Adverteren op Facebook: de do’s en don’ts

/, Social Media/Adverteren op Facebook: de do’s en don’ts

Adverteren op Facebook: de do’s en don’ts

Adverteren op Facebook lijkt zo eenvoudig: een paar klikken op de knop en de fans stromen binnen; een enkele advertentie en je kunt je fysieke winkel sluiten door de stormloop op je webshop. Was het maar zo eenvoudig..

Vanuit de cursussen die ik geef krijg ik vaak vragen als: “Wat kost adverteren op Facebook en waarom zou ik er überhaupt aan beginnen?”

Als antwoord op het eerste deel van de vraag: de kosten van adverteren op Facebook zijn onder te verdelen in directe kosten en indirecte kosten. Onder directe kosten vallen uiteraard de daadwerkelijke kosten van de advertentie (uiteindelijk betaald per klik of per impressie), vaak onder de €0,50 per klik of impressie. De directe kosten van adverteren op Facebook zijn echter veel diverser (en kostbaarder) en zijn onder andere onder te verdelen in:

  • Het creëeren van doeltreffende, efficiënte en bovenal zo goedkoop mogelijke advertenties.
  • Het stroomlijnen van de aansluiting tussen je advertenties, je Facebook-pagina (en je website).
  • Het zogenaamde “monitoren” van de resultaten van je advertenties in bijvoorbeeld Facebook Ads, Facebook Insights en Google Analytics.
  • Het “tweaken” (aanpassen) van je advertenties op basis van de behaalde resultaten.

Je zult het waarschijnlijk al begrijpen: er komt behoorlijk wat bij kijken om goed, doeltreffend en goedkoop te adverteren op Facebook.

Met een aantal tips, do’s en don’ts bespaar je jezelf echter al snel behoorlijk wat tijd en geld. Een aantal van deze do’s en don’ts heb ik hieronder op een rijtje gezet.

  1. Targetting (het bepalen van je doelgroep)
    1. Targetting op basis van likes en interesses binnen Facebook Ads is niet per se doeltreffend: Ten eerste zijn sommige mensen die aangegeven hebben bepaalde likes of interesses te hebben op hun persoonlijke profiel zijn wellicht (nog) niet geïnteresseerd in je product of service. Ten tweede hebben een groot aantal gebruikers geen of weinig likes en interesses ingevuld, ondanks het feit dat ze wel geïnteresseerd in je branche.
    2. Target niet op exacte leeftijden: je kunt beter op leeftijdsgroepen targeten om grensgevallen niet uit te sluiten.
    3. Target ook specifieke de “vrienden van je fans”. Aan hen wordt, naast de gewone advertentie, ook getoond welke van hun vrienden je bedrijfspagina hebben ge-liked.
  2. Advertentie-opbouw (de uitstraling van je advertentie)
    1. Gebruik een titel van maximaal 25 karakters zonder afkortingen of een overvloed aan hoofdletters.
      Tip: stel een vraag in je titel
    2. Gebruik in je bodytekst maximaal 135 karakters zonder overvloedige punctuatie!!!!
      Tip: Verwerk een duidelijke, aantrekkelijke call-to-action in je bodytekst
      Tip: Verwijs naar je doelgroep in je bodytekst in de vorm van bijvoorbeeld “als je van lepels houdt, dan houd je ook van de vernieuwde Lepelmaster!”
    3. Verwerk, indien mogelijk, personen die je product of service gebruiken in de afbeelding van je advertentie.
  3. Algemeen
    1. Adverteer je bedrijfspagina, niet je website! Het adverteren van een website wordt namelijk bijvoorbeeld vaak ervaren als spam. Het feit is echter wel dat wanneer je ervoor kiest om je bedrijfspagina (of een app) te promoten, potentiële klanten wel uitkomen op een goed gevulde, goed bijgehouden, actieve bedrijfspagina!
    2. Maak meerdere advertenties aan voor meerdere van je sub-doelgroepen en split test ze. Denk er bij het split testen wel aan dat je per test slechts één variabele aanpast.
    3. Betaal per klik (CPC), niet per impression (CPI). Zo weet je zeker dat je enkel betaalt wanneer mensen je advertenties zien èn besluiten verder te klikken. Daarmee omzeil je bijvoorbeeld dat ontstaat wanneer gebruikers een AdBlocker geïnstalleerd hebben in hun browser en daardoor (vanuit hun perspectief) geen advertenties worden getoond: vanuit de ogen van Facebook worden de advertenties namelijk wel getoond!
    4. Bied niet te weinig per klik (of impression), maar ook niet meer dan de helft van je dag-budget. Je wilt namelijk toch dat je advertenties zo vaak mogelijk vertoond worden?

Wil je meer informatie over adverteren op Facebook? Of wil je zelf leren hoe je kunt adverteren op Facebook door middel van bijvoorbeeld Facebook Exchange of Facebook Offers?
Neem dan eens een kijkje in de Facebook-module van de Internet Marketing Nederland Academy. Als abonnee krijg je namelijk maandelijks toegang tot video-curssuen en presentaties over de laatste Facebook-updates.

Heb je zelf nog andere tips of do’s en dont’s? Laat het ons weten in de reacties.internet-marketing-nederland-adverteren-op-facebook-de-dos-en-donts

 

 

 

By | 2017-10-18T09:55:43+00:00 september 25th, 2012|Facebook, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.