De beste internet marketing strategie

/, Nieuwsbrief/De beste internet marketing strategie

De beste internet marketing strategie

Internetmarketing

de-beste-internet-marketing-strategie

de-beste-internet-marketing-strategie

Wat is internetmarketing?
Wat verstaan we onder internetmarketing? Laten we het op twee manieren bekijken. Je kan het ten eerste vergelijken met een auto. Ten tweede gaan we de voornaamste processen bekijken die een rol spelen. Na deze module weet je hoeveel er bij internetmarketing komt kijken.

definitie-1

definitie-1

Definitie 1
Om te begrijpen wat internetmarketing is, vergelijken we het met een auto. Dit verduidelijkt veel meer dan een definitie.

vergelijk-het-met-een-auto

vergelijk-het-met-een-auto

Vergelijk het met een auto
Je koopt een website. Dit staat gelijk aan de aanschaf van een auto. Je bent er trots op en jouw kennissen geven je complimenten.

Je weet dat je regelmatig benzine in de auto moet stoppen, anders heb je er niet veel baat bij. Definieer internetmarketing als de benzine in de auto: het is de geïnvesteerde tijd en het geld om jouw website te laten lopen op internet.

Er is nog een andere gelijkenis. Je auto heeft onderhoud nodig om een lange levensloop te hebben. Dit geldt ook voor je website. Google verandert met regelmaat haar zoekalgoritme, dit betekent dat ze de top 10 anders samenstellen. Google kondigt dit altijd aan. Websites die hier geen rekening mee houden, kunnen verdwijnen uit de top 10. Soms met dramatische gevolgen voor de ondernemer die afhankelijk is van het gratis verkeer van Google. Zorg dat je site Google-proof is bij iedere grote update.

Op social-mediagebied worden voortdurend nieuwe sites ontwikkeld. Sommige bieden jouw alerte concurrenten de gelegenheid om daar veel klanten werven. Daardoor blijven er minder klanten over voor jou. Houd dus ook hier de ontwikkelingen in de gaten en pas je op tijd aan!

verschillende-soorten-uitdagingen

verschillende-soorten-uitdagingen

Verschillende soorten uitdagingen
Er zijn verschillende invalshoeken bij internetmarketing.
De meeste internetmarketeers hebben een vast maandbudget en moeten daarvoor zoveel mogelijk klanten werven.
Andere willen winstoptimalisatie, met name grote websites. Deze adverteren en meten de resultaten nauwkeurig. Goede software is hiervoor essentieel.

Tot slot heb je klanten die binnenkomen met een target. Een voorbeeld: over een maand geef ik een concert en ik wil tegen minimale kosten honderd kaarten verkopen. Daarna stopt de internetmarketing.

Elke invalshoek vraagt om een eigen specifieke aanpak.

definitie-2

definitie-2

Definitie 2: de drie hoofdzuilen van internetmarketing
In de tweede definitie van internetmarketing bekijken we driehoofdzuilen. Daarna zoomen we in op de tweede en vooral de eerste zuil.

de-drie-hoofdzuilen

de-drie-hoofdzuilen

Drie hoofdzuilen
De drie hoofdzuilen zijn:
1. Zorg ervoor dat je verkeer krijgt.
2. Zorg ervoor dat het verkeer doet wat jij wil.
3. Zorg ervoor dat je je website runt zoals een bedrijf.

sheet-7

sheet-7

Sheet 7
Hier zie je de drie zuilen uitgewerkt.

Het verkeer komt van zoekmachines, social media, het adverteren op het internet en affiliate marketing. We komen hier zometeen op terug.

Conversie houdt in dat de bezoeker doet wat jij wil: producten kopen, een contactformulier invullen, jou bellen of een e-book downloaden.

Op zuil 3 komen we niet meer terug. Beschouw je website als een onderneming. Volg eventueel managementtrainingen voor tips.

zuil-2-conversie-usability

zuil-2-conversie-usability

Zuil 2 conversie – usability
We beginnen met zuil 2. De conversie.

Weet je zeker dat jouw huidige website de beste conversie oplevert? De kans is klein dat je site nu al optimaal is. Kleine veranderingen kunnen jou al essentieel meer omzet opleveren. Denk aan andere teksten, andere foto’s, wel of geen promotiefilms of een andere kleur van je website. Usability is het vakgebied dat zich bezighoudt met het aanpassen van websites voor meer rendement.

