Blogging! 1: Focus op jouw SEO

//Blogging! 1: Focus op jouw SEO

Blogging! 1: Focus op jouw SEO

bloggingIn deze serie gaan we het hebben over het promoten van je blog, we gaan kijken welke manieren er zijn om je blog verder uit te bouwen en bezoekers loyaliteit.

 

 

Een vaak voorkomend probleem  voor iedere nieuwe blogger is geen lezers.  Aannemend dat je je Blog met een al  bekend website vergelijkt die een groot hoeveelheid volgers heeft, is het begrijpelijk dat de taak om meer publiek te lokken overdonderend lijkt te zijn.  Niet iedereen kan met een vingerknip en op wonderbaarlijke manier een enorme fan base oproepen met hongerige lezers  die te wachten staan om ieder woord op te vreten.

Er zijn er enkele dingen die je kunt doen om lezers aan te trekken en verkeer richting jouw blog te krijgen. Dit kost maar een beetje onderzoek tijdens de eerste paar weken,  maar helpt echt om de weg vrij te maken voor al jouw toekomstige posts.

seo_plaatjeVoor die genen die strijden tegen het veel voorkomend probleem van ’blog-population-zero’ , laat me jullie eerst naar mijn vorige post leiden, hoe bepaal ik mijn doelgroep . Mocht je die al gelezen hebben en klaar zijn voor de volgende stap, lees dan verder.

Focus op jouw SEO

Zoekmachines optimalisatie is een van die luxe termen die bloggers vaak gebruiken. Niet alleen omdat het ‘cool’ klinkt, maar omdat het echt werkt. Door jouw blog te optimaliseren in zoekmachines zoals  Google, Bing, enzo., laat je het internet toe om jouw te ontdekken.. Terwijl  nieuwe lezers  jou kunnen vinden via andere routes zoals in mond-tot-mondreclame, dikwijls zijn  zoekmachines vaker jouw vrienden  in de strijdt voor een groter publiek.

Het is verstandig om meerdere malen terug te linken naar eigen blog vanuit waar je dan ook een soort aanwezigheid hebt kunnen bevestigen in het net.  In wezen wil je het iedereen onmogelijk maken om je niet online te vinden  omdat je er duidelijk veel moeite voor gedaan hebt  om te  zorgen dat jouw blog identiteit overal te zien is .

Drop links naar jouw website op bekende bookmarking sites om hun erg actieve blog-hunting gemeenschappen naar jouw blog aan te drijven. Niet al jouw linkposts zullen de door jouw verwachte  fantastische cijfers en reacties ontvangen , maar dat is ook niet het doel van bookmarking diensten te bevolken met URL’s naar jouw site. Je geeft het net slechts meer redenen om naar jouw blog te wijzen en verhoogt de zichtbaarheid van jouw inhoud.

analytics

De onderstaande tips zijn de belangrijkste  bijdrages achter het optimaliseren van jouw blog voor zoekmachines. Hou deze dus in gedachten tijdens het lezen.

Het toevoegen van googleanalytics aan je blog zal je helpen om meer te begrijpen over het verkeer in jouw site. Analytics laat zien wanneer je website het meest bezocht wordt, hoe vaak mensen je website bezoeken, hoeveel tijd ze op je website besteden, en hoe waarschijnlijk ze afkeren  als je inhoud niet interessant genoeg is. Het bijhouden van deze verschillende data zal je helpen  om je blog goed aan te passen tot een presentabele format die jouw lezers langer zal behouden.

Dat gezegd,  kun je ook Analytics controleren om te ontdekken wie aan jouw blog gelinkt is en waar het meest verkeer vandaan komt. Bijvoorbeeld, op mijn persoonlijke blog, weet ik dat het meest van mijn publiek  van Twitter afkomt. Daarom zorg ik dat ik mijn aanhangers op de hoogte gesteld worden via Twitter iedere keer dat ik een nieuwe blog post heb uitgebracht om juist gebruik te maken van dit verkeer bron.

Analytics helpt je ook begrijpen waar mensen op Google naar zoeken , om jouw te vinden. Kapitaliseren op deze sleutelwoorden zal je helpen opstijgen in zoek rankings en je geheel zichtbaarder maken.

social-media

Een google+  profiel aanmaken is een van de makkelijkste en snelste manieren om je blog te optimaliseren voor zoekmachines. Nu dat Google+ beschikbaar is voor het algemeen publiek,  kan het ‘social platform’ dienen als de officiële kern  voor al je terugkoppelingen via zoekopdrachten. Aanmelden via deze dienst geeft je de mogelijkheid om links in je profiel  te bewerken zodat Google  met jouw merk of online identiteit zal associëren. Deze resultaten worden dan op een efficiënte wijze in rank opgedrongen  in zoekopdrachten  wanneer potentiële lezers jouw opzoeken.

