De kracht van de Facebook post

//De kracht van de Facebook post

De kracht van de Facebook post

Allereerst een tip: De online wereld is een uitvergrote verlenging van de offline wereld. Het is heel simpel: plaats je content op je Facebook-pagina, blog, Twitter, Tumblr of LinkedIn-account en je account is niet (deels) afgegrendeld dan is een motto als “denkt voor ge content schenkt” essentieel om in het achterhoofd te houden.

Hana “Phara” Beshara (zie foto links) heeft de bovenstaande tip nooit gekregen (of ter harte genomen).
Haar verhaal is even leerzaam als tragisch: in het kort zit Beshara op dit moment een gevangenisstraf van 22 maanden uit in Alexandria, Virginia (VS) omdat NinjaVideo, de website waarvan ze mede-oprichter is, zich niet aan copyrights gehouden heeft.
Naar eigen zeggen “als een echte ninja” gooide Beshara (bedoeld of onbedoeld) olie op haar eigen vuur, door haar frustratie jegens de dreigende veroordeling te uiten op onder andere NinjaVideo’s Facebook-pagina.

Haar posts werden vervolgens onderschept door twee federale advocaten die uit Beshara’s woorden de conclusie trokken dat Beshara geen enkel berouw heeft voor haar daden en zelfs, zo blijkt volgens hen uit enkele van haar posts, van plan is fysieke agressie te tonen richting haar mede-gevangenen.

Ondanks meerdere pogingen van Beshara’s advocaat om het vuur ietwat te blussen was het vonnis van de rechter eenvoudig: Beshara’s rechten op zelf-overgave, die er wellicht voor zouden kunnen zorgen dat haar straf tenminste ietwat verminderd zou worden haar ontnomen.

Een pijnlijk voorbeeld van de kracht van de Facebook post; een kracht die overduidelijk eerder overschat dan onderschat moet worden. Om maar te eindigen met een speelse variatie op een bekend spreekwoord: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook op Facebook niet.

(Bronnen: Ars Technica, Washington Examiner)

 

By | 2017-10-18T09:56:40+00:00 januari 18th, 2012|Facebook|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.