Vaak wordt Google Analytics hierbij gebruikt. Hierin kan je meerdere versies opgeven van een pagina. Een bezoeker ziet er willekeurig één. Wanneer er veel bezoekers zijn geweest, kan Google Analytics vertellen welke versie de beste resultaten had. Vervang steeds de slechtste. Hierdoor is het mogelijk om 30 tot 50% meer conversie uit je website te halen. Dit kan het verschil uitmaken tussen verlies of winst. De methode wordt ook wel ‘splittesten’ of ‘A/B-testen’ genoemd.

zuil-2-emailmarketing

zuil-2-emailmarketing

Zuil 2: e-mail marketing
Verzamel contactadressen met een nieuwsbrief. E-mail marketing houdt in dat je maximaal rendement haalt uit je nieuwsbrief-inschrijvingen. Hierover hebben we een speciale trainingsmodule
met meer dan 30 tips.

strategische-vraag

strategische-vraag

Strategische vraag
Promoot jij in een advertentie je website? Óf je facebookpagina? Een paar cijfers voordat je beslist: gemiddeld heb je 200 bezoekers nodig voor 1 nieuwsbrief-inschrijving en 20 bezoekers op je facebookpagina voor 1 volger. Bovendien kan iemand die jou liket (laikt) een sneeuwbaleffect veroorzaken. Mogelijk zien nieuwsgierige vrienden deze like en komen zij ook op je facebookpagina. Dit is de reden waarom je steeds vaker een facebookpagina in een tv-reclame ziet.

Zet de voor- en nadelen eens op een rijtje: promoot jij jouw website of je facebookpagina?

waar-komen-jouw-klanten-vandaan

waar-komen-jouw-klanten-vandaan

Zuil 1: waar komen jouw klanten vandaan?
Nu de zuil waar de meeste vraag naar is. Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Hoe kom ik aan verkeer op mijn website?

hoe-komen-amerikanen-aan-klanten

hoe-komen-amerikanen-aan-klanten

Hoe komen Amerikanen aan klanten?
Laten we de cijfers bekijken. Één op de vier Amerikaanse ‘Business to Consumer’ bedrijven krijgt nieuwe klanten via social media. Ruim 40% via zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Een derde betaalt om aan bezoekers te komen.

hoe-komen-nederlanders-via-internet-aan-nieuwe-klanten

hoe-komen-nederlanders-via-internet-aan-nieuwe-klanten

Hoe komen Nederlanders via internet aan nieuwe klanten?
Kijk nu eens naar de Nederlandse markt. Hier domineert Google naar verhouding nog meer dan in Amerika. 3 van de 4 klanten komen via Google. Daarvan komt er één via betaalde advertenties. Het aandeel social media is minder dan in Amerika, maar dit is wel het sterkst stijgende deel.

gratis-zoekmachines-en-social-media

gratis-zoekmachines-en-social-media

Gratis: zoekmachines en social media
Conclusie: het meeste verkeer is gratis. Nou ja gratis, je moet voor social media en SEO wel veel doen. Uren die ook geld kosten. In andere modules leggen we uit hoe de zoekmachine Google werkt en hoe je met Social Media geld kan verdienen.

zuil-1-adverteren

zuil-1-adverteren

Zuil 1: adverteren
Wat overblijft in zuil 1, het verkeer, is affliate marketing en adverteren.

We beginnen met adverteren. Veel starters vinden dit eng, en terecht, want je kan geld verliezen. Om de succesformule te vinden moet je veel uitproberen. Het mooie van internet is dat je alles snel en goed kan meten. Analyseer op basis daarvan wat wel of geen geld oplevert. Na enkele sessies verdienen bijna alle ondernemers geld. Wie zou er niet graag 1000 euro betalen, als je er 2000 voor terugkrijgt?

Binnen het adverteren is Google AdWords de grootste. Je kan geld verdienen met Google AdWords, mits je goed begrijpt hoe het werkt. Bekijk hiervoor de trainingsmodule over AdWords, voordat je ook maar 1 euro overmaakt naar Google.

Zoals gezegd komt 25% van de klanten via Google AdWords. Dit is inclusief hun uitgebreide partnernetwerk, waaronder YouTube, G-Mail, Marktplaats, Telegraaf en Volkskrant. Daarnaast kan je adverteren op social media sites als Twitter, LinkedIn en Facebook.

