De onderzoeksresultaten van het Amerikaanse bedrijf NetMarketShare laten zien, dat de marktwaarde van Microsoft’s Internet Explorer voor het eerst sinds de lancering onder de 50% gekomen. Gegevens laten zien dat Internet Explorer nog maar 49,58% van al het dataverkeer voor haar rekening neemt. In 2009 was deze marktwaarde nog 64.6%, deze daling komt door het groter worden de populariteit van Firefox 21,20% en Google chrome 16,59% .

marktwaarde-internet-browsers

MonthInternet ExplorerFirefoxChromeSafariOperaOther
December, 201057.09%22.81%9.98%5.57%2.21%2.34%
January, 201156.00%22.75%10.70%6.03%2.25%2.27%
February, 201156.77%21.74%10.93%5.76%2.12%2.67%
March, 201155.93%21.80%11.57%6.00%2.12%2.58%
April, 201155.11%21.63%11.94%6.51%2.11%2.70%
May, 201154.28%21.71%12.52%6.54%2.01%2.93%
June, 201153.68%21.68%13.11%6.80%1.70%3.02%
July, 201152.72%21.47%13.49%7.37%1.62%3.33%
August, 201151.59%21.03%14.46%7.71%1.58%3.62%
September, 201150.97%21.06%15.17%8.03%1.58%3.18%
October, 201149.58%21.20%16.59%8.54%1.49%2.59%

 

Ook de internetbrowser van Apple is aan het stijgen had deze in december 2010 nog 5,57% nu in oktober 2011 zit de browser op 8,54% van het totale dataverkeer. De daling van Internet Exploren en de groei van de andere browsers is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er voor Firefox, Google Chorme en Safari steeds meer applicaties beschikbaar zijn. Internet Explorer blijft daar heel erg op achter, de verwachting is dan ook dat Internet Explorer zal blijven dalen als Microsoft niet gaat inspelen op het ondersteunen van online applicaties.

De grote verliezer in de strijd om het meeste dataverkeer te verwerken is internet browser Opera, deze had in december 2010 2,21% nu in 2011 zitter ze nog maar op 1,49% van het totale dataverkeer.