Sheet 1 – Affiliate marketing
Affiliate marketing is een marketingtoepassing waarbij een bedrijf één of meerdere affiliates beloont voor elke bezoeker of klant die bij hem komt dankzij de affiliate. Simpel gezegd is affiliate marketing een soort tussenhandel. Een website, de affiliate, promoot producten of diensten van een bedrijf in ruil voor een beloning.
Stel dat een affiliate onze cursussen promoot. Wanneer een klant bij ons een cursus bestelt en hij afkomstig is van de website van de affiliate, dan krijgt de affiliate een commissie. De affiliate kan producten en diensten van de adverteerder promoten middels banners, tekstlinks of formulieren die door de verkopende partij beschikbaar zijn gesteld.
Sheet 2 – Kies de juiste partner!
De samenwerking tussen affiliates en adverteerders is belangrijk voor beide partijen. Zowel de affiliate als de adverteerder is gebaat bij een betrouwbare en populaire partner. Het levert een affiliate niets op wanneer hij een product of dienst promoot die niet gekocht wordt. Andersom heeft de adverteerder een affiliate nodig die veel bezoekers of klanten oplevert. In deze module zullen zowel de adverteerder als de affiliate enkele tips krijgen om succesvol te zijn. De eerste tip is voor allebei: werk samen met een betrouwbare en populaire partner.
Sheet 3 – Affiliate marketing
Deze module bestaat uit twee hoofdthema’s. In het eerste thema worden de affiliates besproken. Er zal uitgelegd worden wat affiliates zijn en wat u het best kunt doen wanneer u zelf een affiliate start. In het tweede thema wordt besproken hoe adverteerders hun affiliate-programma het best kunnen inrichten. Daarbij komen verschillende programma’s aan bod.
Sheet 4 – Affiliates
Een affiliate is niets anders dan een website die producten of diensten promoot van één of meerdere bedrijven. Promotiemateriaal wordt doorgaans door de adverteerders geleverd. Voorbeelden van promotiemateriaal zijn reclamebanners, tekstlinks of formulieren.
Sheet 5 – It’s all about the money
Affiliates kunnen met drie principes geld genereren: Pay Per Click, Pay Per Lead en Pay Per Sale.
In het geval van Pay Per Click wordt een vast bedrag overgemaakt naar de affiliate per click op een banner of tekstlink.
Pay Per Lead houdt in dat een vergoeding wordt uitgekeerd aan de affiliate per lead. Een lead is niets anders dan het achterlaten van contactinformatie van een bezoeker of klant. Affiliates kunnen bezoekers de mogelijkheid bieden zich in te schrijven voor nieuwsbrieven of hun e-mailadres achter te laten. Hiervoor krijgen affiliates een beloning van de adverteerder. De Pay Per Sale is een vergoeding wanneer een bezoeker via de affiliate voor directe opbrengst zorgt. Meestal is dit de verkoop van een product of dienst aan de bezoeker. De vergoeding aan de affiliate is vaak een percentage van het verkoopbedrag.
Sheet 6 – eCPC
Een overkoepelend begrip voor de opbrengst die affiliates genereren is eCPC. Dit is de effectieve cost-per-click. Dit zijn de gemiddelde uitgaven of inkomsten per geleverde of ontvangen bezoeker. Zoals de definitie van eCPC doet vermoeden is het van toepassing op affiliate en adverteerder. De betekenis van eCPC is voor een affiliate anders dan voor een adverteerder. Voor een affiliate is de eCPC het gemiddelde wat hij per click verdient. Voor een adverteerder is de eCPC het gemiddelde dat betaald wordt aan affiliates. Hoe hoger de eCPC, hoe interessanter het is voor affiliates de producten of diensten van een adverteerder te promoten.
Sheet 7 – Tips voor uw eigen affiliate-marketingprogramma
Veel mensen worden nieuwsgierig wanneer ze over de mogelijkheden van affiliate marketing horen. Ze willen weten of zij met hun website of blog geld kunnen verdienen door affiliate marketing. Dit is mogelijk, mits het op een goede wijze gebeurt. Hier volgen enkele tips waaraan u moet denken wanneer u met uw website of blog geld wilt verdienen met affiliate marketing.