Denk nu even na over het volgende. Stel: je móet voor 1000 euro adverteren. Waar zou je dit aan uitgeven? Welk deel aan welke sites? Zit je in de zakenmarkt, dan is dit iets eenvoudiger. Facebook, Twitter en Marktplaats vallen af. De rest blijft interessant.

oefening

oefening

Oefening
Via deze oefening krijg je een idee over de grootte van jouw markt. We beperken ons tot de nummers 1 en 2 op advertentiegebied: Google AdWords en Facebook. Start op basis hiervan met het verdelen van de 1000 euro. Daarna zal vooral het succes bepalen hoe jouw uiteindelijke verdeling er uit komt te zien.

reken-uit-waar-je-doelgroep-zit

reken-uit-waar-je-doelgroep-zit

Reken uit waar je doelgroep zit
Eerst Facebook. Zorg voor een zakelijk facebook-account en doe alsof je een campagne aanmaakt. Rechts zie je steeds jouw doelgroep.

Nu Google. Start de Keyword tool van Google. Dit is de meestgebruikte internetmarketingtool ter wereld. Je ontdekt ermee hoe vaak iemand via Google maandelijks op zoek is naar je. Vul de zoekwoorden in, bekijk welke bij jou horen en tel de volumes op. Werk je landelijk, deel dan het zoekvolume door jouw regio.

affiliate-marketing-iets-voor-jou

affiliate-marketing-iets-voor-jou

Affiliate marketing iets voor jou?
Een speciale vorm van adverteren is affiate marketing.

In de offline wereld zijn dit winkels. Om een consumentenproduct op de markt te brengen zijn winkels nodig.

In de online wereld kan je rechtstreeks verkopen of via andere, populaire sites. Je kan rechtstreeks een grote site benaderen en vragen of ze jouw product willen verkopen. Spreekt een provisie af en eventueel andere voorwaarden. Dit is de beste vorm van affiliate marketing, maar wel tijdrovend.

Daarom zijn er spelers op de markt gekomen die dit voor je doen. Ze brengen vraag en aanbod bij elkaar en regelen de provisie en betalingen. In Nederland is Daisycon de grootste. In Amerika Clickbank. Veel grote bedrijven met consumentenproducten verkopen deze ook via affiliates.

hoe-werkt-affiliate-marketing

hoe-werkt-affiliate-marketing

Hoe werkt affiliate marketing?
Achter Daisycon zitten 70.000 Nederlanders. We nemen een aanbieder van autoverzekeringen als voorbeeld. Deze plaatst zijn banners in Daisycon en noemt de provisie per verkoop. De eigenaar van een website over autonieuws plaats de banner. Zodra iemand op de banner klikt, komt deze persoon in de database van Daisycon en wordt de pagina van de autoverzekeraar opgestart. De persoon besluit een verzekering bij de aanbieder te nemen. Daisycon krijgt hiervan automatisch een melding en betaalt de website-eigenaar aan het eind van de maand zijn provisie.

kortingssites

kortingssites

Kortingssites
Bestaat affiliate marketing nog lang?

Waarschijnlijk wel, maar ze krijgen concurrentie van kortingssites als Groupon. Deze slaan de tussenhandel over. Dat lukt alleen wanneer ze zelf veel potentiële afnemers hebben. Het kost ze miljoenen om een klantenbestand op te bouwen. Pas daarna kunnen ze acties aanbieden.

Nieuwe spelers – opkomst mobile marketing
Kortingssites zelf krijgen ook concurrentie.

Google komt met Google Offers voor de zoekmachine. Deze wordt gepromoot via Google Now, de mobiele app van Google. Het voordeel is dat je geen voucher heeft te kopen. Je loopt de winkel in en besluit via je mobiele telefoon de aanbieding te kopen. Groupon Now werkt hetzelfde.

conclusies-internet-marketing

conclusies-internet-marketing

Conclusies internetmarketing
Natuurlijk moet je verkeer naar je website krijgen. Maar de meeste bedrijven denken dat daarmee het verhaal klaar is. Dat is niet zo! Dan begint het pas. Optimaliseer je website voor een goede conversie. Zie je website als een bedrijf en geef het ook die aandacht.

 

By | 2017-10-18T07:31:48+00:00 augustus 19th, 2013|blog, Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.