereiken. En de kans op een actie van de prospect is relatief groot, aangezien het zoekgedrag vaak doelgericht is (Ik zoek een loodgieter in mijn buurt).

Zeker voor local online marketing is het interessant te kijken naar alternatieven voor Google, zoals De Telefoongids / Gouden Gids. Op het gebied van regionaal zoeken is het marktaandeel van deze site relatief groot (op andere terreinen heeft de site niets te zoeken). Ook Marktplaats kan een interessant alternatief bieden met Admarkt Topadvertenties. Het principe is hetzelfde: je betaalt pas indien de bezoeker klikt op de advertentie en je kunt zelf het budget bepalen.

 

2. Online adverteren met locatie

Online adverteren op locatie is interessant, vooral op de ‘high traffic sites’, zoals Facebook. In Nederland heeft Facebook verreweg het grootste bereik. Het voordeel van adverteren bij sociale netwerken als Facebook: je bepaalt zelf het budget en je kunt precies vaststellen wat het resultaat is van de advertentie.

Bij Facebook kun je adverteren via http://www.facebook.com/advertising. Je target op regio of plaatsnaam (inclusief straal hieromheen). Je kunt specifieker adverteren, ook op de kleine plaatsen. Hierdoor kun je extreem gericht adverteren, en krijg je heldere statistieken waarmee je kunt inzien wie er klikt. Daarnaast kun je vrij eenvoudig je banner optimaliseren door de statistieken in te zien. Tot slot: je hebt 100% controle over je budget.

 3. Kortingssites

Je kunt er bijna niet omheen: online groepsverkoop  is veel in het nieuws. Groupon en Groupdeal bieden in Nederland dagelijks vele lokale superaanbiedingen die de consument bijna niet mag missen. Deze initiatieven drijven op het principe van groepskorting en lokale marketing. Zodra voldoende mensen meedoen, dan gaat een superaanbieding door. Kortingen van meer dan 50% zijn eerder regel dan uitzondering. Deze kortingssites hebben de volgende kenmerken:

  • De deals zijn locatiegebonden en hebben daarmee een lokaal karakter
  • Tijdsgebonden aanbiedingen die meestal maar een dag geldig zijn.
  • Er is een minimum aantal kopers nodig voordat de aanbieding werkelijk doorgaat

Of het voor een lokale ondernemer interessant is om deel te nemen aan een degelijk initiatief, dat is te bezien. Je moet wel erg veel marge inleveren (vaak 75%) om klanten te trekken. Pas als deze nieuwe bezoekers terugkeren, dan kun je spreken van een positieve ROI. Over het algemeen is de opinie dat kortingssites interessant zijn om een nieuwe klantengroep aan te boren en in tijden van down-time nuttig (zoals een leeg restaurant op dinsdag en woensdag). Downtime marketing en kortingssites gaan daarmee hand in hand.

4. Location based social networking

Locatiediensten als Foursquare en Feest.je bieden de lokale marketeer eveneens interessante mogelijkheden. Bij beide netwerken kun je inchecken op locaties, zien waar je vrienden uithangen en punten verzamelen. Als lokale marketeer heb je de mogelijkheid de burgemeester (Mayor) van je locatie te verwennen, maar ook gewone bezoekers die bijvoorbeeld 5 keer inchecken en vervolgen een attentie krijgen (gratis koffie of een gadget). Deze diensten zijn vooral interessant om de retentie van je klanten te bevorderen. Nadeel: het bereik van Foursquare & Feest.je is in Nederland nog relatief beperkt (Eigen schatting: Foursquare: 200.000, Feest.je 20.000). Selexyz is vergevorderd. De bezoeker krijgt een gratis bestseller bij 10 check-ins.

Een stap verder dan klanten laten inchecken is het versturen van push berichten als men langs en bepaalde locatie loopt. In Japan is deze vorm van marketing al enige tijd doorgebroken. Je ontvangt bijvoorbeeld een sms-bericht van een winkel met een bijzondere aanbieding. Een andere optie is dat je punten verdient wanneer je een bepaalde winkel inloopt. Die punten zijn vervolgens om te wisselen voor echte producten. Een mobiele applicatie die deze dienst ondersteunt is Shopkick. Deze App is vooralsnog alleen in de Verenigde Staten actief. Het is de verwachting dat deze vorm van lokale marketing ook in Nederland zal doorbreken.

Conclusie

Er zijn heel veel mogelijkheden voor retailers of webshop-eigenaren met een fysieke winkel om lokaal online marketing te bedrijven. Belangrijkste is dat je weet wie je klanten zijn en hoe je ze online kan bereiken. Want zodra je dat weet, kan het spel beginnen.

By | 2017-10-18T09:55:50+00:00 juli 17th, 2012|Internet Marketing, Local Search, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.