Het belangrijkste is het genereren van bezoekers. Dit klinkt logisch, maar is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen die op internet zoeken naar een product of dienst, gebruiken de zoekmachine Google om deze te vinden. Het is als affiliate dus belangrijk dat u hoog geïndexeerd staat in Google. De domeinnaam en content van uw pagina spelen een belangrijke rol. In onze SEO-module leggen wij u uit wat u kunt doen om een hoge positie in Google te krijgen.
Sheet 8 – Hoog in Google
Google streeft naar kwaliteit. Het wil de meest kwalitatieve websites op de hoogste positie in hun index. Het is dus belangrijk dat uw blog of website over veel goede content beschikt over een bepaald onderwerp. Het heeft geen zin om een website en blog over meerdere onderwerpen te maken; dit komt uw positie in Google niet ten goede. Focus op één onderwerp, hier kunt u adverteerders bij zoeken. Verder is het gebruik van Google AdWords of Google AdSense een aanrader. Met deze diensten koopt u als het ware meer bezoekers bij Google. Uitleg over deze toepassingen kunt u krijgen in onze AdWords-module.
Wanneer uw website veel bezoekers trekt bent u nog niet klaar. Het is makkelijker de top te bereiken dan er te blijven. Na het aantrekken van bezoekers is het zaak om die bezoekers terug te laten keren. Dit kunt u verwezenlijken door uw site regelmatig te updaten met nieuwe content. Ook is het belangrijk dat u de advertenties van uw adverteerder aantrekkelijk maakt voor bezoekers. U wilt dat bezoekers van uw website daarop klikken, Want zo genereert u inkomsten.
Sheet 9 – Promoot uw adverteerders
Het toevoegen van nieuwe content in combinatie met het promoten van advertenties kunt u doen door reviews te plaatsen over de producten die u voor uw adverteerders promoot. Zo slaat u twee vliegen in één klap. U stimuleert de bezoeker regelmatig terug te komen om op de hoogte te blijven over producten en diensten. Daarnaast triggert u de bezoekers om daadwerkelijk te klikken op de reclame en de bijbehorende producten aan te schaffen. Een andere manier om nieuwe content te creëren en de advertenties op uw website of blog populair te maken is het gebruik van videomarketing. Een video biedt de mogelijkheid om de boodschap van uw website kracht bij te zetten. In het geval van affiliate marketing kunt u met videomarketing de producten en diensten die uw website promoot extra promoten. Zo zouden de video’s over ervaringen met die producten kunnen gaan of een aanbeveling ervoor kunnen zijn. Het toevoegen van een video op uw website of blog is niet moeilijk. Als u een video maakt, kunt u die uploaden op YouTube. Die video kunt u vervolgens insluiten in uw website. Deze dienst biedt YouTube zelf aan. Het is kosteloos en de video blijft draaien op de server van Youtube. Een bijkomend voordeel is dat mensen uw video ook op YouTube kunnen vinden. Zo heeft u meer kans dat mensen bekend raken met uw website of blog, mits u daarover iets zegt in de video.
Een laatste manier om bezoekers te triggeren op de advertenties te klikken is ze opvallend en aantrekkelijk te maken. Bovendien geven aantrekkelijke banners de website een professionele uitstraling.
Sheet 10 – Verschillende affiliate-programma’s
Het doel van een adverteerder is de verkoop van zijn product of dienst te verhogen. Wanneer u als adverteerder kiest om affiliate marketing toe te passen, is het belangrijk dat u nadenkt hoe uw affiliate-marketingprogramma eruit gaat zien. Als adverteerder heeft u vier mogelijkheden om uw affiliate-marketingprogramma in te vullen. Allereerst kunt u ervoor kiezen om zelf affiliates te maken of andere affiliates te benaderen om uw product of dienst te verkopen. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van affiliate-marketingnetwerken die optreden als bemiddelaar tussen u en de affiliates. Ten derde kunt u samenwerken met kortingssites en een laatste mogelijkheid is om lead-generatoren in te zetten.