Behalve Google+ , is Twitter ook een fantastisch gereedschap  waarmee je de mogelijkheid zult hebben om promotie te maken en jouw blog link door duizenden potentiële lezers te laten zien. Voeg je blog link toe aan je profiel op Twitter, of stuur een tweet iedere keer er een nieuwe post is uitgebracht op je website om jouw aanhangers op de hoogte te brengen van nieuw inhoud. Link dan je aanhangers direct tot je nieuwe post. Je zult Tiwtter kunnen gebruiken als een aparte feedback  medium  waarmee je de mogelijkheid zult hebben om een dieper verband met je lezers op te bouwen in een real-time instelling.

Je kunt hetzelfde bereiken op Facebook, TumbIr, of via andere websites waar het sociaal netwerken aangemoedigd wordt.  Zelfs je email adres handtekening dient een link naar jouw blog bevatten.  Feitelijk, door continu terugkoppelingen  naar je werk over het net  te maken en jouw aanhangers door verschillende sociale netwerken aan te trekken,  verhoog je niet alleen de kansen dat jouw website gevonden wordt in een zoekopdracht, maar je maakt ook je blog veel zichtbaarder voor potentiële lezers.

Het kan een beetje doortastend overkomen om je  vrienden posts  door de strot heen te duwen, maar voor nieuwe bloggers, zijn jouw vrienden en familie de natuurlijke evangelisten en het werkt ook als een uitstekend gereedschap om mee te starten en  het woord over jouw blog te verspreiden.

Online Gemeenschappen

Als  jouw blog een specifieke niche heeft, heb  je meer kans om trouwe aanhangers te behalen door te netwerken met de genen die gelijkwaardige interesses hebben. Online gemeenschappen en forums  zijn, bijvoorbeeld,  uitstekende manieren om jezelf te presenteren aan een heel specifiek consumenten groep wiens smaken jouw eigen vertonen.

In dit geval, laat een link tot jouw blog achter in de signature van jouw forum identiteit, en maak terugkoppelingen naar de verschillende gebieden waar jij online bekend bent om een soort internet geloofwaardigheid op te bouwen. Door jezelf meer beschikbaar te stellen en makkelijker te ‘stalken’ te maken , biedt jij een vorm van transparantie aan waar veel nieuwe lezers van houden. Door zo een unieke stem voor jezelf online op te bouwen , zullen jouw lezers waarschijnlijker jouw werk interessant of relevant vinden,  na mate ze jouw stem als een schrijver  of inhoud voortbrenger  kunnen herkennen.

Als ik deel neem aan een forum,  zal mijn signature link in die forum mijn nieuwe lezers naar  mijn website leiden. Op deze manier, kan ik op een efficiënte manier op de juiste gemeenschap richten en daar lezers tot de juiste inhoud aandrijven.  Als  zij het aangeduid  inhoud interessant vinden, dan is er een kans dat zij verder door mijn blog zullen browsen  en ontdekken dat er meer te zien valt en hopelijk zullen ze zich verruimen in mijn andere onderwerpen. Op deze manier introduceer ik langzamerhand nieuwe lezers aan mijn werk op een wijze dat niet te vervelend is.

links

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wedstrijden!

Wedstrijden zijn een makkelijke manier de korte aandachtsspanne van nieuwe lezers aan te grijpen. Het kan zijn dat je geen kwalitatieve lezers zult krijgen door wedstrijden op te zetten, maar je zult een tijdelijke boost ervaren in verkeer en ook  geheel  meer zichtbaarheid behalen.

Terwijl nieuwe bezoeken van de genen geïnteresseerd in jouw wedstrijden misschien niet altijd terug komen naar jouw blog om echt posts te lezen, heb je tenminste jouw aanwezigheid in hun gedachten versterkt als een bron van nieuw inhoud. In de beste gevallen, zullen de genen die deel hebben genomen aan jouw wedstrijd zich  daadwerkelijk interesseren in de rest van jouw blog content en de tijd nemen om verder door jouw website te browsen. Vanaf hier is het een kwestie van lezers die normaal gesproken alleen browsen te bekeren tot iemand die voortdurend betrokken is met jouw werk.

 

 

By | 2017-10-18T09:58:43+00:00 oktober 11th, 2011|Nieuwsbrief|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.