Je data verkopen via een “Data Bank”?

//Je data verkopen via een “Data Bank”?

Je data verkopen via een “Data Bank”?

Stel dat je alle data die websites als Facebook en Google van je verzamelen zelf zou kunnen beheren en kunnen verkopen… Stel dat je zelf zou kunnen kiezen welke online data derden van je kunnen gebruiken…

Dit is het idee achter de ‘data bank’ (niet te verwarren met de Nederlandse naam voor database) van SWIFT (the Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication). Deze non-profit organisatie, die zich nu nog richt op transacties tussen financiële instituten, werkt op dit moment aan een systeem, waarmee personen hun data kunnen opslaan en verkopen aan derden. Zie het als een databankrekening.

Het concept bouwt voort op de ontwikkeling dat er toenemende kritiek op is op websites als Facebook en Google op data privacy-gebied. Zo is Facebook al meerdere malen beschuldigd van het aanwenden van de data van haar gebruikers voor promotie-doeleinden, zowel op het platform zelf als op andere websites (door middel van bijvoorbeeld de zogenaamde Like Box).

De redenering van SWIFT is dat mensen er geen moeite mee hebben hun data te delen met derden, zolang ze er maar wat voor terugkrijgen.
SWIFT’s visie: een systeem waarin personen hun data kunnen opslaan en verkopen (bijvoorbeeld in ruil voor korting bij een bedrijf naar keuze). Het SWIFT systeem dient hierbij als een neutrale tussenpartij.

Er zijn echter een aantal problemen. Ten eerste zal SWIFT voor het onderhouden van haar systeem een bijdrage vragen van haar gebruikers, waarmee het een eerste hindernis voor zichzelf legt. Ten tweede is het SWIFT systeem in essentie een bank; nu niet bepaald een branche waar de gemiddelde consument op dit moment veel vertrouwen in heeft. Ten derde geeft SWIFT zelf aan dat het systeem naar verwachting pas over ±5 jaar klaar zal zijn.

Onafhankelijk van hoe de toekomst eruit ziet zijn ideëen als die van SWIFT wel tekens aan de wand dat de waarde van de data die u op het Internet verspreidt geld waard is.

(Bron: Business Week)

By | 2017-10-18T09:56:41+00:00 januari 17th, 2012|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.