Sheet 11 – Uw eigen affiliate-marketingprogramma
Hoewel het niet veel gebeurt in de praktijk, kunt u ervoor kiezen uw affiliate-marketingprogramma zelf op te zetten. De reden dat veel bedrijven hun affiliate programma uitbesteden is dat het zoeken of maken van affiliates een tijdrovend proces is. Wanneer u de juiste affiliates wilt krijgen, moet u uitzoeken welke affiliates passen in de markt waarin u actief bent en welke daarvan het meest bezocht worden of de beste resultaten behalen. Daarnaast is het belangrijk dat wanneer u een relatie aangaat met een affiliate, u die relatie ook onderhoudt. Zeg nou zelf: Zou u moeite doen voor een adverteerder waarmee het contact niet toereikend is? Belangrijke punten wat betreft het onderhouden van contact met affiliates zijn updates over nieuwe producten, veranderingen in de markt en prijswijzigingen. Daarnaast is het verstandig regelmatig te vragen wat ze nodig hebben en hoe zij denken over het affiliate-programma. Vraag hoe u de samenwerking kunt verbeteren om er meer rendement uit te halen.
Sheet 12 – Wees aantrekkelijk voor affiliates
Indien u ervoor kiest zelf een affiliate-marketingprogramma op te zetten, is het belangrijk dat u beseft dat affiliates niet zomaar uw product of dienst willen promoten. U moet hen iets bieden waardoor zij denken dat ze geld kunnen verdienen aan uw advertenties. Allereerst is het product dat u wilt adverteren belangrijk. Affiliates hebben in het geval van advertenties over populaire producten meer kans dat erop geklikt wordt. Daarmee krijgen zij dus meer inkomsten. Daarnaast speelt de eCPC een belangrijke rol in de aantrekkelijkheid van u voor affiliates. Wanneer uw eCPC, de effectieve opbrengst per klik, hoger is dan die van uw concurrenten, zijn affiliates eerder bereid u te kiezen als partner. Een klik op een van uw advertenties levert namelijk meer op.
Sheet 13 – eCPC
De eCPC is het door de adverteerder ingestelde percentage van de totale opbrengst, gedeeld door het aantal geleverde bezoekers door de affiliate. Stel dat een affiliate 100.000 bezoekers doorstuurt naar de site van de adverteerder. In totaal geven zij daar 150.000 euro uit. Indien de adverteerder 10% commissie betaalt aan de affiliate, levert dat de affiliate per klik gemiddeld 15 eurocent op. U kunt uw eCPC dus verhogen door te zorgen dat de doorgestuurde bezoekers meer uitgeven, of door de commissie voor affiliates te verhogen. Wanneer u een goede affiliate aan u wilt binden, is het verstandig om uw commissie hoger te maken dan die van uw concurrenten. U zou er ook voor kunnen zorgen dat bezoekers meer uitgeven op uw website, maar om dat te realiseren bent u veel meer tijd kwijt, en indirect dus ook geld.
Wanneer u als adverteerder wilt beginnen met affiliate marketing is het lastig om goede affiliates aan u te binden. Veel affiliates die actief zijn in een bepaalde niche, hebben immers al uw concurrenten op hun website of blog. Het is daarom belangrijk dat u het aantrekkelijk maakt voor affiliates om u toch een kans te geven op hun website. Dit kunt u doen door de eerste periode een vaste CPC af te spreken. Omdat u een beginnend adverteerder bent is uw eCPC immers nog niet bekend. Door CPC aan te bieden maakt u het toch interessant voor affiliates om u toe te laten tot hun affiliate programma. Let overigens wel op dat u uw CPC aanpast per affiliate. Een affiliate die gespecialiseerd is in uw eigen markt verwacht meer verkeer naar uw website te genereren dan een affiliate die u promoot via een algemeen e-mailbestand. Pas uw CPC hierop aan. Dat kunt u ook doen voor de affiliates waar u potentie in ziet.
