Brengt Google Search+ Google meer baten dan kosten?

//Brengt Google Search+ Google meer baten dan kosten?

Brengt Google Search+ Google meer baten dan kosten?

Google lijkt door middel van Google Search+ wraak te nemen op Facebook en Twitter. De nieuwe toevoeging aan Google’s zoekmachine lijkt (met opzet) Google+-resultaten te prefereren boven Facebook en Twitter feeds. Op deze manier lijkt Google te compenseren voor het feit dat beide platforms weigeren hun data te delen met Google; Facebook heeft het nooit gewild en Twitter heeft onlangs, na lange discussies over en weer, ook geweigerd haar data te laten indexeren door de Google bots.

google-vs-facebookGoogle’s oplossing: dan maar de Google+-zoekresultaten promoten. Volgens MG Siegler van Techcrunch een logische oplossing vanuit Google’s perspectief: volgens het zoekbedrijf wordt social search de komende jaren steeds belangrijk. Een goede reden dus voor Google om de ‘normale’ zoekresultaten te bundelen met zoekresultaten van de verschillende social media platforms.

De reactie van Facebook en Twitter: Google doet haar oude tagline “don’t be evil” weinig eer aan. Sterker nog, ze zien het als een regelrechte aanval. Google, zo stellen de platforms, heeft het recht niet om de werking van haar bots zo te manipuleren passen dat Google+ bovenin de zoekresultaten belandt.

Google-vs-twitterGoogle’s reactie: we proberen het beste te doen wat we voor onze klanten kunnen doen. We willen de beste en grootste search engine zijn en blijven. Gezien de gigantische kracht van de social media hoort hier ook bij dat de social media in de zoekresultaten belanden.

Het probleem: Google is, ondanks haar enorme macht en vrijwel monopolistische marktpositie, niet in staat om een middenweg te vinden. Aan de ene kant zet ze alles op alles om van haar afhankelijkheid van AdWords af te komen door middel van Google+, aan de andere kant bevindt ze zich nu direct in het vaarwater van de grote (en eveneens machtige) social media platforms.

Een zeer nare positie voor een monopolist.

By | 2017-10-18T09:56:41+00:00 januari 13th, 2012|google|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.