Sheet 14 – Affiliate-programma’s: netwerken
Wanneer u vindt dat het opzetten van een affiliate programma teveel tijd kost, kunt u ervoor kiezen een affiliate marketing netwerk in te schakelen. Het voordeel hiervan is dat u als adverteerder niet meer hoeft te zoeken naar mogelijke affiliates. Dit doet het netwerk voor u. Deze netwerken hebben een groot klantenbestand met duizenden affiliates. Het netwerk zoekt en benadert de affiliates die het best aansluiten bij de producten of diensten die u als bedrijf wilt promoten. Een bijkomend voordeel van affiliate-marketingnetwerken is dat zij meten hoe vaak er op de banners of links wordt geklikt en of deze clicks leiden tot een verkoop. Hierna regelen zij aan de hand daarvan de betaling aan affiliates. De netwerken zelf verdienen hun geld door onder andere opstartkosten, maandelijkse bijdragen en provisie te vragen van de adverteerders. Als adverteerder betaalt u dus het affiliate-marketingnetwerk en zij regelen de rest.
Sheet 15
Voorbeelden van affiliate-marketingnetwerken zijn Daisycon, Tradetracker, TradeDoubler, AdQuick, PayPro en Affiliate4You. Deze netwerken bieden allemaal een affiliate-programma, maar verschillen op het gebied van linktechnieken, vraagprijzen en succesverhalen. Daisycon is bijvoorbeeld internationaal georiënteerd en gebruikt tienduizenden sites voor affiliate marketing. PayPro is daarentegen kleiner, maar is de enige aanbieder in Nederland die affiliate marketing integreert in een online betaalsysteem.
Sheet 16 – Affiliate marketing volgens Daisycon
Welk netwerk geschikt is voor uw bedrijf is afhankelijk van uw wensen en budget. Het advies is om informatie bij de verschillende aanbieders op te vragen en daarna een keuze te maken. Uit onderzoek blijkt dat de meeste klanten een voorkeur hebben voor Daisycon. Zij zijn in Nederland ook marktleider wat betreft affiliate marketing. Daisycon heeft overigens een filmpje gemaakt over haar affiliate-marketingnetwerk. In dit korte filmpje wordt een helder beeld geschetst over hoe affiliate marketing in zijn werk gaat wanneer gebruik wordt gemaakt van affiliate-marketingnetwerken.
Sheet 17 – Kortingssites
Het tweede affiliate-programma voor adverteerders omvat kortingssites. Deze kortingssites bieden producten van de adverteerder aan voor een lagere prijs. De adverteerder betaalt de kortingssites een percentage per verkocht product. Voorbeelden van kortingssites zijn Groupon, Vakantieveilingen en SweetDeal. Een situatie waarin u als adverteerder voor kortingssites kunt kiezen is wanneer u merkt dat de verkoop van uw dienst of product niet loopt. Als u bijvoorbeeld een evenement organiseert op 1 mei en op 20 april is nog niet de helft van de kaarten verkocht, kunt u ervoor kiezen om een kortingssite te benaderen om nog snel bezoekers te trekken. In het geval van nieuwe voorraden of tijdsdruk is het handig en verstandig om kortingssites te gebruiken.
Sheet 18 – Lead-generatoren
Het laatste affiliate-marketingprogramma omvat lead-generatoren. Lead-generatoren zijn sites die voor leads zorgen. Een lead is een aanwijzing dat een klant interesse heeft in een product. Dat wil nog niet zeggen dat de klant kiest voor het product. Voorbeelden van leads zijn het aanvragen van een nieuwsbrief of informatievoucher. Het kan ook enkel het achterlaten van een e-mailadres zijn. Lead-generatoren kunnen gebruik maken van e-mailmarketing. In dit geval sturen ze e-mails met informatie over het product of bedrijf waarvoor zij werken. Lead-generatoren kunnen geld vragen per lead of per aantal verstuurde e-mails. Voorbeelden van lead-generatoren zijn www.emedia.nl, www.prospex.nl, www.companeo.nl, www.dnb-nederland.nl, www.m-connect.nl en www.dataq.nu.
Sheet 19 – Buitenlandse partijen
Op deze sheet staan voorbeelden van buitenlandse sites die Affiliate marketing voor bedrijven regelen. Er zijn buitenlandse sites die op Nederlandse producten affiliate marketing toepassen.